IBPBII/1/436-269/12/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-269/12/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 26 i 29 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny mienia ruchomego na rzecz spółki kapitałowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych darowizny mienia ruchomego na rzecz spółki kapitałowej.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 17 października 2012 r. znak: IBPP3/443-791/12/ASz, IBPB I/2/423-956/12/PP, IBPB II/1/436-269/12/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniach 26 i 29 października 2012 r. (odpowiednio faxem i pocztą).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uchwałą z dnia 25 lutego 2010 r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (...) Szpitala Powiatowego Rada Powiatu (w oparciu o art. 60 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) rozpoczęła proces likwidacji Szpitala wpisanego do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę oraz wpisanego do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Termin zakończenia likwidacji został ustalony na dzień 31 grudnia 2011 r. Ponadto Rada Powiatu uchwaliła, iż mienie stanowiące dotychczas własność likwidowanego szpitala zostanie wniesione aportem do spółki W. (...) Szpital Powiatowy S.A. W 2009 r. utworzona została spółka prawa handlowego pod firmą W. (...) Szpital Powiatowy S.A. Postanowieniem Sądu, po rozpoznaniu w 2010 r., W. (...) Szpital Powiatowy S.A. został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Jedynym akcjonariuszem tej Spółki jest Wnioskodawca (Powiat).

Mając na uwadze powyższe z dniem 1 stycznia 2012 r. majątek Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (...) Szpitala Powiatowego (mienie ruchome) stał się własnością Wnioskodawcy - organu prowadzącego jednostkę. Potwierdzeniem powyższego faktu jest zawarty w dniu 25 kwietnia 2012 r. pomiędzy (...) Szpitalem Powiatowym w likwidacji (Przekazującym) a Wnioskodawcą (Przejmującym) protokół zdawczo-odbiorczy mienia ruchomego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 r. Ww. majątek wprowadzono w dniu 16 maja 2012 r. na ewidencję środków trwałych Starostwa Powiatowego na podstawie dokumentu z dnia 1 stycznia 2012 r. W stosunku do ruchomości dokonywane są ponadto odpisy amortyzacyjne.

Równocześnie pomiędzy Wnioskodawcą (wydzierżawiającym) a W. (...) Szpitalem Powiatowym S.A. (dzierżawcą) w dniu 15 marca 2012 r., z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 r., zawarta została umowa dzierżawy dotycząca ruchomości stanowiących własność Powiatu (wszystkich wymienionych w ww. protokole), w celu korzystania z nich przez Szpital przy udzielaniu świadczeń medycznych. Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. umowy w dniu 25 kwietnia 2012 r. przedmiot dzierżawy został przekazany dzierżawcy za protokołem przekazania sporządzonym przez wydzierżawiającego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 r. W stosunku do tych ww. ruchomości - towarów nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Intencją Zarządu Powiatu jest przekazanie ruchomości przejętych po Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej (...) Szpitalu Powiatowym w likwidacji na rzecz W. (...) Szpitala Powiatowego S.A. Zarząd Powiatu rozważa:

* przekazanie ruchomości w drodze aportu w zamian za akcje spółki,

* darowiznę ruchomości,

* sprzedaż ruchomości z bonifikatą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych dostawa towarów (ruchomości) poprzez przekazanie ruchomości w drodze darowizny nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub będzie z niego zwolniona.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie iż dla czynności darowizny ruchomości nie podlega on podatkowi od towarów i usług oraz nie jest zwolniony z tego podatku, gdyż czynność darowizny w ogóle nie mieści się w pojęciu dostawy towarów, tym samym Wnioskodawca nie podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych i jest podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie darowizny ruchomości.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w części odnoszącej się do skutków podatkowych darowizny mienia ruchomego na rzecz spółki kapitałowej.

W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym:

* podatku od czynności cywilnoprawnych w części odnoszącej się do skutków podatkowych wniesienia mienia ruchomego w formie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej lub sprzedaży na jej rzecz tego mienia, zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania,

* podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. d ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy.

Jednakże w przypadku, gdy umowa darowizny, nie wiąże się z przejęciem przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań osoby darującej, to taka umowa darowizny nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ponadto wskazać należy, iż w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Należy jednak zaznaczyć, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 3 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie darowizny ciąży na obdarowanym.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Powiat) zamierza przekazać w formie darowizny mienie ruchome na rzecz spółki kapitałowej. Jego zdaniem będzie ciążył na nim obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić. Skoro bowiem Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny mienia ruchomego na rzecz spółki kapitałowej - będzie darczyńcą a nie obdarowanym. Tym samym - stosownie do treści wskazanego powyżej art. 4 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż przy umowie darowizny - ściśle określonej w katalogu art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, tj. takiej, która wiąże się z przejęciem przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy - obowiązek podatkowy ciąży na obdarowanym. To oznacza, że niezależnie od tego czy wskazana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czy też nie - co z uwagi na status Wnioskodawcy, będącym darczyńcą staje się zbędnym do rozstrzygnięcia - Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu darowizny ruchomości.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dołączanych do wniosku dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl