IBPBII/1/415-974/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-974/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 października 2013 r. (wpływ do Biura - 25 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania nagród wypłacanych w ramach sprzedaży premiowej z tytułu zakupów bezpośrednich:

* w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zasad opodatkowania nagród wypłacanych w ramach sprzedaży premiowej z tytułu zakupów bezpośrednich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka organizuje sprzedaż premiową swoich produktów. Powyższa sprzedaż polega na organizowaniu działań Spółki, mających na celu zwiększenie satysfakcji i lojalności klientów poprzez prowadzenie programu, umożliwiającego klientom otrzymywanie premii za aktywne korzystanie z produktów Spółki, polegających w szczególności na nabywaniu przez klientów produktów Spółki, za które Spółka przyznaje świadczenia pieniężne.

Spółka w regulaminie sprzedaży premiowej jasno wskazuje, iż jest ona adresowana wyłącznie do osób fizycznych, będących konsumentami w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które nabywają produkty dla celów prywatnych, nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Spółka stara się ograniczać wolumen nabywanych produktów, zastrzegając w regulaminie, iż pojedyncza osoba nie może dokonywać nabyć o charakterze hurtowym.

Wartość kwoty przeznaczonej na wypłatę premii pieniężnych jest w danym okresie ograniczona, dlatego Spółka rozdziela te premie według algorytmu określonego w regulaminie promocji, zgodnie z którym w przypadku rosnącej liczby osób, którym premia przysługiwałaby, wartość kwoty przeznaczonej na wypłatę premii jest dzielona przez ilość osób, którym premia potencjalnie przysługuje według określonego algorytmu. Innymi słowy, im więcej osób uzyskuje prawo do premii pieniężnej z tytułu nabywanych zakupów, tym wysokość tej premii jest niższa w przeliczeniu na jedną osobę uprawnioną do jej otrzymania.

Wysokość premii klienta będzie zależała od wartości zakupów produktów dokonanych przez klienta (zakup bezpośredni), a także osoby, którym klient zarekomendował produkty Spółki lub które nabyły produkty dzięki poleceniu klienta (zakup pośredni). Premiowane są bowiem zakupy nie tylko dokonane przez klienta, ale także przez osoby, których decyzja o zakupie produktów została wywołana poleceniem produktów osobom trzecim. System informatyczny Spółki, wykorzystywany do naliczania punktów ze sprzedaży premiowej daje możliwość identyfikacji punktów klienta pochodzących z zakupów bezpośrednich oraz pośrednich.

W ramach sprzedaży premiowej, określonym produktom są przyporządkowane określone wartości punktowe. Ilość zebranych punktów, naliczonych klientowi w oparciu o algorytm określony w regulaminie promocji, decyduje o wartości premii, przy czym jak wspomniano powyżej, klient zbiera punkty za zakupy dokonane przez siebie (zakup bezpośredni), a także za zakupy dokonane przez osoby trzecie dokonane w wyniku pozytywnej rekomendacji produktów (zakup pośredni).

Ponieważ wartość premii pieniężnej przeznaczonej na promocje w danym okresie rozliczeniowym jest ograniczona, potencjalną kwotę do podziału na rzecz wszystkich klientów uprawnionych do premii, dzieli się według algorytmu określonego w regulaminie sprzedaży premiowej.

Z szacunków Spółki wynika, iż po zastosowaniu algorytmu, wartość premii przypadającej na klienta w większości przypadków nie przekroczy 760 zł, tym samym zmieści się w limicie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy premia z tytułu sprzedaży premiowej wypłacona na rzecz klientów z tytułu zakupów bezpośrednich podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a w związku z tym, Spółka nie ma obowiązku składania PIT-8C z tytułu wypłaconych premii, o których mowa w tym punkcie.

Mając na uwadze przedstawione powyżej założenia akcji promocyjnych przygotowywanych przez Spółkę, Wnioskodawca zauważa, iż w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, co do zasady, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pośród źródeł przychodów w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca wymienił tzw. "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy uważa się w szczególności: nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przy czym, użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że wyliczenie zawarte w tym przepisie nie ma charakteru zamkniętego, a stanowi jedynie przykładowe wyliczenie rodzajów przychodów kwalifikowanych do tego źródła.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy, podatek od dochodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne jest ustalany według skali podatkowej. Przepis ten stanowi regułę ogólną, od której przewidziano wyjątki w art. 29-30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na tej podstawie, niektóre kategorie przychodów podlegają odrębnemu reżimowi podatkowemu w odniesieniu do ustalania podstawy opodatkowania i obliczania podatku. Co do zasady, dochody opodatkowane według szczególnych zasad nie łączą się z innymi przychodami osiąganymi przez osoby fizyczne.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez osoby fizyczne nagrody związane ze sprzedażą premiową powinny, co do zasady, podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem, aby wartość otrzymywanych świadczeń ("nagród") była zwolniona z opodatkowania, spełnione muszą zostać następujące warunki:

1.

nagroda otrzymywana przez klienta musi być związana ze sprzedażą premiową (tekst jedn.: musi być kwalifikowana jako pochodząca z innych źródeł przychodów wymienionych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz musi stanowić nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT),

2.

jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

3.

sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez klientów w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Ad. 1)

Wnioskodawca zauważa, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji sprzedaży premiowej, czyli nie precyzuje, jak należy rozumieć zasady zakwalifikowania uzyskanego świadczenia jako nagrody związanej ze sprzedażą premiową (zasadniczo podlegającej zryczałtowanemu opodatkowaniu), jak też możliwości zastosowania dla takiego przysporzenia zwolnienia, w przypadku gdy jednorazowa wartość takiego świadczenia nie przekracza 760 złotych.

W praktyce uznaje się, że sprzedaż premiowa jest to taka sprzedaż, z którą związane jest przyznanie kupującemu dodatkowego świadczenia - nagrody (zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN "premia" to "nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną"). W ramach organizowanej sprzedaży premiowej, nagrodę stanowiącą premię otrzymuje każda osoba dokonująca zakupu w ramach danej promocji, tj. istnieje gwarancja otrzymania nagrody przez klienta po spełnieniu przez niego określonych warunków określonych przez podmiot prowadzący sprzedaż premiową.

Zadaniem Wnioskodawcy, intencją analizowanego przepisu jest zwolnienie z opodatkowania drobnych przysporzeń otrzymywanych przez konsumentów (zarówno towarów jak i usług)"nieodpłatnie" - jako dodatkowe świadczenie (oprócz wydania towaru/wyświadczenie usługi w zamian za wynagrodzenie) w związku z różnymi, występującymi w obrocie praktykami promocyjnymi przedsiębiorców, niezależnie, czy przedmiotem ich działalności jest dostarczanie towarów czy usług. Ustawodawca wydaje się zauważać, że zwykle takie świadczenia nie są bowiem "nieodpłatne", lecz, mimo że nie występuje za nie wyodrębniona płatność, stanowią efektywnie zmniejszenie poziomu odpłatności dokonanej przez konsumenta przy okazji poprzednich nabyć (gdy nagroda jest związana z uzyskaniem określonego wolumenu wartości dostaw towarów/świadczenia usług) lub zmniejsza efektywnie odpłatność za konkretną usługę lub towar (gdy świadczenie promocyjne jest związane już z jednorazowym nabyciem towaru/usługi).

Wnioskodawca zauważa, iż w praktyce istnieją wątpliwości co do zakresu pojęcia "sprzedaż" użytego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Można wyróżnić dwa stanowiska odnośnie rozumienia tego pojęcia. Jedno ze stanowisk wskazuje, iż sprzedaż należy rozumieć ściśle, natomiast drugie, iż można ją rozumieć szerzej, podobnie jak na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z pierwszym, pojęcie sprzedaży premiowej odnosi się do definicji sprzedaży w rozumieniu art. 535 Kodeksu cywilnego (dalej jako: "k.c."), dotyczy więc wyłącznie rzeczy (towarów). Zgodnie bowiem z przywołanym przepisem k.c., przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Z kolei zgodnie z art. 45 k.c., rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Powyższe rozumienie pojęcia sprzedaży premiowej zostało wyrażone np. w uchwale NSA z dnia 25 czerwca 2007 r. (sygn. akt II FPS 5/06), gdzie sąd stwierdził, że "pojęcie składa się z dwóch wyrazów i oznacza sprzedaż, z którą związane jest przyznawanie nagród. "Sprzedaż" jest pojęciem cywilistycznym i oznacza odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę, natomiast określenie "premia" oznacza nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną". Analogiczne rozumienie pojęcia sprzedaży zostało również zaprezentowane w wyroku NSA z dnia 28 sierpnia 1997 r. (sygn. akt II FSK 1167/05). Podobnie w tym zakresie wypowiadają się przedstawiciele doktryny prawa podatkowego (J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz, wyd. 13, Warszawa 2012).

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, realizowanie świadczenia pieniężnego przez Spółkę, mieści się w ścisłym pojęciu sprzedaży premiowej stosowanej przez sądy, zgodnie z którym "nagroda związana ze sprzedażą premiową" jest wydawana w związku z zawarciem przez strony umowy sprzedaży rzeczy, w tym przypadku produktów Spółki. Powyższe rozumienie definicji pojęcia "nagrody związanej ze sprzedażą premiową" znajduje także uzasadnienie w zasadzie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień przedmiotowych (tak: NSA w wyroku z dnia 9 stycznia 2007 r. (sygn. akt II FSK 36/06), który stwierdził: "Naczelny Sąd Administracyjny w niniejszym składzie, podziela poglądy orzecznictwa oraz doktryny prawa o zakazie stosowania tego rodzaju wykładni prawa, przy interpretacji przepisów o ustawowych zwolnieniach podatkowych".

Spółka kwalifikując realizowaną sprzedaż, wraz ze związaną z nią akcją promocyjną, oparła się na ugruntowanej w tym zakresie doktrynie prawa podatkowego oraz nie kwestionowanych interpretacjach organów podatkowych, do których można zaliczyć następujące źródła:

* pismo Ministra Finansów z 6 grudnia 1995 r. (sygn. PO 4/AK-722-1110/95),

* pismo Ministra Finansów z 29 kwietnia 1998 r. (sygn. PO2/HD-6065/97/0912),

* interpretacja indywidualna z 9 lutego 2010 r. (sygn. IPPB2/415-693/09-2/MG),

* interpretacja indywidualna z 14 grudnia 2007 r. (sygn. IPPB2/415-170/07-2/AS),

* uchwała NSA z 25 czerwca 2007 r. - II FPS 5/06,

* Podatkowe aspekty działań reklamowo-promocyjnych, Karma Furga, SERWIS Monitora Podatkowego 3/2008.

Ad. 3)

Mając na uwadze fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym klientami uczestniczącymi w sprzedaży premiowej mogą być wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, będące konsumentami w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny i mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przesłanki do wskazanego sposobu opodatkowania wydają się być spełnione.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, w ocenie Spółki, kwalifikowanie świadczeń z tytułu sprzedaży premiowej dokonywanych na rzecz klientów w związku z ich zakupami bezpośrednimi jako "nagród związanych ze sprzedażą premiową" w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz stosowania zwolnienia dla takich świadczeń opisanego tamże nie powinno budzić wątpliwości.

W konsekwencji, na Spółce nie spoczywa obowiązek poboru podatku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w tych wszystkich przypadkach, w których jednorazowo wypłacona premia nie przekroczy w trakcie roku podatkowego 760 zł. Na Spółce nie spoczywa także obowiązek złożenia jakiegokolwiek formularza podatkowego lub informacji z tego tytułu.

W przypadku przekroczenia powyższej wartości, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka przekaże kwotę pobranego zryczałtowanego 10% podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano ten podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika. Jednocześnie, Spółka złoży do końca stycznia następnego roku deklarację roczną dotyczącą pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego na formularzu PIT-8AR do urzędu właściwego ze względu na siedzibę płatnika. Ponadto, urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika (klienta) oraz klientom, Spółka prześle do końca lutego, następującego po roku podatkowym imienne informacje o wysokości uzyskanego dochodu na formularzu PIT-8C.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania nagród wypłacanych w ramach sprzedaży premiowej z tytułu zakupów bezpośrednich.

W zakresie zasad opodatkowania nagród wypłacanych w ramach sprzedaży premiowej z tytułu zakupów pośrednich, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do źródeł przychodów zalicza się tzw. "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Do tego źródła zaliczyć zatem należy nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka organizuje sprzedaż premiową swoich produktów. Powyższa sprzedaż polega na organizowaniu działań Spółki, mających na celu zwiększenie satysfakcji i lojalności klientów poprzez prowadzenie programu, umożliwiającego klientom otrzymywanie premii za aktywne korzystanie z produktów Spółki, polegających w szczególności na nabywaniu przez klientów produktów Spółki, za które Spółka przyznaje świadczenia pieniężne.

Spółka w regulaminie sprzedaży premiowej jasno wskazuje, iż jest ona adresowana wyłącznie do osób fizycznych, będących konsumentami w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które nabywają produkty dla celów prywatnych, nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wysokość premii klienta będzie zależała od wartości zakupów produktów dokonanych przez klienta (zakup bezpośredni), a także osoby, którym klient zarekomendował produkty Spółki lub które nabyły produkty dzięki poleceniu klienta (zakup pośredni). Premiowane są bowiem zakupy nie tylko dokonane przez klienta, ale także przez osoby, których decyzja o zakupie produktów została wywołana poleceniem produktów osobom trzecim. System informatyczny Spółki, wykorzystywany do naliczania punktów ze sprzedaży premiowej daje możliwość identyfikacji punktów klienta pochodzących z zakupów bezpośrednich oraz pośrednich.

W ramach sprzedaży premiowej, określonym produktom są przyporządkowane określone wartości punktowe. Ilość zebranych punktów, naliczonych klientowi w oparciu o algorytm określony w regulaminie promocji, decyduje o wartości premii, przy czym jak wspomniano powyżej, klient zbiera punkty za zakupy dokonane przez siebie (zakup bezpośredni), a także za zakupy dokonane przez osoby trzecie dokonane w wyniku pozytywnej rekomendacji produktów (zakup pośredni). Ponieważ wartość premii pieniężnej przeznaczonej na promocje w danym okresie rozliczeniowym jest ograniczona, potencjalną kwotę do podziału na rzecz wszystkich klientów uprawnionych do premii, dzieli się według algorytmu określonego w regulaminie sprzedaży premiowej.

Z szacunków Spółki wynika, iż po zastosowaniu algorytmu, wartość premii przypadającej na klienta w większości przypadków nie przekroczy 760 zł, tym samym zmieści się w limicie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

* nagroda otrzymana przez klienta (konsumenta) była związana ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagród nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* nagroda z tytułu sprzedaży premiowej nie została otrzymana przez klienta (konsumenta) w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Jednym z warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest aby nagroda otrzymana przez klienta była związana ze sprzedażą premiową.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to "odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę". Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że w sytuacji gdy otrzymanie nagrody uzależnione będzie od dokonania zakupu towarów oraz zebrania z tego tytułu odpowiedniej ilości punktów, to będzie ono związane z konkretną transakcją sprzedaży (rzeczy). Zatem otrzymana nagroda, powiązana z zawartą umową sprzedaży towarów będzie nagrodą związaną ze sprzedażą premiową.

Tym samym, do nagród pieniężnych przekazywanych tytułem sprzedaży premiowej związanej ze sprzedażą swoich produktów wydawanych przez Wnioskodawcę klientom, którzy nabędą te towary i zbiorą określoną z tego tytułu ilość punków - czyli klientom dokonującym tzw. zakupu bezpośredniego - będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wskazano powyżej, ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydawania nagród w ramach sprzedaży premiowej ma więc znaczenie czy wartość nagrody nie przekroczy 760 zł. Zatem w przypadku przekazania z tego tytułu świadczeń o wyższej wartości (tekst jedn.: gdy jednorazowa wartość nagrody przekroczy kwotę warunkującą zwolnienie) Spółka - stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zobowiązana będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepis art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (art. 41 ust. 4 ww. ustawy).

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Skoro Wnioskodawca obowiązany jest do poboru, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową i wystawienia deklaracji PIT-8AR, to brak jest podstaw do wystawienia przez niego jako płatnika informacji PIT-8C, o którym mowa w art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści art. 42a ww. ustawy wynika bowiem, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* nieprawidłowe - w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-8C,

* prawidłowe - w pozostałej części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Należy podkreślić, że powołane przez Wnioskodawcę we wniosku wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane wyroki NSA, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl