IBPBII/1/436-508/12/AŻ - PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-508/12/AŻ PIT w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

X.S.A. jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.). Spółka działając na zasadach i w trybie określonym art. 31 ustawy zawiera z osobami, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, umowy, na mocy których urządzenia te zostają odpłatnie przekazane na majątek Spółki. Zawarta umowa przenosi własność wybudowanego urządzenia wodociągowego lub kanalizacyjnego na Spółkę, z jednoczesnym ustanowieniem służebności przesyłu w trybie art. 3051 Kodeksu cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zawarta przez Spółkę umowa odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, stanowi umowę sprzedaży podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, czy też specyficzną umowę nienazwaną niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

2.

Czy zawarcie umowy o przejęcie za wynagrodzeniem urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych z osobą fizyczną rodzi po stronie Spółki powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych i kto płaci ten podatek: kupujący, czy sprzedający sieć oraz czy Spółka powinna wystawić z tego tytułu inwestorowi informację PIT-8C.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie analizy przepisu art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) sformułować można wniosek, że obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko te czynności, które wyraźnie wymieniono w cytowanym wyżej przepisie. Lista czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych ma charakter zamknięty, a więc nie może być interpretowana rozszerzająco (interpretatio restrictiva). Treść nazwanych czynności cywilnoprawnych wymienionych wyraźnie w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych należy ustalać w odniesieniu do postanowień Kodeksu cywilnego regulujących poszczególne zagadnienia. Zamknięty charakter katalogu czynności prawnych obciążonych omawianym podatkiem wyklucza jakąkolwiek możliwość opodatkowania umów nieznajdujących swojego dokładnego odpowiednika wśród tych wymienionych w powoływanym art. 1 ustawy, nawet gdyby faktycznie łączyły one w sobie pewne elementy kilku umów nazwanych podlegających podatkowi. Z takiego charakteru katalogu sformułowanego w omawianym przepisie wynika zatem, że czynności nieobjęte jego zakresem przedmiotowym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Spółka za podstawę prawną zawieranych umów na przejęcie urządzeń przyjmuje przepis art. 31 ustawy. Zgodnie z nim osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Przekazywane urządzenia powinny odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach.

Wobec powyższego - w ocenie Wnioskodawcy - można stwierdzić, że ustawodawca wśród czynności objętych opodatkowaniem na mocy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienił wprost umowy odpłatnego przekazania urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Okoliczność ta, zgodnie z obecnie panującym poglądem organów podatkowych powoduje, iż powyższa czynność nie skutkuje powstaniem obowiązku w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż organy podatkowe zgodnie uznają, iż korzyść majątkowa uzyskana przez osobę fizyczną z tytułu zawartej z przedsiębiorstwem wodociągowym umowy o przekazanie sieci określonej art. 31 ustawy nie jest przychodem z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a więc nie jest odpłatnym zbyciem, inaczej nie jest przeniesieniem własności przekazanego urządzenia wodociągowo-kanalizacyjnego. Konsekwencją tego jest uznanie tego przychodu jako przychodu z innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 tejże ustawy, rozumiany jako zwrot kosztów budowy danego urządzenia.

Prezentowane w tej kwestii stanowisko organów podatkowych jest częściowo zbieżne ze stanowiskiem podnoszonym w orzecznictwie sądowym. W orzecznictwie sądowym zgodnie uznaje się, że przekazanie sieci na podstawie art. 31 ustawy nie jest umową sprzedaży w rozumieniu art. 535 Kodeksu cywilnego.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, zawarta przez nią umowa odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na mocy art. 31 ustawy nie stanowi umowy sprzedaży w rozumieniu art. 535 Kodeksu cywilnego. Jednocześnie umowa ta wyłączona jest z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ustalenia te oznaczają, zdaniem Spółki, że na skutek zawartej odpłatnej umowy przejęcia sieci w trybie art. 31 ustawy zmuszona jest ona wystawić inwestorowi deklarację PIT-8C, kwalifikując przychód z tego tytułu jako przychód z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 września 2009 r. sygn. I SA/Gl 298/09 oraz wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 20 października 2010 r. sygn. I SA/Wr 779/10, jak również interpretacje indywidualne wydane przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 grudnia 2010 r., znak: ITPB2/436-184/10/GR oraz z dnia 13 października 2009 r. znak: ITPB2/415-638/09/AD,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 października 2010 r. znak: ILPB2/436-155/10-4/TR, z dnia 7 sierpnia 2009 r. znak ILPB2/436-77/09-2/MK oraz z dnia 23 marca 2011 r. znak: ILPB2/436-278/10-3/MK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 stycznia 2010 r. znak: IBPBII/1/415-790/09/MK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lipca 2011 r. znak: IPPB4/415-359/11-3/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedmiocie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. W pozostałym zakresie wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 przywołanej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Przepis art. 11 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem o przychodzie można mówić wtedy, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego, tj. mającego konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.) osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - spółka akcyjna - jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Spółka działając na zasadach i w trybie określonym art. 31 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zawiera z osobami, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, umowy, na mocy których urządzenia te zostają odpłatnie przekazane do majątku Spółki. Zawarta umowa przenosi własność wybudowanego urządzenia wodociągowego lub kanalizacyjnego na Spółkę, z jednoczesnym ustanowieniem służebności przesyłu w trybie art. 3051 Kodeksu cywilnego.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w przedstawionym zdarzeniu nie mamy do czynienia z odpłatnym zbyciem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak jest zatem możliwości zaliczenia przychodu z tego tytułu do źródła określonego w ww. przepisie. Korzyść majątkowa uzyskana przez osobę fizyczną z tytułu zawartej z przedsiębiorstwem wodociągowym umowy o przekazanie sieci winna być zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy zakwalifikowana do przychodu z tzw. innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z treści przepisu art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...).

Z kolei w myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy jako na wypłacającym wynagrodzenie za odpłatne przekazanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, ciąży - wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Owo wynagrodzenie stanowi bowiem przychód z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl