IBPBII/1/415-992/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-992/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 października 2013 r. (data wpływu do Biura - 4 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej #8722; jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2013 r. do Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wygranych w loterii promocyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został zwycięzcą w loterii promocyjnej: "..." zwanej dalej loterią, organizowaną przez spółkę X, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, zwaną dalej: Organizatorem na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej.

Każdego dnia w okresie od 2 września 2013 r. do 6 października 2013 r., w siedzibie Organizatora odbywały się losowania nagród. Wartość jednostkowa losowanych nagród wynosiła 846,81 zł oraz 259,53 zł.

W loterii Wnioskodawca wygrał 32 nagrody o łącznej wartości 11.828,64 zł.

Wnioskodawca wskazał, że Organizator żąda zapłaty na swoją rzecz należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 1.182,86 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskanie przez Wnioskodawcę 32 nagród w 10 losowaniach w ramach jednej loterii, jeżeli jednorazowa wartość każdej nagrody nie przekracza kwoty 2.280,00 zł a także suma wartości nagród wylosowanych podczas jednego losowania (dnia trwania loterii) nie przekracza kwoty 2.280,00 zł, lecz łączna wartość nagród uzyskanych przez niego przekroczyła kwotę 2.280,00 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy w konsekwencji na Organizatorze ciąży obowiązek płatnika a tym samym ma on prawo żądać od laureata wpłaty na pokrycie podatku od wygranej w loterii.

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrana w loterii promocyjnej, urządzonej i przeprowadzonej przez uprawniony podmiot podlegać będzie zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Organizatorze loterii nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku od nagród, gdyż wartość pojedynczej nagrody uzyskanej przez Wnioskodawcę w ramach tej loterii nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, nawet wówczas gdy łączna wartość wszystkich nagród uzyskanych przez niego w ramach loterii, w wyniku przeprowadzenia 10 losowań przekroczy wartość 2.280,00 zł. Tym samym nie może on żądać od laureata (Wnioskodawcy) wpłaty na rzecz pokrycia podatku od wygranych w loterii.

Stanowisko Wnioskodawca opiera na literalnym brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odnosi się do jednorazowej wartości nagrody a także na podstawie indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak: IPPB1/415-63/07-5/AG z 24 kwietnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 6a cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wygrana uzyskana w ramach loterii urządzonej i prowadzonej przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji loterii. Słownik Języka Polskiego wydany w 1963 r. definiuje loterię jako publiczną grę hazardową, której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), zyskując szansę wygranej. Natomiast Słownik Języka Polskiego z 1984 r. definiuje loterię jako grę, w której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), a o wygranej decyduje losowanie. Loteria polega zatem na losowym przyznaniu nagrody wśród uczestników, którzy nabyli dowód udziału w grze. Do uznania gry za losową niezbędne jest zatem występowanie elementu losowości w przyznaniu nagrody.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca został zwycięzcą w loterii promocyjnej "..." zwanej dalej loterią, organizowaną przez spółkę X, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Celnej.

Każdego dnia w okresie od dnia 2 września 2013 r. do dnia 6 października 2013 r., w siedzibie organizatora odbywały się losowania nagród. Wartość jednostkowa losowanych nagród wynosiła 846,81 zł oraz 259,53 zł.

W loterii Wnioskodawca wygrał 32 nagrody o łącznej wartości 11.828,64 zł.

Wnioskodawca wskazał, że Organizator żąda zapłaty na swoją rzecz należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 1.182,86 zł.

Ustawowa definicja gry losowej zawarta została w art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 z późn. zm.), który stanowi, że grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Z powołanych przepisów wynika, że gra losowa (loteria promocyjna) wymaga spełnienia trzech warunków: nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, skutkującego nieodpłatnym w niej uczestnictwem, istnienia regulaminu oraz zależności wyniku od przypadku.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy o grach hazardowych stanowi, że loterie fantowe, gry bingo fantowe i loterie promocyjne mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Stosownie do art. 32 ust. 3 cyt. wyżej ustawy zezwolenia na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe lub loterii promocyjnej urządzanych na obszarze właściwości miejscowej jednego dyrektora izby celnej udziela dyrektor izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry.

W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z wygranymi w loterii promocyjnej, organizowanej przez podmiot do tego uprawniony, gdzie jednorazowa wartość wygranej nie przekracza kwoty 2.280,00 zł (wartość jednostkowa losowej wygranej wynosiła 846,81 zł oraz 259,53 zł). W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem uznać, że zostały spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekracza kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega cała wartość wygranej.

Wobec tego wygrane uzyskane w ramach loterii promocyjnej, o ile ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenie to nie jest wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl