IBPBII/1/436-360/10/MCZ - Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia nieruchomości na podstawie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-360/10/MCZ Możliwość opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia nieruchomości na podstawie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2010 r. (data wpływu do Organu 24 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach 29 i 30 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości na podstawie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości na podstawie ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z dnia 22 listopada 2010 r. Znak: IBPB II/1/436-244/10/MCZ wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 29 i 30 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wystąpiła do Sądu Rejonowego o stwierdzenie, na podstawie art. 1 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 250 z późn. zm.), nabycia z dniem 4 listopada 1971 r. własności nieruchomości stanowiącej działkę nr 1417/214 o powierzchni 0,2426 ha ujawnionej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy.

Sąd Rejonowy prowadził postępowanie w sprawie ww. wniosku, które to postępowanie zostało zakończone postanowieniem z dnia 11 czerwca 2010 r., uwzględniającym wniosek w całości tj. Sąd stwierdził, że wnioskodawczyni nabyła z dniem 4 listopada 1971 r. prawo własności nieruchomości stanowiącej działkę nr 1417/214 o powierzchni 0,2426 ha ujawnionej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy. Postanowienie Sądu jest prawomocne.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy nabycie przez wnioskodawczynię własności nieruchomości na podstawie przepisów ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, stwierdzone prawomocnym postanowieniem wydanym w dniu 11 czerwca 2010 r. przez Sąd Rejonowy powoduje obowiązek zapłaty przez wnioskodawczynię podatku od czynności cywilnoprawnych, a jeśli tak, to z jakiego tytułu prawnego.

Zdaniem wnioskodawczyni, nabycie przez nią, na podstawie przepisów ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, własności ww. nieruchomości, stwierdzone prawomocnym postanowieniem wydanym w dniu 11 czerwca 2010 r. przez Sąd Rejonowy nie podlega opodatkowaniu, bowiem żadna z ustaw podatkowych nie wskazuje, aby nabycie prawa własności na podstawie ww. przepisów było czynnością opodatkowaną. Nabycie na podstawie ww. ustawy, tj. z mocy prawa własności nieruchomości nie podlega przepisom ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w zakresie podatku od spadków i darowizn została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

* umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

* umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

* umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

* umowy dożywocia,

* umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,

* ustanowienie hipoteki,

* ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

* umowy depozytu nieprawidłowego,

* umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. A zatem opodatkowaniu tym podatkiem nie podlegają inne czynności nie wymienione w tym przepisie prawa. W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż nabycie własności nieruchomości na podstawie przepisów ustawy o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, jako nie wymienione w ustawowym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl