IBPBII/1/436-242/12/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-242/12/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółek kapitałowych wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanych części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółek kapitałowych wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka akcyjna) jest producentem najwyższej jakości materiałów budowlanych z polichlorku winylu oraz polietylenu, przeznaczonych głównie na potrzeby budownictwa infrastrukturalnego oraz użyteczności publicznej. Wnioskodawca prowadzi działalność w czterech różnych segmentach rynku. Jest to: produkcja i sprzedaż profili (systemy rynnowe i okładziny listwowe), produkcja i sprzedaż rur, produkcja i sprzedaż wykładzin oraz produkcja i sprzedaż folii technicznych.

Ze względu na odrębną specyfikę produkcji wyrobów z poszczególnych segmentów, ich produkcja odbywa się w dwóch odrębnych zakładach Spółki: Zakładzie Profili i Rur oraz Zakładzie Wykładzin (produkcja wykładzin i folii technicznych). Obydwa zakłady mają odrębną lokalizację, odrębne budynki) budowle, maszyny i urządzenia, a także pracowników. Ponadto w strukturze organizacyjnej Spółki (Wnioskodawcy) znajdują się wyodrębnione obszary zwane centrami kosztów w postaci Centrum Energia i Media oraz Centrum Jakość prowadzące działalność pomocniczą niezbędną do prowadzenia działalności podstawowej.

W celu poprawienia efektywności działania Spółki (Wnioskodawcy) została podjęta decyzja o przeprowadzeniu reorganizacji jej działalności, której celem jest przeniesienie do nowoutworzonych polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością:

* "Nowa Spółka 1" - wydzielonej części działalności zajmującej się produkcją oraz dystrybucją wykładzin podłogowych z PVC, akcesoriów i okładzin ściennych oraz

* "Nowa Spółka 2" - wydzielonej części działalności zajmującej się działalnością pomocniczą w postaci dostarczania czynników energetycznych na potrzeby produkcyjne Wnioskodawcy w ramach potrzeb wewnętrznych oraz dla odbiorców zewnętrznych.

W efekcie restrukturyzacji cała działalność związana z produkcją wykładzin PVC (prowadzona aktualnie w Zakładzie Wykładzin) oraz z dystrybucją wykładzin podłogowych z PVC, akcesoriów i okładzin ściennych (prowadzona aktualnie przez dział sprzedaży wykładzin oraz część osób z działu Obsługi Klienta i Logistyki - które to działy stanowią część wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej Spółki (Wnioskodawcy) - pionu handlowego) będzie prowadzona przez "Nową Spółkę 1", a cała działalność związana z produkcją, dystrybucją i sprzedażą czynników energetycznych (energia elektryczna, energia cieplna, woda przemysłowa i woda pitna) będzie prowadzona przez "Nową Spółkę 2".

Zakład Wykładzin powstał w 1974 r. - jako wydział produkcji wykładzin podłogowych w ramach przedsiębiorstwa państwowego. Centrum Energia i Media w okresie przedsiębiorstwa państwowego funkcjonowały jako warsztaty pomocnicze. W 1997 r., po procesie komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego (w 1996 r.), w ramach Spółki (Wnioskodawcy) stworzono nową strukturę organizacyjną - w ramach której wydzielono centra zysku (w tym m.in. Zakład Wykładzin) i centra kosztów (m.in. Centrum Energia i Media). Tak więc od 1997 r. Zakład Wykładzin jak i Centrum Energia i Media są wydzielone w strukturze organizacyjnej Spółki (Wnioskodawcy). Wyodrębnienie organizacyjne zarówno Zakładu Wykładzin jak i Centrum Energia i Media znajduje swoje odzwierciedlenie w zatwierdzonej uchwałą zarządu Spółki (Wnioskodawcy) z dnia 16 czerwca 1997 r. oraz uchwałą rady nadzorczej tej Spółki z dnia 20 czerwca 1997 r., strukturze organizacyjnej Spółki (Wnioskodawcy). Działalnością zajmują się pracownicy alokowani wyłącznie do tych wydzielonych obszarów, którzy posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie konieczne do prowadzenia tej działalności, którymi kieruje Dyrektor Zakładu w przypadku Zakładu Wykładzin oraz Szef Centrum w przypadku Centrum Energia i Media. W Zakładzie Wykładzin zatrudnionych jest obecnie ok. 220 pracowników a w Centrum Energia i Media ok. 70 pracowników.

Zarówno w Zakładzie Wykładzin jak i w Centrum Energia i Media wydzielone są składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności, m.in. środki trwałe (nieruchomości, budynki i budowle, maszyny i urządzenia, meble, telefony i pozostałe wyposażenie biura, etc.) oraz wartości niematerialne i prawne. Zobowiązania z tytułu dostaw i usług, podatków, wynagrodzeń i innych zobowiązań wynikających z umów z pracownikami oraz należności są możliwe do wyodrębnienia z ewidencji księgowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

W zakresie działalności obydwu wydzielonych organizacyjnie obszarów prowadzona jest ewidencja rachunkowa, na podstawie wydzielonych kont w systemie finansowo-księgowym Spółki (Wnioskodawcy), która umożliwia szczegółowe określenie ich sytuacji finansowej (w tym przychodów i kosztów). Należności i zobowiązania są możliwe do wyodrębnienia z ewidencji finansowo-księgowej prowadzonej przez Wnioskodawcę, natomiast nie są one na bieżąco wyodrębniane. Powyższe umożliwia badanie efektywności działalności każdej z tych jednostek organizacyjnych, ustalanie budżetu, rozliczanie z wykonania budżetu.

Przedmiotem aportu zarówno do "Nowej Spółki 1", jak i "Nowej Spółki 2" będą składniki materialne i niematerialne konieczne do prowadzenia działalności, a w szczególności:

a.

tytuł prawny do nieruchomości,

b.

budynki i budowle usytuowane na tych działkach,

c.

maszyny i sprzęt związane z działalnością,

d.

prawa własności intelektualnej związane z działalnością,

e.

pracownicy alokowani do Zakładu, Centrum,

f.

podlicencje informatyczne, prawa i obowiązki z umów z klientami,

g.

know-how biznesowe,

h.

prawa i obowiązki z umowy z projektantami i specifiers, związane z działalnością,

i.

prawa i obowiązki z umów z dostawcami,

j.

części zamienne niezbędne do prowadzenia działalności,

k.

zapas surowców materiałów do wytwarzania produktów i usług, niezbędne do prowadzenia działalności,

I.

zapasy wyrobów gotowych (w przypadku Zakładu Wykładzin).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zmiana umowy "Nowej Spółki 1" jak i "Nowej Spółki 2", polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego "Nowej Spółki 1" i "Nowej Spółki 2", w związku z wniesieniem przez Wnioskodawcę w formie aportu zorganizowanych części przedsiębiorstwa będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy zmiana umowy "Nowej Spółki 1" jak i "Nowej Spółki 2", polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego "Nowej Spółki 1" i "Nowej Spółki 2", w związku z wniesieniem przez Wnioskodawcę w formie aportu zorganizowanych części przedsiębiorstwa będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Czynność wniesienia aportu nie mieści się w zamkniętym katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), w związku z czym jako taka nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Należy jednak zauważyć, iż czynność wniesienia aportu jest czynnością wtórną do faktu zwiększenia majątku spółki i jest konsekwencją zawarcia lub zmiany umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy stanowi m.in. wartość kapitału zakładowego, zaś zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b tej ustawy podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Zatem, co do zasady umowy spółki i ich zmiany podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:

a.

łączeniem spółek kapitałowych,

b.

przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,

c.

wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

* przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

* udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

W przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W tym zakresie należy zatem posłużyć się definicją "przedsiębiorstwa" zawartą w przepisie art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W oparciu o powyższą definicję można wywieść, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, o którym mowa w Kodeksie cywilnym, jeżeli jest to przedsiębiorstwo spółki kapitałowej, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą, zdolną do samodzielnej działalności można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący Spółką akcyjną zamierza wnieść do dwóch nowoutworzonych, polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością ("Nowej Spółki 1" oraz "Nowej Spółki 2") wkład niepieniężny (aport) w postaci zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Do "Nowej Spółki 1" zostanie wniesiony Zakład Wykładzin a do "Nowej Spółki 2" - Centrum Energia i Media. W wyniku wniesienia wkładu dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego "Nowej Spółki 1" oraz "Nowej Spółki 2" i zmiany umów tych Spółek.

W związku z powyższym wyjaśnia się, iż z treści przepisu art. 2 pkt 6 lit. c tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika jednoznacznie, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej.

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów, wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje jest zatem wprost określone jako czynność wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie przedmiotem aportu do "Nowej Spółki 1" oraz "Nowej Spółki 2" będą istotnie zorganizowane części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (Spółki akcyjnej), szczegółowo we wniosku opisane i aport ten zostanie wniesiony w zamian za udziały ww. spółek kapitałowych, to czynność opisana we wniosku będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedstawiony bowiem we wniosku skład i zakres organizacyjny Zakładu Wykładzin oraz Centrum Energia i Media niewątpliwie stanowi - w świetle przywołanych powyżej przepisów Kodeksu cywilnego - każdy oddzielnie, zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Jednocześnie należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Powyższe oznacza, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl