IBPBII/1/436-484/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-484/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 29 lutego i 6 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 23 lutego 2012 r. znak: IBPB II/1/436-484/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. Uzupełnienie wniosku wpłynęło w dniu 29 lutego 2012 r. (uiszczenie opłaty) i w dniu 6 marca 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania w dzielnicy, w której wskutek wydobycia węgla, budynki mieszkalne zostały znacznie uszkodzone (spękania, odkształcenia ścian nośnych, przesunięcia nadproży i stropów względem pionowych elementów konstrukcyjnych).

Wymienione uszkodzenia spowodowały konieczność wyprowadzki z powyższego, obecnie zamieszkiwanego przez Wnioskodawczynię lokalu. Jako właścicielce mieszkania, Wnioskodawczyni zostanie wypłacone przez Kopalnię odszkodowanie, za które zamierza kupić nowe mieszkanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy - w związku z zaistniałą sytuacją - przy zakupie nowego mieszkania Wnioskodawczyni będzie zwolniona z opodatkowania, na podstawie art. 2 pkt 1 lit. j ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w związku z zaistniałą koniecznością opuszczenia lokalu mieszkalnego (ze względu na szkody górnicze, niemożliwe do naprawienia) oraz koniecznością zakupu nowego mieszkania - przy zakupie nowego lokalu może skorzystać ze zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawczyni powołując się na treść art. 2 pkt 1 lit. j ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych stwierdza, iż - w opinii Wnioskodawczyni - w przedstawionej sytuacji odbudowa polega na zakupie nowego mieszkania za otrzymane od kopalni odszkodowanie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stawka podatku od umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego wynosi 2%.

Jednocześnie w świetle art. 2 ust. 1 lit. j ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Ustawa z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.) określa w art. 1 szczególne zasady:

1.

odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku powodzi, wiatru, osunięcia ziemi lub działania innego żywiołu,

2.

zagospodarowania terenów oraz zasady i tryb nabywania nieruchomości w celu realizacji miejscowych planów odbudowy, w związku z osunięciem ziemi

- na obszarze i w okresie określonych w trybie, o którym mowa w art. 2.

Stosownie do treści art. 2 ww. ustawy Prezes Rady Ministrów na podstawie danych przekazywanych przez właściwych wojewodów, uwzględniając rodzaj żywiołu oraz skutki przez niego wyrządzone, na okres nie dłuższy niż 24 miesiące, określa, w drodze rozporządzenia, gminy lub miejscowości, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych, a także szczególne zasady zagospodarowania terenów oraz zasady i tryb nabywania nieruchomości, w związku z osunięciem ziemi.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu, ilekroć w ustawie jest mowa o odbudowie - należy przez to rozumieć odtworzenie obiektu budowlanego w całości lub w części:

a.

o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego - w dotychczasowym miejscu,

b.

o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego albo o innych wymiarach - na terenie tej samej gminy w innym miejscu wskazanym w miejscowym planie odbudowy, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

* przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni jest właścicielką mieszkania w dzielnicy, w której wskutek wydobycia węgla, budynki mieszkalne zostały znacznie uszkodzone. Uszkodzenia te spowodowały konieczność wyprowadzki z powyższego, obecnie zamieszkiwanego przez Wnioskodawczynię lokalu. Jako właścicielce mieszkania, Wnioskodawczyni zostanie wypłacone przez Kopalnię odszkodowanie, za które zamierza kupić nowe mieszkanie.

Przenosząc powołane przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie miała miejsca odbudowa czy remont zniszczonego mieszkania - Wnioskodawczyni nabędzie bowiem nowy lokal mieszkalny. Czynności tej, tj. zakupu nie można - wbrew twierdzeniom Wnioskodawczyni - utożsamiać z odbudową.

Jednocześnie wskazać należy, iż uszkodzenia (spękania, odkształcenia ścian nośnych, przesunięcia nadproży i stropów względem pionowych elementów konstrukcyjnych) zostały spowodowane działaniem Kopalni (która w związku z tym faktem wypłaci stosowne odszkodowanie), a nie działaniem żywiołu, to oznacza, że postanowienia ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu w ogóle nie mają tutaj zastosowania.

Katalog wyłączeń, zawarty w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że wyłączeniu z opodatkowania podlegają jedynie czynności enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 2 cyt. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak i w doktrynie prawa podatkowego, wszelkie ulgi, zwolnienia bądź wyłączenia podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do preferencji w postaci wyłączenia z opodatkowania winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Wskazany przez Wnioskodawczynię art. 2 ust. 1 lit. j ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wyłącza z opodatkowania jedynie czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu.

Jednocześnie przepis ten, jak również żaden inny przepis ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie wymienia - jako podlegającej wyłączeniu z opodatkowania - czynności zakupu nowego mieszkania, za otrzymane odszkodowanie związane ze szkodami górniczymi spowodowanymi działaniem Kopalni, co, w świetle wyżej cyt. zasady równości i powszechności opodatkowania, wyklucza możliwość wyłączenia z opodatkowania ww. czynności cywilnoprawnej.

Wobec powyższego zakup lokalu mieszkalnego podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl