IBPBII/1/436-370/10/MZ - Skutki podatkowe w zakresie PCC wniesienia przez gminę dopłat do kapitału spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-370/10/MZ Skutki podatkowe w zakresie PCC wniesienia przez gminę dopłat do kapitału spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura- 20 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Gminę dopłat do kapitału Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia przez Gminę dopłat do kapitału Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, Spółka z o.o. został powołany do świadczenia usług użyteczności publicznej (zadań własnych Gminy) - zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej m.in. w zakresie wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, targowisk miejskich. Ponadto od dnia 1 stycznia 2007 r. wnioskodawca realizuje zadanie własne Gminy związane z prowadzeniem cmentarzy komunalnych znajdujących się na terenie Gminy. Realizacja zadania własnego Gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych wiąże się z planowaniem straty na działalności gospodarczej wnioskodawcy. Planowanie straty jest konsekwencją m.in. różnicy pomiędzy planowanymi do uzyskania przychodami z tytułu prowadzenia cmentarzy komunalnych (które pośrednio związane są z ceną usług cmentarnych) a kosztami ponoszonymi w związku z wykonywaniem tej działalności. Dlatego też jedyny udziałowiec wnioskodawcy, tj. Gmina, w imieniu której jako Zgromadzenie Wspólników działa Prezydent Miasta podjął uchwałę w dniu 25 lutego 2010 r. oraz w dniu 3 marca 2010 r. w sprawie ustanowienia wysokości dopłaty do kapitału rezerwowego Spółki (wnioskodawcy) na 2009 r. w wysokości 945.000 zł oraz na 2010 r. w wysokości 945.000 zł - dofinansowania dla wnioskodawcy na pokrycie straty na działalności wynikającej z wykonywania przez Spółkę zadań użyteczności publicznej poprzez świadczenie usług w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych. Następnie skumulowane dopłaty posłużą pokryciu uzyskanej straty bilansowej Spółki (wnioskodawcy) poprzez podjęcie uchwały przez Zwyczajne Zgromadzenie Wspólników w sprawie pokrycia straty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uchwalone i otrzymane przez wnioskodawcę dopłaty do kapitału rezerwowego wnoszone na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych przez wspólnika wnioskodawcy - Gminę podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. W myśl art. 9 pkt 11 lit. d) tej ustawy zwalnia się z podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany - jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenie ludności w gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytoria¬lnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce. Z treści powyższego artykułu wynika, zdaniem wnioskodawcy, że zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych nie obejmuje zakresu świadczonych przez wnioskodawcę usług użyteczności publicznej tj. administrowania i utrzymanie cmentarzy komunalnych.

Wnioskodawca podkreślił, iż według stanu prawnego obowiązującego do końca 2008 r. wniesienie dopłaty do kapitału rezerwowego spółki podlegało zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy od podatku cywilnoprawnych w brzmieniu: od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się: wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania - przez:

a.

jednostki samorządu terytorialnego,

b.

Skarb Państwa.

Dlatego, zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym uchwalenie i wniesienie dopłaty do Spółki w 2009 r. i 2010 r. przez Gminę - jedynego udziałowca Spółki powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy dopłatach stanowi kwota dopłat, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%. Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

W związku z powyższym, czynność wniesienia dopłaty do spółki kapitałowej stanowi zmianę umowy spółki i podlega generalnie obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. zmiana umowy spółki, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) tej ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawca (Spółka z o.o.) świadczy usługi użyteczności publicznej w zakresie zadań własnych Gminy oraz realizuje zadanie własne Gminy w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych znajdujących się na terenie Gminy. Gmina, będąca jedynym udziałowcem wnioskodawcy, na podstawie uchwał z dnia 25 lutego 2010 r. oraz z dnia 3 marca 2010 r. ustanowiła wysokość dopłat do Spółki (do kapitału rezerwowego oraz celem pokrycia strat w Spółce).

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wniesienie dopłat do kapitału Spółki - wnioskodawcy przez Gminę - jedynego udziałowca Spółki w celu dofinansowania działalności wnioskodawcy, związanej z administrowaniem i utrzymaniem cmentarzy komunalnych, stanowi zmianę umowy tej Spółki i powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie dotyczy bowiem czynności zmiany umowy spółki (związanej z wniesieniem dopłat), w sytuacji, gdy przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie administrowania i utrzymania cmentarzy komunalnych, jak również prowadzenia wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz z targowisk miejskich. Z treści przedstawionego stanu faktycznego nie wynika bowiem, iżby wnioskodawca prowadził działalność w zakresie świadczenia usług użyteczności publicznej, o którym mowa w cyt. art. 9 pkt 21 lit. d) ww. ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, iż w związku z uchyleniem z dniem 1 stycznia 2009 r. postanowień art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych aktualnie brak jest możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania ww. dopłat. To oznacza, iż w tak przedstawionym stanie faktycznym wystąpi obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu-do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl