IBPBII/1/436-224/11/AŻ - Określenie skutków podatkowych wypłaty zaległego wynagrodzenia i premii rocznej spadkobiercy zmarłego członka zarządu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-224/11/AŻ Określenie skutków podatkowych wypłaty zaległego wynagrodzenia i premii rocznej spadkobiercy zmarłego członka zarządu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wypłaty zaległego wynagrodzenia i premii rocznej spadkobiercy zmarłego członka zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wypłaty zaległego wynagrodzenia i premii rocznej spadkobiercy zmarłego członka zarządu.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne wniosku, pismem z dnia 7 czerwca 2011 r., adresowanym do pełnomocnika, wezwano wnioskodawcę do ich uzupełnienia. W treści wezwania poinformowano również, iż dołączone do wniosku pełnomocnictwo obejmuje umocowanie pełnomocnika jedynie do złożenia (w tym podpisania) wniosku. Wskazano, że jeżeli zatem nie zostanie przedłożone pełnomocnictwo, z treści którego będzie wynikało umocowanie pełnomocnika do odbioru interpretacji, tut. Organ prześle wydaną interpretację na adres wnioskodawcy. Uzupełnienia dokonano w dniu 15 czerwca 2011 r. W dniu 24 czerwca 2011 r. wpłynęło do tut. Biura pismo informujące o dokonanej wpłacie. Jednocześnie nie został przedłożony dokument, z którego wynikałoby umocowanie pełnomocnika do obioru interpretacji, czy też do innego rodzaju czynności prócz tej wynikającej z pierwotnego pełnomocnictwa. Wobec powyższego interpretacja zostanie wysłana na adres siedziby wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku podatkowym zmarł członek zarządu wnioskodawcy, związany z nim cywilnoprawną umową o zarządzanie. Między wnioskodawcą a zmarłym zarządcą nie istniał stosunek pracy. Zarządca nie prowadził działalności gospodarczej.

Po śmierci zarządcy rada nadzorcza wnioskodawcy przyznała mu premię roczną (zgodnie z umową wiążącą strony). Premia ta została wypłacona małżonce zmarłego - będącej jedynym spadkobiercą - w całości, tj. w kwocie brutto.

Podobnie zaległe wynagrodzenie (za kilka dni miesiąca maja, w którym zmarł zarządca) zostało wypłacone spadkobiercy w kwocie brutto, to jest bez potrącania kosztów uzyskania przychodu i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zasadne było wypłacenie spadkobiercy zmarłego zarządcy zaległego wynagrodzenia w kwocie brutto bez potrącania kosztów uzyskania przychodu i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

2.

Czy zasadne było wypłacenie spadkobiercy zarządcy premii rocznej przyznanej mu pośmiertnie w kwocie brutto, bez potrącania kosztów uzyskania przychodu i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

3.

Przepisy których ustaw znajdą zastosowanie do poszczególnych praw majątkowych (wynagrodzenia oraz premii rocznej).

4.

Jakie informacje PIT należy wydać w przedstawionej sprawie i na jaką osobę.

Zdaniem wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym w zakresie premii rocznej zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prawa majątkowe w postaci premii rocznej nie istniały w chwili śmierci zarządcy, a powstały dopiero w okresie późniejszym. W związku z tym premia ta nie weszła do masy spadkowej, a więc nie została objęta podatkiem od spadków i darowizn, lecz podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Według wnioskodawcy, premia stanowić będzie przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem za przychody z innych źródeł - w ocenie wnioskodawcy - można uznać przychody, które co prawda nie mieszczą się w hipotezach wskazanych przepisów (art. 12-14 i 17 ww. ustawy), ale pozostają z nimi w jakimiś związku.

Wnioskodawca wskazał, iż wypłacona premia roczna miałaby związek "z przychodami uzyskanymi na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktami menedżerskimi lub umowami o podobnym charakterze", o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc premię - zdaniem wnioskodawcy - należało wypłacić (w kwocie brutto) spadkobiercom zarządcy oraz sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT 8C) na nazwisko zmarłego zarządcy.

W przypadku wynagrodzenia - przysługującego zmarłemu na podstawie umowy cywilnoprawnej o zarządzanie - w ocenie wnioskodawcy - zasadne było wypłacenie spadkobiercy zarządcy zaległej części (za część miesiąca maja 2010 r.) wynagrodzenia w kwocie brutto. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn. Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów ustawowych. Nabyte w ten sposób prawa majątkowe podlegają opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku od spadków darowizn. W związku z powyższym, za ten okres nie wystawia się informacji PIT, gdyż w tym wypadku wnioskodawca nie jest płatnikiem tego podatku. Podatek od spadku płaci bowiem spadkobierca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od spadków i darowizn w przedmiocie skutków podatkowych wypłaty zaległego wynagrodzenia i premii rocznej spadkobiercy zmarłego członka zarządu.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: z 2009 r. Dz. U. Nr 93, poz. 768) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W myśl art. 922 § 1 tej ustawy przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób. Zgodnie z art. 924 ww. ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Na spadek składa się ogół praw i obowiązków należących do zmarłego w chwili jego śmierci, które ze swej istoty mogą przejść na jego następców prawnych. Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami (art. 922 § 2 kodeksu cywilnego). I tak na przykład stosownie do uregulowań art. 631 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w skład masy spadkowej nie wchodzą prawa majątkowe ze stosunku pracy - przechodzą one bowiem po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Dopiero w razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż zmarł członek zarządu wnioskodawcy, związany z nim cywilnoprawną umową o zarządzanie. Między wnioskodawcą a zmarłym zarządcą nie istniał stosunek pracy. Zarządca nie prowadził działalności gospodarczej. Po śmierci zarządcy rada nadzorcza wnioskodawcy przyznała mu premię roczną (zgodnie z umową wiążącą strony). Premia ta została wypłacona małżonce zmarłego - będącej jedynym spadkobiercą - w całości, tj. w kwocie brutto. Podobnie zaległe wynagrodzenie (za kilka dni miesiąca maja, w którym zmarł zarządca) zostało wypłacone spadkobiercy w kwocie brutto, to jest bez potrącania kosztów uzyskania przychodu i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wypłacona spadkobiercy premia roczna, jako prawo majątkowe nie istniała w chwili śmierci zarządcy, w związku z tym nie weszła do masy spadkowej i tym samym nie podlega ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Odnosząc się do tej części stanowiska wskazać należy, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest rozstrzyganie czy dane prawo majątkowe weszło czy też nie weszło w skład masy spadkowej. Upoważniony Organ udziela pisemnej interpretacji jedynie co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczychi ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową.

Jeżeli zatem wnioskodawca wskazuje, iż premia roczna, jako prawo majątkowe nie istniała w chwili śmierci zarządcy, związku z tym nie weszła do masy spadkowej - Organ przyjmuje powyższe stwierdzenie jako element stanu faktycznego. W odróżnieniu od procesu stosowania prawa organ dokonujący interpretacji nie ustala stanu faktycznego w sprawie (zgodnie z zasadami postępowania podatkowego wynikającymi z Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego), lecz odnosi przepisy prawa podatkowego do stanu faktycznego (bądź zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku.

Jeżeli zatem premia roczna, jako prawo majątkowe nie istniała w chwili śmierci zarządcy, w związku z tym nie weszła do masy spadkowej i nie jest przedmiotem dziedziczenia Zatem należy się zgodzić ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż do wypłaconej spadkobiercy premii rocznej nie mają zastosowania regulacje zawarte w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

Zgodzić się również należy ze stanowiskiem wnioskodawcy, w którym stwierdza, iż wypłacone spadkobiercy w kwocie brutto zaległe wynagrodzenie zarządcy - podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku od spadków darowizn. Istotne w tym zakresie znaczenie ma fakt, iż między wnioskodawcą a zmarłym zarządcą nie istniał stosunek pracy, wówczas bowiem zaległe wynagrodzenie jako prawo majątkowe na mocy art. 631 § 2 kodeksu pracy nie wchodziłoby w skład masy spadkowej.

Skoro zatem zmarłego zarządcę z wnioskodawcą łączyła cywilnoprawna umowa o zarządzanie to wypłacone spadkobiercy zaległe wynagrodzenie zarządcy jako prawo majątkowe podlega dziedziczeniu i znajdą do niego zastosowanie uregulowania ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl