IBPBII/1/436-219/09/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-219/09/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawartej umowy sprzedaży - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawartej umowy sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od dnia 5 października 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu używanymi pojazdami samochodowymi. Pojazdy, którymi handluje, kupuje najczęściej od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku VAT. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT od początku działalności. W tej sytuacji swoje transakcje zakupu dokumentuje w formie umów kupna - sprzedaży. Nabywcami towarów wnioskodawcy są również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami podatku VAT. Transakcje dokonanych sprzedaży dokumentowane są fakturami VAT-marża.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca w sytuacji, gdy jest podatnikiem podatku od towarów i usług - jako jedna ze stron czynności cywilnoprawnych, podlega od dnia 5 października 2007 r. obowiązkowi podatkowemu i jest zobowiązany do odprowadzania podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu samochodów używanych od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku VAT.

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli jest podatnikiem podatku od towarów i usług, to przy zakupie pojazdów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług nie ma obowiązku płacić podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano również sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Należy jednak zaznaczyć, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że wnioskodawca, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT kupuje samochody używane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług na podstawie umów kupna-sprzedaży. Następnie wnioskodawca sprzedaje te samochody i wystawia fakturę VAT-marża. Wynika z tego, że wnioskodawca zawiera dwie umowy sprzedaży - na mocy jednej kupuje samochód a na mocy drugiej go sprzedaje.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku, że zawarta przez wnioskodawcę umowa sprzedaży, na mocy której wnioskodawca kupuje samochód nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy wyjaśnić, że czynnikiem decydującym czy przedmiotowa umowa korzysta z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o tym podatku jest stwierdzenie czy z tytułu zawarcia tej konkretnej umowy nabycia samochodu którakolwiek ze stron tej umowy jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona. Jednocześnie organ podatkowy nadmienia, iż w myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży, przy umowie sprzedaży, na kupującym.

W związku z tym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umów sprzedaży, na podstawie których nabywa samochody podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższe transakcje podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie czynności nabycia samochodu regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca nabywa samochody używane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku VAT na podstawie umów kupna-sprzedaży. W związku z nabyciem samochodu nie jest wystawiana żadna faktura VAT. Zawierana jest tylko umowa cywilnoprawna.

Wobec tego należy stwierdzić, że w świetle opisanego stanu faktycznego żadna ze stron zawartej umowy sprzedaży, na podstawie której wnioskodawca nabywa samochody nie staje się podatnikiem VAT z tytułu zawarcia tej umowy.

Dopiero druga umowa sprzedaży, na mocy której wnioskodawca sprzedaje samochody jest objęta regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zwrócić uwagę, że obie umowy sprzedaży są odrębnymi czynnościami cywilnoprawnymi i kwestię opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych każdej z tych umów należy rozpatrywać odrębnie.

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że umowy sprzedaży, na podstawie których wnioskodawca nabywa samochody od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i niebędących podatnikami podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanego samochodu. Obowiązek zapłaty podatku ciąży na wnioskodawcy - kupującym. Podatek należy zapłacić bez wezwania w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (chwila dokonania czynności cywilnoprawnej). Wraz z zapłatą podatku należy złożyć deklarację p.c.c.-3.

Wobec tego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl