IBPBII/1/436-232/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-232/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 i 23 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 13 sierpnia 2012 r. znak: IBPB II/2/415-766/12/ŁCz oraz IBPB II/1/436-232/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 22 sierpnia 2012 r. (dopłata 40 zł) oraz w dniu 23 sierpnia 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni, przez zasiedzenie, z dniem 1 listopada 2011 r. na prawach małżeńskiej wspólności ustawowej nabyła nieruchomość (gospodarstwo rolne), składające się z działek ewidencyjnych nr 20, 54, 95/2, 95/2 o łącznej powierzchni 3,31 ha, w tym las o powierzchni 0,76 ha.

W toku postępowania podatkowego ustalono, że wartość nabytych w drodze zasiedzenia rzeczy na dzień 27 grudnia 2011 r., tj. dzień uprawomocnienia się postanowienia sądu rejonowego z dnia 6 grudnia 2011 r. wynosiła 231.400,00 zł, w tym wartość gospodarstwa rolnego zwolnionego z opodatkowania 203.500,00 zł. Zatem wartość nabytych rzeczy podlegających opodatkowaniu (lasu) wynosiła 27.900,00 zł x 7%.

Wnioskodawczyni zapłaciła podatek w wysokości 1.954 zł.

W dniu 26 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, że przez 5 lat będzie prowadziła gospodarstwo rolne i nie zostanie ono zbyte osobom trzecim.

Działka nr 20 (leśno-orna), nie podzielona, stanowi całość o powierzchni 1,09 ha, w tym las o powierzchni 0,76 ha, oraz grunt orny o powierzchni 0,33 ha. Od nabycia lasu został odprowadzony podatek.

Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać tę działkę przed upływem 5 lat, które zadeklarowała.

Jej wątpliwości sprowadzają się m.in. do tego czy zachowa prawo do zwolnienia w podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy Wnioskodawczyni sprzedając działkę zapłaci podatek w wysokości 7% od całości wartości nabytej przez zasiedzenie nieruchomości, czy 7% tylko od konkretnej działki nr 20 (gruntu - 0,33 ha) czy 0%, bo rolnik sprzedaje rolnikowi.

Wnioskodawczyni uważa, że powinna być zwolniona z płacenia podatku przy sprzedaży tej jednej działki.

Wnioskodawczyni wskazała, że przez 30 lat (zanim nabyła wraz z mężem prawa do ww. gruntu) wspólnie z mężem pracowali w tym gospodarstwie, płacili podatek rolny oraz inwestowali w gospodarstwo. Uzyskując prawo własności, mieli nadzieję, że sprzedając kawałek gruntu, poprawią swoją sytuację materialną i zdrowotną.

Maż Wnioskodawczyni jest po operacji serca (renta inwalidzka), Wnioskodawczyni jest na zasiłku przedemerytalnym. Ich dochody nie przekraczają 1.700 zł miesięcznie.

Wnioskodawczyni podkreśliła, że w przypadku sprzedaży przedmiotowej działki, gospodarstwo nie utraci charakteru rolnego; zostaje 2,58 ha gruntu do uprawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od spadków i darowizn, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - tytułem zasiedzenia.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

a.

budynków mieszkalnych,

b.

budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,

c.

urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 5 cyt. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. Natomiast na podstawie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze zasiedzenia - z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego zasiedzenie.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy nabycie własności w drodze zasiedzenia podlega opodatkowaniu w wysokości 7% podstawy opodatkowania; art. 9 ust. 1 nie ma w tym wypadku zastosowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni, przez zasiedzenie, z dniem 1 listopada 2011 r. na prawach małżeńskiej wspólności ustawowej nabyła nieruchomość (gospodarstwo rolne), składające się z działek ewidencyjnych nr 20, 54, 95/2, 95/2 o łącznej powierzchni 3,31 ha, w tym las o powierzchni 0,76 ha.

W toku postępowania podatkowego ustalono, że wartość nabytych w drodze zasiedzenia rzeczy na dzień 27 grudnia 2011 r., tj. dzień uprawomocnienia się postanowienia sądu rejonowego z dnia 6 grudnia 2011 r. wynosiła 231.400,00 zł, w tym wartość gospodarstwa rolnego zwolnionego z opodatkowania 203.500,00 zł. Zatem wartość nabytych rzeczy podlegających opodatkowaniu (lasu) wynosiła 27.900,00 zł x 7%.

Wnioskodawczyni zapłaciła podatek w wysokości 1.954 zł.

W dniu 26 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, że przez 5 lat będzie prowadziła gospodarstwo rolne i nie zostanie ono zbyte osobom trzecim.

Działka nr 20 (leśno-orna), nie podzielona, stanowi całość o powierzchni 1,09 ha, w tym las o powierzchni 0,76 ha, oraz grunt orny o powierzchni 0,33 ha. Od nabycia lasu został odprowadzony podatek.

Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać tę działkę przed upływem 5 lat, które zadeklarowała.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną własności rzeczy i praw majątkowych w drodze zasiedzenia podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy nabycie nieruchomości m.in. w drodze zasiedzenia jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż dla zachowania analizowanego zwolnienia podatkowego, w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w drodze zasiedzenia Wnioskodawczyni nie może zbyć (sprzedać), zarówno całości jak i części nabytego w drodze zasiedzenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawczyni chcąc skorzystać ze zwolnienia musi prowadzić gospodarstwo rolne obejmujące wszystkie działki nabyte w drodze zasiedzenia, co do których zastosowane zostało zwolnienie z opodatkowania. Fakt, że po zbyciu jednej działki Wnioskodawczyni nadal będzie prowadziła gospodarstwo rolne, nie powoduje, że zostaje zachowane prawo do zwolnienia wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Powyższe wynika z istoty omawianego zwolnienia, którą jest aby nabyta nieruchomość stanowiła, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili nabycia gospodarstwo rolne lub jego część albo aby weszła w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i by to gospodarstwo nabywca prowadził przez wskazany w tym przepisie okres 5 lat od dnia nabycia. Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni nabyła gospodarstwo rolne obejmujące konkretne działki to właśnie to gospodarstwo w całości jest zobowiązana prowadzić przez ww. okres aby zachować prawo do zwolnienia.

Wobec powyższego zbycie działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nabytego w drodze zasiedzenia - przed upływem 5 lat od dnia nabycia - spowoduje konieczność zapłaty podatku od wartości nabytego gospodarstwa rolnego, bowiem zbycie działki spowoduje utratę przez Wnioskodawczynię w całości przedmiotowego zwolnienia określonego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym Wnioskodawczyni musiałaby zapłacić podatek w wysokości 7% od całości wartości nabytego w drodze zasiedzenia gospodarstwa rolnego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawczyni. Interpretacja nie wywiera więc skutku dla innych osób niż Wnioskodawczyni.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl