IBPBII/1/436-486/11/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-486/11/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania zakupu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania zakupu nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 6 lutego 2012 r. znak: IBPB II/1/436-486/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 16 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) planuje nabyć nieruchomość gruntową B, dla której prowadzona jest księga wieczysta (dalej: nieruchomość). W dniu 3 listopada 2011 r. Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawca planuje w przyszłości wybudować na nieruchomości obiekt stacji serwisowej dla samochodów ciężarowych wraz z infrastrukturą techniczną.

Nieruchomość B powstała z podziału działki X, zatwierdzonego na podstawie decyzji wydanej przez Wojewodę w dniu 17 listopada 2004 r., w sprawie zatwierdzenia podziału działki X na działkę A i działkę B. Podział ten do chwili obecnej nie został ujawniony w powyżej wskazanej księdze wieczystej. Powierzchnia nieruchomości B wynosi 1,6071 ha. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanego z upoważnienia Starosty Powiatu przez Naczelnika Wydziału Ewidencji Gruntów i Budynków nieruchomość stanowi grunt orny, tj. w obszarze 0,1700 ha stanowi grunt orny oznaczony symbolem użytku "RV", natomiast w obszarze 1,4371 ha zakwalifikowana jest jako grunt orny oznaczony symbolem użytku "RV". Nieruchomość objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy Y, uchwalonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 18 czerwca 1998 r., zgodnie z którym nieruchomość znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 11.UR-3 przeznaczonym pod usługi techniczne i drobną wytwórczość. Nieruchomość nie jest zabudowana.

Obecni właściciele nieruchomości B (dwie osoby fizyczne), w dniu 16 września 2011 r. zawarli umowę dzierżawy nieruchomości z osobą trzecią, tj. spółką akcyjną X (dalej: dzierżawca). Dzierżawca oraz Wnioskodawca należą do grupy spółek kapitałowych R. Celem zawarcia tejże umowy dzierżawy jest wyłącznie uzyskanie przez dzierżawcę niezbędnych zezwoleń budowlanych i innych decyzji administracyjnych umożliwiających w przyszłości przeprowadzanie robót budowlanych na nieruchomości, polegających na budowie obiektu stacji serwisowej dla samochodów ciężarowych wraz z infrastrukturą techniczną. Z treści powyższej umowy wynika także, że dzierżawcy w każdym czasie przysługuje prawo do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z zawartej umowy dzierżawy w całości lub w części na wskazaną przez niego osobę trzecią tj. spółkę z grupy R. Przedmiotowa umowa dzierżawy z chwilą zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zostanie rozwiązana.

Nieruchomość nie jest i nie będzie na moment jej nabycia przez Wnioskodawcę zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* Do dnia sprzedaży nieruchomości B nie będą przeprowadzone jakiekolwiek - wskazane we wniosku - roboty budowlane.

* Nieruchomość na dzień nabycia jej przez Wnioskodawcę będzie stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), tzn. w chwili dokonania sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zachowa swój rolny charakter i nieruchomość nie jest i nie będzie na moment jej nabycia przez Wnioskodawcę zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

* Dotychczasowy właściciel nieruchomości z tytułu posiadania tej nieruchomości uiszcza podatek rolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne, objęte będzie zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy nabycie przez niego przedmiotowej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca przywołał treść art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazując, że w jego ocenie transakcja nabycia nieruchomości B spełniać będzie w dniu jej nabycia wszystkie warunki opisane w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj.:

1.

Nieruchomość zostanie nabyta na własność, w drodze umowy sprzedaży, tj. Wnioskodawca nabędzie prawo własności przedmiotowej nieruchomości na podstawie umowy przeniesienia własności w wykonaniu warunkowej umowy sprzedaży z dnia 3 listopada 2011 r.

2.

W chwili dokonania czynności, na nieruchomości nie będą znajdować się budynki mieszkalne, tj. nabyta przez Wnioskodawcę nieruchomość będzie w chwili dokonania czynności jej zakupu niezabudowana.

3.

W chwili dokonania czynności zakupu nieruchomości - nieruchomość stanowić będzie gospodarstwo rolne, o którym mowa w ustawie o podatku rolnym.

Wnioskodawca wskazał również, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 (winno być: art. 1) ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W myśl zaś art. 2 ust. 1 tejże ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).

Z powyższego zatem wynika, zdaniem Wnioskodawcy, iż nabycie nieruchomości gruntowej podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku, gdy nieruchomość gruntowa stanowi gospodarstwo rolne, tj. spełnia łącznie następujące przesłanki:

A. została sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako gruntyzadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

B. nie jest zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,

C. łączna powierzchnia nieruchomości przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

D. stanowi własność lub znajduje się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej.

W opinii Wnioskodawcy, nieruchomość, którą zamierza nabyć spełnia i spełniać będzie wszystkie powyżej wymienione warunki, tj.:

Ad. A

Nieruchomość jest sklasyfikowana, i nadal będzie na dzień jej nabycia przez Wnioskodawcę, jako użytki rolne.

Wnioskodawca wskazał, iż pojęcie użytków rolnych zdefiniowano w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454, z późn. zm.). Zgodnie z § 68 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się między innymi grunty orne, oznaczone symbolem - R. Z wypisu z rejestru gruntów wynika jednoznacznie, że nieruchomość została sklasyfikowana w ewidencji jako użytki rolne, tj. grunty orne, oznaczone symbolem - R. Taka klasyfikacja występować będzie również na dzień nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca podkreślił, że dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę wymiaru podatków. Wynika to wprost z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), zgodnie z którym podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, przy stosowaniu zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych nabycia określonych nieruchomości, decydującą i przesądzającą zarazem rolę mają zapisy ewidencji gruntów i budynków. W tym zakresie ewidencja gruntów i budynków posiada charakter rejestru urzędowego, który spełnia przesłanki z art. 194 Ordynacji podatkowej, a zatem stanowi dowód tego, co zostało w niej urzędowo stwierdzone.

Wnioskodawca podkreślił, iż stanowisko takie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych oraz, że podobne stanowisko zajmują organy podatkowe. Wnioskodawca powołał wyroki: Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 marca 2005 r. sygn. akt FSK 912/04; z dnia 15 kwietnia 2008 r. sygn. akt II FSK 372/07; Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 14 maja 2009 r. (sygn. I SA/Rz 38/09) a także postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu z dnia 10 marca 2006 r. znak: PM/436-1/06.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że skoro nieruchomość B została sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako grunt orny, to jedna z przesłanek zastosowania zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych będzie spełniona. Nie jest istotne przy tym określenie przeznaczenia nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Według Wnioskodawcy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie stanowi bowiem dokumentu, w oparciu o który dokonuje się klasyfikacji nieruchomości jako grunt rolny. Takim dokumentem jest wyłącznie ewidencja gruntów i budynków.

Ad. B

Nieruchomość nie jest i nie będzie zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w momencie jej nabycia przez Wnioskodawcę.

W opinii Wnioskodawcy, w chwili zawarcia przedmiotowej transakcji nabycia nieruchomość B nie będzie zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Wnioskodawca jednocześnie podkreślił, że pojęcie "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza" oznacza faktyczne zajęcie tych gruntów na prowadzenie takiej działalności. Wnioskodawca powołał wyroki: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 24 października 2007 r. sygn. akt. I SA/Lu 327/07 oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 grudnia 2007 r. sygn. akt I SA/Kr 757/07, z których wynika, że zajęcie gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej to wykonywanie na tych gruntach czynności składających się na prowadzenie działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych istotnym jest jedynie to, czy grunt był zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej, innej niż działalność rolnicza, wyłącznie na chwilę dokonania czynności cywilnoprawnej (tj. nabycia nieruchomości). Według Wnioskodawcy, w momencie nabycia przez niego nieruchomości B, nie będzie ona faktycznie zajęta przez dotychczasowego właściciela na prowadzenie działalności gospodarczej, jak również nie będzie zajęta przez inne osoby (w tym Wnioskodawcę) na prowadzenie takiej działalności, tj. nie będą na niej wykonywane czynności wchodzące w zakres działalności gospodarczej jej użytkowników. Zdaniem Wnioskodawcy za taką działalność gospodarczą nie może zostać uznane zawarcie umowy dzierżawy przez dotychczasowych właścicieli z podmiotem trzecim (dzierżawcą). Tym bardziej, że z chwilą zawarcia umowy zakupu nieruchomości przez Wnioskodawcę, umowa dzierżawy zostanie rozwiązana.

Na marginesie Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż zawarcie umowy dzierżawy miało wyłącznie na celu przedstawienie tej umowy (uzyskanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością B przez dzierżawcę) organom administracyjnym i było warunkiem koniecznym i niezbędnym do występowania dzierżawcy przed tymi organami w celu otrzymania odpowiednich dokumentów (tj. bez legitymowania się dzierżawcy prawem do nieruchomości niemożliwe było uzyskania zezwoleń i decyzji administracyjnych przez dzierżawcę, a dotyczących tej nieruchomości). Natomiast na podstawie umowy dzierżawy nie nastąpiło faktyczne zajęcie nieruchomości na prowadzenie działalności gospodarczej przez ten podmiot. Co więcej, w opinii Wnioskodawcy, za wystarczający do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne (a więc obszar na którym prowadzona jest działalność rolnicza) jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, zaprzestanie działalności lub ograniczenie produkcji rolnej (jak ma to miejsce w przedmiotowej sytuacji) na danym obszarze nie powoduje automatycznie utraty statusu gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca wskazał, iż takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 maja 2011 r. znak: ILPB2/436-49/11-2/MK. Zdaniem Wnioskodawcy istotny jest bowiem w tym zakresie statut gruntu jako grunt rolny i brak faktycznego wykonywania na takiej nieruchomości czynności faktycznych związanych z działalnością gospodarczą inną niż działalność rolnicza.

Powyższe przesłanki (łącznie z pozostałymi wskazanymi w pkt A, C i D opisanych w niniejszym wniosku) wystąpią na moment nabycia nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, w chwili nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowa nieruchomość, w opinii Wnioskodawcy, nie będzie zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast ewentualne zmiany w przeznaczeniu nieruchomości mogące mieć miejsce po jej nabyciu (budowa stacji serwisowej), zdaniem Wnioskodawcy, nie mają wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia nabycia nieruchomości z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Według Wnioskodawcy, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. zwolnienia z opodatkowania, istotny jest bowiem status gruntów na moment jego nabycia.

Wnioskodawca wskazał, iż takie stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe i powołał przykładowo interpretacje: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 marca 2008 r. znak: ITPB2/436-9/08/AD) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 września 2008 r. znak: ILPB2/436-53/08-2/MK.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że skoro nieruchomość B na moment jej nabycia przez Wnioskodawcę nie będzie zajęta na wykonywanie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, to kolejna z przesłanek zastosowania zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia nieruchomości zostanie spełniona.

Ad. C

Powierzchnia nieruchomości przekracza i będzie przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Powierzchnia nieruchomości wynosi 1,6071 ha, a więc przekracza I ha. Taka powierzchnia nieruchomości występować będzie również w dacie jej nabycia przez Wnioskodawcę.

Ad. D

Wnioskodawca nabędzie prawo własności nieruchomości.

Nabycie prawa własności przedmiotowej nieruchomości przez Wnioskodawcę nastąpi na podstawie umowy sprzedaży zawartej w formie aktu notarialnego.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że nieruchomość B spełnia i spełniać będzie w chwili dokonania transakcji jej zakupu przez Wnioskodawcę wszystkie warunki dla uznania jej za gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Grunty składające się na nieruchomość stanowią i stanowić będą bowiem, zgodnie z ewidencją gruntów i budynków, użytki rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Powierzchnia gruntów stanowiących użytki rolne przekraczała 1 ha. Nabyte grunty w chwili dokonania transakcji nie będą także zabudowane, ani nie będą zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że nabycie przez niego prawa własności przedmiotowej nieruchomości, na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą m.in. od umowy sprzedaży nieruchomości - 2%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a) wymienionej ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie natomiast z treścią art. 2 ust. 2 tej ustawy za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący spółką z o.o. zamierza nabyć od dwóch osób fizycznych, w drodze umowy kupna-sprzedaży, niezabudowaną nieruchomość o powierzchni 1,6071 ha, na której planuje w przyszłości wybudować obiekt stacji serwisowej dla samochodów ciężarowych wraz z infrastrukturą techniczną. Nieruchomość ta jest aktualnie przedmiotem umowy dzierżawy, zawartej w dniu 16 września 2011 r. pomiędzy obecnymi współwłaścicielami nieruchomości a spółką akcyjną X, należącą do tej samej co Wnioskodawca grupy spółek kapitałowych. W dniu 3 listopada 2011 r. Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę kupna-sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Z chwilą zawarcia definitywnej umowy sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, umowa dzierżawy zostanie rozwiązana. Według oświadczenia Wnioskodawcy: do dnia sprzedaży nieruchomości nie będą przeprowadzone jakiekolwiek - wskazane we wniosku - roboty budowlane; nieruchomość na dzień nabycia jej przez Wnioskodawcę będzie stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, tzn. w chwili dokonania sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy zachowa swój rolny charakter i nieruchomość nie jest i nie będzie na moment jej nabycia przez Wnioskodawcę zajęta na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W związku z powyższym, jeżeli w przedmiotowej sprawie nabywana przez Wnioskodawcę w drodze umowy kupna-sprzedaży nieruchomość B, w chwili dokonania jej zakupu istotnie będzie stanowić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, to należy uznać, że zostanie spełniona przesłanka warunkująca zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określona w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądowych oraz postanowienia i interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Powyższe oznacza, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl