IBPBII/1/436-364/12/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-364/12/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy sprzedaży nieruchomości. Natomiast w dniu 26 października 2012 r. wpłynęło jego uzupełnienie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nabyła od spółki akcyjnej (dalej: kontrahenta) budynki oraz budowle wraz z gruntami, do których kontrahentowi przysługiwało prawo użytkowania wieczystego. Umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków i budowli oraz prawem własności ruchomości została sporządzona przez notariusza.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowy opis niektórych ze zbywanych budynków, które przed dokonaniem transakcji nabycia były częściowo przedmiotem umów najmu wraz z informacjami, mającymi wpływ na przyjęty przez Spółkę sposób opodatkowania dostawy towarów:

a.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "A" - przedmiotem najmu było 50 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 106 m2, co stanowi 47,17% tej powierzchni (52,83% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 28.848 m2.

b.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "B"- przedmiotem najmu było 12,15 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 1.783,40 m2, co stanowi 0,68% tej powierzchni (99,32% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 3.923 m2.

c.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "C" - przedmiotem najmu było 135 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 630 m2, co stanowi 21,43% tej powierzchni (78,57% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 24.490 m2.

d.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "D" - przedmiotem najmu było 2.557,91 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 5.258 m2, co stanowi 48,65% tej powierzchni (51,35% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 24.490 m2.

e.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "E" - przedmiotem najmu było 1.000,69 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 1.968,30 m2, co stanowi 50,84% tej powierzchni (49,16% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 48.525 m2.

f.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "F" - przedmiotem najmu było 25 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 2.235 m2, co stanowi 1,12% tej powierzchni (98,88% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 48.525 m2.

g.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "G" - przedmiotem najmu było 45,66 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 3.796 m2, co stanowi 1,20% tej powierzchni (98,80% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 48.525 m2.

h.

Budynek nazwany w ewidencji kontrahenta "H" - przedmiotem najmu było 1.244,64 m2 powierzchni użytkowej budynku, którego całkowita powierzchnia użytkowa wynosi 2.099,66 m2, co stanowi 59,28% tej powierzchni (40,72% nie było przedmiotem najmu). Budynek położony jest na działce o obszarze 48.525 m2.

Wskazane wyżej budynki zwane będą zbiorczo, w treści niniejszego wniosku jako: "budynki" lub pojedynczo jako "budynek".

Określone powyżej części powierzchni użytkowych "budynków", były przedmiotem najmu ponad 2 lata u kontrahenta przed datą dokonania transakcji. Pozostałe części powierzchni użytkowej "budynków" nie były przed dniem dokonania transakcji oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu.

Zgodnie z oświadczeniem kontrahenta, w związku z nabyciem przez niego nieruchomości, będących przedmiotem transakcji, kontrahentowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od daty nabycia ww. nieruchomości, kontrahent nie poniósł na ich rzecz nakładów w wysokości przewyższającej 30% ich wartości początkowej. Wnioskodawca przesłał do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy tych części budynków, które były dotychczas przedmiotem najmu. W oświadczeniu. Wnioskodawca i kontrahent wskazali, że rezygnują ze zwolnienia z podatku i od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybierają opodatkowanie stawką podstawową VAT dla dostawy tych części "budynków".

Oświadczenie zawierało dane, określone w przepisie art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dostawcy (kontrahenta) oraz nabywcy (Wnioskodawcy), planowaną datę dokonania transakcji, oraz adresy "budynków".

Wnioskodawca wskazuje również, że nabył on wskazane "budynki" w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Towary te będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Transakcja została udokumentowana fakturą VAT. Strony potraktowały dostawę części "budynków", które nie były dotychczas przedmiotem najmu, jako dostawę zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast w stosunku do dostawy pozostałych części "budynków", strony uznały, że dostawa ta winna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Ustalenia te mają swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze VAT, gdzie dla dostawy części "budynków", niebędących dotychczas przedmiotem najmu zastosowano zwolnienie z podatku od towarów i usług, natomiast dla dostawy pozostałej części nieruchomości zastosowano podstawową stawkę podatku od towarów i usług.

Jednocześnie, nabycie części "budynków", względem których zastosowano zwolnienie z podatku od towarów i usług, tj. części "budynków" niebędących dotychczas przedmiotem najmu, zastosowano opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Właściwą wysokość podatku od czynności cywilnoprawnych pobrał płatnik tego podatku, tj. notariusz przy podpisywaniu umowy sprzedaży wskazanych "budynków".

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż części "budynków", które nie były dotychczas przedmiotem najmu wraz z prawem użytkowania wieczystego podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, iż dostawa części "budynków", które nie były dotychczas przedmiotem najmu była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Spółki, skutkiem powyższego jest opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaży wskazanych części "budynków".

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednakże, ze względu na unikanie podwójnego opodatkowania tych samych zdarzeń, na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy, w przypadku czynności cywilnoprawnej, innej niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zwolniona z podatku od towarów i usług, wówczas sprzedaż rzeczy lub prawa majątkowego nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W przepisie tym zawarto również wyjątek od ww. zasady (art. 2 pkt 4 lit. b) cyt. ustawy). Zgodnie z przepisami tej ustawy, zasada ta nie dotyczy umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Wobec tego, biorąc pod uwagę fakt że dostawa części "budynków" była, w ocenie Spółki, zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, sprzedaż ta podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek zapłaty spoczywał na kupującym tj. Wnioskodawcy, na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z art. 7 cyt. ustawy, stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości wynosi 2%.

Tak też postąpił Wnioskodawca dokonując zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, pobranego przez płatnika, tj. notariusza, przy podpisywaniu umowy sprzedaży wskazanych części "budynków".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych, zajęta w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wszystkich budynków wymienionych w opisie stanu faktycznego pod lit. a do h). W pozostałym zakresie wniosku, tj. w podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Jednakże, w myśl art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży: nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabył od spółki akcyjnej budynki oraz budowle wraz z gruntami, do których kontrahentowi przysługiwało prawo użytkowania wieczystego. Umowa sprzedaży prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków i budowli oraz prawem własności ruchomości została sporządzona przez notariusza.

Wnioskodawca wraz z kontrahentem - w oświadczeniu o wyborze opodatkowania dostawy części "budynków", które były przedmiotem najmu ponad 2 lata u kontrahenta przed datą dokonania transakcji sprzedaży - zrezygnowali ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybierają opodatkowanie tym podatkiem.

Natomiast, dostawa części "budynków", które nie były dotychczas przedmiotem najmu u kontrahenta, uznana została jako dostawa zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, nabycie tej części "budynków", względem których zastosowano zwolnienie z podatku od towarów i usług zastosowano opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Właściwą wysokość podatku od czynności cywilnoprawnych (w wysokości 2%) pobrał płatnik tego podatku, tj. notariusz przy podpisywaniu umowy sprzedaży wskazanych części "budynków".

Zaznaczyć należy, że w przypadku umów sprzedaży nieruchomości o wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług. Podstawę do ww. zwolnienia może stanowić wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Z przepisu tego wynika bowiem jednoznacznie, iż podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają takie czynności, w których przynajmniej jedna ze stron z tytułu ich dokonania (dokonania tych czynności) jest opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług. Przy czym, w przypadku zwolnienia z podatku od towarów i usług ustawodawca zastosował wyjątek, z którego wynika, że wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają m.in. umowy sprzedaży, których przedmiotem jest nieruchomość (części nieruchomości) i prawo wieczystego użytkowania, w związku z dokonaniem których strony (przynajmniej jedna z nich) są podatnikami podatku od towarów i usług lecz korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż transakcja sprzedaży (nabycia) części nieruchomości (niebędących dotychczas przedmiotem najmu u kontrahenta) wraz z prawem wieczystego użytkowania, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tym samym opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega umowa sprzedaży w tej części, w której zastosowanie ma zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a zatem w stosunku do niżej wymienionych części nieruchomości wraz z prawem wieczystego użytkowania:

a.

budynku "A" - 56 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 52,83% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

b.

budynku "B" - 1.771,25 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 99,32% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

c.

budynku "C" - 495 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 78,57% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

d.

budynku "D" - 2.700,09 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 51,35% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

e.

budynku "E" - 967,61 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 49,16% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

f.

budynku "F" - 2.210 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 98,88% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

g.

budynku "G" - 3.750,34 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 98,80% całkowitej powierzchni użytkowej budynku),

h.

budynku "H" - 855,02 m2 powierzchni użytkowej budynku (stanowiące 40,72% całkowitej powierzchni użytkowej budynku).

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca jako kupujący jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od wartości rynkowej ww. części nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl