IBPBII/1/436-88/14/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-88/14/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 stycznia 2014 r. (data wpływu do Biura - 4 marca 2014 r.), uzupełnionym 4 i 9 czerwca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek zawierał braki formalne, pismem z 22 maja 2014 r., znak: IBPP1/443-253/14/DK; IBPB II/1/436-88/14/JP wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 4 i 9 czerwca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca nabył od Gminy Miejskiej (akt notarialny) działkę oznaczoną numerem 221/9 o powierzchni 0,1202 ha niezabudowaną. Działka znajduje się na terenie, na którym nie obowiązywał w dniu zakupu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, ani też dla którego nie istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W ewidencji ksiąg wieczystych oraz w ewidencji gruntów działka ta jest sklasyfikowana jako pastwisko trwałe.

W akcie notarialnym wskazano opodatkowanie tej transakcji podatkiem VAT w wysokości 23%. W dniu zakupu nie było też dla tej działki wydanych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1. Umowna kwota należności była ustalona z Gminą na wartość netto plus podatek VAT (wartość oferty sprzedaży oraz protokół z rokowań był określany jako kwota netto + VAT).

2. Wnioskodawca nie otrzymał od Gminy faktury VAT, wysokość oraz stawka naliczonego podatku VAT (23%) jest wykazana w akcie notarialnym dotyczącym zakupu działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zakup działki, która nie ma określonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy, ani też dla którego nie istnieje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w dniu zakupu działki ani na dzień zakupu nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, a w ewidencji ksiąg wieczystych i w ewidencji gruntów działka ta jest sklasyfikowana jako pastwisko trwałe - stosuje się zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

2. W razie twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1 - Gmina Miejska powinna dokonać korekty faktury VAT oraz dokonać zwrotu podatku VAT na rzecz Wnioskodawcy, a Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia i zapłaty podatku p.c.c., którego nie pobrał notariusz.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Do wyżej opisanego przedmiotu zakupu - zastosowanie powinno znaleźć zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem przepisów w okresie zakupu działki, gdzie zwolnieniu podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę i braku definicji terenów przeznaczonych pod zabudowę - działka, którą Wnioskodawca zakupił, może korzystać z tego zwolnienia. Na potwierdzenie tego faktu Wnioskodawca przytacza wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 17 stycznia 2011 r. (I FPS 8/10) w którym to wykazano, iż w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu niezabudowanego, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków. Pastwisko nie jest terenem budowlanym ani terenem przeznaczonym pod zabudowę. W wyroku wykazano, że "Naczelny Sąd Administracyjny stoi na stanowisku, że w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086) w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu niezabudowanego, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy".

2. Działka będąca przedmiotem zakupu nie była w dniu zakupu objęta planem zagospodarowania przestrzennego, dla terenu nie było określonego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, ani też nie było wydanych warunków zabudowy dla tej działki.

3. W przypadku uzyskania pozytywnej interpretacji na pytanie 1 Wnioskodawca uważa, że Gmina Miejska powinna dokonać korekty podatku VAT wystawiając na jego rzecz fakturę korygującą i dokonać zwrotu podatku VAT na jego konto bankowe (lub zwrócić gotówkę), a Wnioskodawca powinienem rozliczyć tę transakcję w podatku od czynności cywilno-prawnych składając odpowiednią deklarację oraz uiścić podatek wraz z odsetkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości (zdanie drugie stanowiska nr 2 Wnioskodawcy). W zakresie podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy) i przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ww. ustawy).

W związku powyższym należy zauważyć, że co do zasady umowa sprzedaży, ze względu na to, że mieści się w zakresie przedmiotowym ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednakże w omawianej ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność, mimo że podlega zakresowi przedmiotowemu ustawy - jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jedną z takich sytuacji normuje art. 2 pkt 4 lit. a i b) ww. ustawy. Zgodnie z jego postanowieniami, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z postanowieniami art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; aktualne brzmienie: Dz. U. z 2011 r. poz. 1054 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 10 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca nabył od Gminy Miejskiej niezabudowaną działkę oznaczoną numerem 221/9 o powierzchni 0,1202 ha. Transakcja ta została opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%. Działka jest zlokalizowana na terenie, dla którego w dniu zakupu nie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, jak również nie istniało studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W dniu zakupu nie było też dla tej działki wydanych warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. W ewidencji gruntów działka ta została sklasyfikowana jako pastwisko trwałe.

Należy wskazać, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży nieruchomości, to okoliczność objęcia tej czynności podatkiem od towarów i usług może - zgodnie z powołanymi powyżej regulacjami - skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przy czym należy zauważyć, iż zgodnie z dyspozycją powyższego przepisu o wyłączeniu m.in. umowy sprzedaży spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje ogólnie okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ww. odrębnych przepisów o podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron, co istotne - z tytułu dokonania tej konkretnej czynności - jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że przy zawieraniu umowy sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług musi posiadać sprzedający.

Należy zaznaczyć, że wskazane przepisy wyłączające zastosowanie opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych przewidują również wyjątki od takiego wyłączenia. Oznacza to, że regułą jest wyłączenie opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych w sytuacji, gdy sprzedawca dla tej konkretnej czynności sprzedaży jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub jest w odniesieniu do tej konkretnej transakcji zwolniony z podatku od towarów i usług.

Jednak cytowane przepisy przewidują odstępstwa od tak skonstruowanego wyłączenia. Takim wyjątkiem jest umowa sprzedaży, gdy sprzedawca jest zwolniony od podatku od towarów i usług i jednocześnie, gdy przedmiotem tej umowy sprzedaży jest nieruchomość lub jej część.

Wobec tego istotne znaczenie - dla określenia czy wystąpi opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych w omawianej sytuacji - ma ustalenie statusu sprzedawcy umowy sprzedaży nieruchomości z punktu widzenia przepisów o podatku od towarów i usług.

W świetle powyżej przedstawionych uwarunkowań należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2014 r., znak: IBPP1/443-253/14/DK dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że dostawa na rzecz Wnioskodawcy działki niezabudowanej jest zwolniona z podatku VAT.

Wobec tego, skoro transakcja nieruchomości jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT, to opisana umowa sprzedaży nie będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie postanowień art. 2 pkt 4 lit. a ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym należy stwierdzić, że ta umowa sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że Wnioskodawca zobowiązany jest do uregulowania zaległego podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl