IBPBII/1/436-264/09/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-264/09/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 16 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu do spółki komandytowej.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 6 października 2009 r. Znak: IBPB II/1/436-264/09/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 16 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) prowadzi działalność hotelarską. Do prowadzenia tej działalności wnioskodawca wykorzystuje budynki wraz z budowlami stanowiące jego własność, posadowione na gruntach znajdujących się w użytkowaniu wieczystym. W szczególności dotyczy to budynków wraz z budowlami zlokalizowanych w trzech miejscowościach - nieruchomości.

W związku z planami biznesowymi, w celu ułatwienia zarządzania obiektami znajdującymi się w powyższych lokalizacjach oraz ułatwienia pozyskania zewnętrznego sfinansowania w związku z rozważanymi inwestycjami, wnioskodawca rozważa przeniesienie wskazanych powyżej nieruchomości do odrębnych podmiotów. Nieruchomości zostaną wniesione do odrębnych podmiotów będących spółkami osobowymi (odrębne hotele, tj. budynki z prawem wieczystego użytkowania gruntów) lub wszystkie wskazane powyżej nieruchomości zostaną wniesione do jednego podmiotu - spółki osobowej.

Biorąc powyższe plany pod uwagę, wnioskodawca rozważa przystąpienie jako wspólnik do nowoutworzonej spółki komandytowej bądź do spółek komandytowych (dalej: SPK), do której/-rych wnioskodawca wniesie jako wkład niepieniężny wskazane nieruchomości wykorzystywane przez niego w prowadzonej działalności gospodarczej. Wkład ten może zostać wniesiony także do istniejącej/-ych SPK. Wnoszone nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Zgodnie z zamierzeniami, pozostali wspólnicy wniosą do SPK wkład pieniężny lub niepieniężny.

Wnioskodawca wskazał również, że w dniu 21 kwietnia 2009 r. otrzymał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Znak: IBPB3/443-157/09/PK, iż wskazany aport podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wniesieniem przez wnioskodawcę nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej bądź do spółek komandytowych pojawi się konieczność zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych od wartości wniesionego przez wnioskodawcę wkładu, jeżeli wniesienie wkładu będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, wniesienie wkładu do SPK w postaci nieruchomości, która to czynność będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu opisany został w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie czynności cywilnoprawnych objętych opodatkowaniem znajdują się m.in. umowy spółki oraz ich zmiany.

Następnie wnioskodawca, powołując się na art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 1a pkt 1 ww. ustawy, wywiódł, iż wniesienie wkładu do SPK w postaci nieruchomości, w następstwie czego zostanie zwiększony majątek SPK, zostało uznane za czynność cywilnoprawną wchodzącą w zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca podkreślił, że w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano sytuacje, w których określone czynności cywilnoprawne nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem a następnie powołał i zacytował art. 2 pkt 4 tej ustawy.

W opinii wnioskodawcy, w związku z uzyskaniem przezeń interpretacji wskazanej w opisie stanu faktycznego, biorąc pod uwagę regulację art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług skutkować będzie brakiem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z dokonywanym aportem.

Uzasadniając swoje stanowisko, wnioskodawca powołał się na interpretacje przepisów prawa podatkowego zawarte w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* z dnia 24 czerwca 2009 r. Znak: IPPB2/436-110/09-4/MZ,

* z dnia 13 sierpnia 2009 r. Znak: IPPB2/436-182/09-2/AF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest, zgodnie ze złożonym wnioskiem, ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.), w związku z czym nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki osobowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania.

Stosownie do art. 1 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy umowa spółki osobowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się siedziba tej spółki.

Spółka komandytowa, zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r.- Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) jest spółką osobową. Wniesione do spółki wkłady niepieniężne stają się wspólnym majątkiem wspólników na zasadzie współwłasności łącznej.

W myśl art. 157 Kodeksu spółek handlowych umowa spółki komandytowej powinna zawierać:

1.

firmę i siedzibę spółki,

2.

przedmiot działalności spółki,

3.

czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

4.

oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,

5.

oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli (sumę komandytową).

Ww. umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Stosownie do treści art. 107 § 1 Kodeksu spółek handlowych, jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne.

Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki w formie aktu notarialnego lub zmiany tej umowy.

Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów wniesionych do majątku spółki (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy podstawę opodatkowania przy wniesieniu wkładów do spółki osobowej stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Tym samym notariusz jest obowiązany pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych od zawartej umowy spółki.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza przystąpić jako wspólnik do nowoutworzonej spółki komandytowej bądź do spółek komandytowych i wnieść do nich w formie wkładu niepieniężnego (aportu) trzy nieruchomości. Wkład ten może zostać wniesiony także do istniejącej spółki komandytowej lub spółek komandytowych. Wnoszone nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Analiza ww. przepisu wskazuje, iż nie każda czynność cywilnoprawna, gdy przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona z podatku od towarów i usług, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wyjątek dotyczy bowiem m.in. umowy spółki i jej zmiany.

W związku z tym należy wyjaśnić, że jeżeli z tytułu umowy spółki lub jej zmiany jedna ze stron umowy spółki lub jej zmiany będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wówczas umowa spółki lub jej zmiana nie będzie w ogóle podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast jeżeli umowa spółki lub jej zmiana korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, nie znajdzie zastosowania wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W tym wypadku umowa spółki lub jej zmiana będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, jeżeli wniesienie przez wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej bądź do spółek komandytowych, stanowiące zmianę umowy spółki, będzie - jak wskazał wnioskodawca - istotnie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl