IBPBII/1/436-118/13/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/436-118/13/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania zakupu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania zakupu nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 16 lipca 2013 r. znak: IBPB II/1/436-118/13/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 23 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka akcyjna) prowadzi działalność m.in. w zakresie budownictwa mieszkaniowego jedno, wielorodzinnego i usługowego oraz sprzedaży lokali mieszkalnych i usługowych we wzniesionych budynkach. Wnioskodawca zamierza nabyć nieruchomość gruntową o łącznej powierzchni 7,2342 ha, z której część o powierzchni 5,4506 ha stanowi gospodarstwo rolne, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne (R-RIIIa) oraz pastwiska trwałe (PS-PSIII).

Zbywca nieruchomości, z tytułu jej posiadania otrzymuje z Urzędu Miasta corocznie nakaz płatniczy w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego od gospodarstwa rolnego obejmującego podatek rolny (od gruntów ornych i pastwisk) i podatek od nieruchomości (od terenów pozostałych). Ponadto do dnia dzisiejszego zbywca opłaca obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego.

Przedmiotowa transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ostatnim nakazem płatniczym oraz zgodnie z klasyfikacją wynikającą z ewidencji gruntów i budynków teren ten obejmuje:

* Grunty orne (R-RIIIa)- 5,1618 ha.

* Pastwiska trwałe (PS-PSIII) - 0,2888 ha.

* Grunty pozostałe (Ba - tereny przemysłowe oraz dr - drogi) -1,7836 ha.

Precyzując sposób klasyfikacji nabywanej nieruchomości gruntowej w ewidencji gruntów i budynków Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

10 działek geodezyjnych o łącznej powierzchni 0,3469 ha położonych jest w całości na terenach oznaczonych symbolem: R-RIIIa (grunty orne),

2.

2 działki geodezyjne o łącznej powierzchni 0,0947 ha położone są na terenach oznaczonych symbolem: Ps-PsIII (pastwiska trwałe),

3.

1 działka geodezyjna o powierzchni 0,0315 ha położona jest na terenach oznaczonych symbolami: Ps-PsIII (pastwiska trwałe) i R-RIIIa (grunty orne),

4.

1 działka geodezyjna o powierzchni 6,6071 ha położona jest na terenach oznaczonych symbolami: Ba (tereny przemysłowe) w części wynoszącej 1,6296 ha, Ps-PsIII (pastwiska trwałe) w części wynoszącej 0,1816 ha i R-RIIIa (grunty orne) w części wynoszącej 4,7959 ha,

5.

1 działka geodezyjna o powierzchni 0,1540 ha położona jest na terenach oznaczonych symbolem: dr (drogi).

Z powyższego wynika zatem, iż część nabywanej nieruchomości o łącznej powierzchni 5,4506 ha stanowi gospodarstwo rolne.

Wnioskodawca w dniu nabycia nie będzie na terenie nabytej nieruchomości prowadzić działalności innej niż rolnicza i w związku z jej nabyciem będzie zobowiązany złożyć deklarację dla podatku rolnego.

W roku 2007 Gmina przystąpiła do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego łącznie znaczną powierzchnię, bo ponad 750 ha. Plan ten obejmuje również 99,45% powierzchni opisanej powyżej nieruchomości. Właściciel nieruchomości - zbywca, nie składał żadnych wniosków do planu z uwagi na przeoczenie wyznaczonych ku temu terminów. Dopiero po wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu, zbywca złożył jedynie uwagi do rozwiązań, które były już przyjęte w projekcie.

Ostatecznie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obowiązuje od 4 stycznia 2013 r. i przewiduje dla nieruchomości następujące przeznaczenie:

* MU - tereny zabudowy mieszkaniowej i usług;

* ZU - tereny zieleni urządzonej o charakterze izolacyjnym;

* KDL - tereny dróg publicznych - drogi lokalne.

Na terenach ZU dopuszcza się możliwość realizacji elementów małej architektury, urządzeń ochrony akustycznej, sieci, urządzeń i obiektów infrastruktury technicznej, dojazdów, dojść pieszych, ścieżek rowerowych, zespołów parkingowych, urządzeń wodnych, zieleni urządzonej o charakterze parkowym i ciągów planowanej zieleni wysokiej.

Na terenie KDL zlokalizowana jest już istniejąca droga publiczna.

Ponadto niewielka część nieruchomości (długi ok.108m, wąski ok. 4 m pasek) o powierzchni 401 m2 (co stanowi 0,55% całej powierzchni opisanej powyżej nieruchomości) leży poza granicami planu miejscowego i ta część gruntu ma charakter rolny. Dla tego obszaru istnieje decyzja o warunkach zabudowy terenu wydana na wniosek i na rzecz jednej z firm architektonicznych, która kiedyś wstępnie była zainteresowana zakupem, ale następnie z tych planów się wycofała.

Ponadto właściciel - zbywca nie dokonywał żadnego uzbrojenia terenu (tzn. nie projektował i nie doprowadzał instalacji wodnych, kanalizacyjnych, gazowych, centralnego ogrzewania czy elektrycznych), nie starał się o przyłącza, nie wydzielał żadnych dróg dojazdowych ani wewnętrznych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

* Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe - we wniosku w części E.1 omyłkowo zaznaczono poz. 49 zamiast 50.

* Na terenie części nieruchomości, mającej być przedmiotem sprzedaży, która to część ma powierzchnię 5,4506 ha, do dnia sprzedaży nie zostaną przeprowadzone jakiekolwiek roboty budowlane.

* W chwili dokonywania sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, część zbywanej nieruchomości (pow. 5,4506 ha) zachowa swój rolny charakter w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zakupu części opisanej powyżej nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 5,4506 ha, podlegać będzie zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przekonaniu Wnioskodawcy, transakcja zakupu części opisanej powyżej nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 5,4506 ha, podlegać będzie zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przeniesienie własności nieruchomości w drodze sprzedaży, o ile w chwili dokonania transakcji nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, zwolnione jest od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał również, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przytoczonego powyżej stanu, w skład nabywanej nieruchomości wchodzi gospodarstwo rolne - nieruchomość gruntowa o łącznej powierzchni 5,4506 ha, która w ewidencji gruntów i budynków określona jest jako grunty orne (R-RIIIa) oraz pastwiska trwałe (PS-PSIII). Co więcej, dotychczasowy właściciel z tytułu jej posiadania otrzymuje z Urzędu Miasta corocznie nakaz płatniczy w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego od gospodarstwa rolnego obejmującego podatek rolny (od gruntów ornych i pastwisk).

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca powołał się na stanowiska Sądów zawarte w wyrokach:

* Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 stycznia 2011 r., sygn. akt III SA/Wa 1370/10),

* Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2011 r., sygn. akt III SA/Po 618/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a wymienionej ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie natomiast z treścią art. 2 ust. 2 tej ustawy za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący spółką akcyjną zamierza nabyć w drodze umowy kupna-sprzedaży, nieruchomość gruntową o łącznej powierzchni 7,2342 ha, z której część o powierzchni 5,4506 ha stanowi gospodarstwo rolne, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne (R- RIIIa) oraz pastwiska trwałe (PS-PSIII). Według oświadczenia Wnioskodawcy:

* na terenie części nieruchomości, mającej być przedmiotem sprzedaży, która to część ma powierzchnię 5,4506 ha, do dnia sprzedaży nie zostaną przeprowadzone jakiekolwiek roboty budowlane;

* w chwili dokonywania sprzedaży nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy, część zbywanej nieruchomości (pow. 5,4506 ha) zachowa swój rolny charakter w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza.

W związku z powyższym, jeżeli w przedmiotowej sprawie nabywana przez Wnioskodawcę w drodze umowy kupna-sprzedaży część nieruchomości o powierzchni 5,4506 ha, w chwili dokonania jej zakupu istotnie zachowa swój rolny charakter w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym i w świetle przepisów tej ustawy będzie stanowić gospodarstwo rolne, to należy uznać, że zostanie spełniona przesłanka warunkująca zwolnienie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, określona w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, transakcja zakupu przez Wnioskodawcę części nieruchomości o powierzchni 5,4506 ha będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl