IBPBII/1/415-935/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-935/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń związanych z ustanowieniem służebności przesyłu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń związanych z ustanowieniem służebności przesyłu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w celu przeprowadzenia inwestycji związanej z budową urządzeń infrastruktury technicznej (kolektora sanitarnego) przez teren nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych pozyskiwał w latach 2000-2002 prawo do dysponowania tymi nieruchomościami w drodze zawierania umów cywilnoprawnych pomiędzy właścicielami nieruchomości a Wnioskodawcą, w imieniu którego działał pełnomocnik. Przedmiotowe umowy stanowiły tzw. oświadczenia inwestora o prawie do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane, które były przedkładane w postępowaniu administracyjnym do wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na budowę.

W treści tych umów właściciele nieruchomości wyrażali zgodę na wykonanie kolektora sanitarnego według wskazanej w załączniku graficznym lokalizacji oraz na ustanowienie po zakończeniu budowy ograniczonego prawa rzeczowego na rzecz Wnioskodawcy o treści odpowiadającej obecnie treści służebności przesyłu.

Natomiast Wnioskodawcę zobowiązywało się w tych umowach do wypłaty odszkodowania z tytułu niemożności użytkowania gruntu w okresie budowy, za zmniejszenie plonowania, zniszczenie struktury gleby, zniszczenie składników rolnych i trwałe umieszczenie w gruncie nieruchomości urządzeń przesyłowych oraz za ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego według wyceny rzeczoznawcy majątkowego.

Zajęte pod przedmiotową sieć nieruchomości nie stanowią gospodarstw rolnych. W umowach był również zapis, iż są one zawierane w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 741 z późn. zm.). Ponadto umowy były zawierane z właścicielami nieruchomości, osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego i nie prowadzi postępowań związanych z wywłaszczeniem nieruchomości na cele inwestycji celu publicznego w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W większości sytuacji właściciele nieruchomości w dacie zawarcia umowy otrzymywali zaliczkę na poczet przyszłej kwoty odszkodowania.

Po wybudowaniu przedmiotowego kolektora i sporządzeniu wyceny ww. odszkodowania, Wnioskodawca przystąpił do podpisywania z właścicielami nieruchomości aktów notarialnych - umów o ustanowienie służebności przesyłu w trybie art. 3051 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z treścią zawieranych aktów notarialnych właściciele nieruchomości ustanawiali na rzecz Wnioskodawcy służebność przesyłu odpłatnie. Na wypłaconą kwotę składa się jednorazowe wynagrodzenie za służebność przesyłu oraz odszkodowanie za wybudowanie i szkody związane z budową ww. urządzenia przesyłowego. Kwoty te w większości umów nie były rozdzielane. Z tytułu wypłaty odszkodowania Wnioskodawca sporządził i wystawił informacje PIT - 8C, uwzględniające kwoty wypłaconych odszkodowań ogółem i przesłał je w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego do właściwych urzędów skarbowych dla osób fizycznych - właścicieli nieruchomości, którym zostały one wypłacone.

Osoby fizyczne, które otrzymały stosowne informacje na druku PIT-8C nie zgadzają się ze stanowiskiem Wnioskodawcy. Uważają, że otrzymane kwoty odszkodowań są wolne od opodatkowania i w związku z powyższym nie powinny być zaliczane do pozostałych źródeł przychodu, a zatem Wnioskodawca nie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy tak ustalone odszkodowanie stanowi dochód z innych źródeł przychodu i nie mieści się w katalogu odszkodowań jako kwoty wolne od podatku, a więc powinno podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a Wnioskodawca w związku z powyższym ma obowiązek sporządzić i przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika informację o wysokości przychodów (PIT - 8C).

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacone odszkodowania za powstałe szkody w związku z budową urządzenia przesyłowego oraz za ustanowioną służebność przesyłu stanowią dla podatnika-właściciela nieruchomości przychód z innych źródeł, o którym jest mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wypłacone odszkodowania nie mieszczą się w katalogu odszkodowań zwolnionych z opodatkowania według art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odszkodowania te nie były wypłacane na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego z tytułu ustanowionej służebności gruntowej, rekultywacji gruntów czy też z tytułu szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie w wyniku prowadzenia na tych gruntach przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów inwestycji dotyczącej budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Ponadto wysokość lub zasady ustalania wypłaconych odszkodowań nie wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

W konsekwencji, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zdaniem Wnioskodawcy, jest on zobowiązany sporządzić informacje o uzyskanych przez osoby fizyczne przychodach z innego źródła, według ustalonego wzoru (PIT- 8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikom oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania tych podatników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Każde świadczenie, w tym odszkodowanie stanowi co do zasady przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie świadczenia uzyskiwane przez podatnika podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku. Jednakże należy podkreślić, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

a.

określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b.

odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c.

odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d.

odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g.

odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Z literalnego brzmienia powołanego powyżej przepisu jednoznacznie wynika, iż nie wszystkie odszkodowania otrzymywane przez osoby fizyczne wolne są od podatku dochodowego. Ze zwolnienia korzystają jedynie te odszkodowania, których prawo do otrzymania wynika wprost z przepisów ustawy lub aktów wykonawczych, z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy.

Przy czym stosownie do uregulowania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g) ww. ustawy z przedmiotowego zwolnienia wyłączone zostały odszkodowania wynikające z zawartych umów i ugód innych niż ugody sądowe.

Ze zwolnienia mogą korzystać również inne odszkodowania, a więc te nie wynikające wprost z przepisów prawa, ale tylko wówczas gdy zostały otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej i nie dotyczą wyjątków wskazanych przez ustawodawcę (art. 21 ust. 1 pkt 3b cyt. ustawy).

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy ze zwolnienia korzystają także przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami (...). Odszkodowanie, o którym mowa w tym przepisie korzysta jednakże ze zwolnienia, jeżeli zostało wypłacone na mocy przepisów określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami (czyli przez ściśle określone podmioty wymienione w tej ustawie) i nie zachodzą warunki wykluczające zwolnienie.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wskazane w nim odszkodowanie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* otrzymuje je posiadacz gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* odszkodowanie zostaje wypłacone z tytułu wymienionego w przepisie,

* podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów prowadzi na gruntach wchodzących w skład gospodarstwa rolnego inwestycję związaną z budową infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz inwestycję związaną z budową urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa jest w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami,

* źródłem odszkodowania jest wyrok sądowy lub umowa (ugoda) zawarta między stronami.

Zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Służebność gruntowa, o której mowa w analizowanym art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uregulowana została w art. 285 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stanowi on, że nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Zgodnie natomiast z art. 305 1 Kodeksu cywilnego nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu). W myśl art. 305 4 Kodeksu cywilnego do służebności przesyłu stosuje się odpowiednio przepisy o służebnościach gruntowych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że po wybudowaniu kolektora sanitarnego i sporządzeniu wyceny odszkodowania, Wnioskodawca przystąpił do podpisywania z właścicielami nieruchomości aktów notarialnych - umów o ustanowienie służebności przesyłu w trybie art. 3051 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z treścią zawieranych aktów notarialnych właściciele nieruchomości ustanawiali na rzecz Wnioskodawcy służebność przesyłu odpłatnie. Na wypłaconą kwotę składa się jednorazowe wynagrodzenie za służebność przesyłu oraz odszkodowanie za wybudowanie i szkody związane z budową ww. urządzenia przesyłowego. Kwoty te w większości umów nie były rozdzielane. Z tytułu wypłaty odszkodowania Wnioskodawca sporządził i wystawił informacje PIT - 8C, uwzględniające kwoty wypłaconych odszkodowań ogółem i przesłał je w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego do właściwych urzędów skarbowych dla osób fizycznych - właścicieli nieruchomości, którym zostały one wypłacone.

Wnioskodawca wskazał, iż zajęte pod przedmiotową sieć nieruchomości nie stanowią gospodarstw rolnych.

Odnosząc się do powyższego, po analizie zacytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy, otrzymane środki pieniężne tytułem wypłaty których była zawarta między stronami umowa, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia niezależnie od istnienia lub nieistnienia podstawy prawnej regulującej charakter odszkodowawczy oraz wysokość lub zasady ustalania tego rodzaju świadczeń.

Do wypłaty stosownych świadczeń nie można zastosować także zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 3b oraz pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem, po pierwsze - świadczenia wypłacane są na podstawie umów zawartych notarialnie (a zatem nie na podstawie wyroku lub ugody sądowej), po drugie - nie są wypłacone - jak wynika z wniosku - na podstawie postępowań prowadzonych w trybie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Są wypłacane przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, na podstawie umowy z nim zawartej a nie przez podmiot administracyjny na podstawie decyzji przez niego wydanej. Podkreślić bowiem należy, iż stosownie do treści art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) odszkodowanie ustala starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, w decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei w myśl ust. 5 cytowanego artykułu starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje odrębną decyzję o odszkodowaniu:

1.

w przypadkach, o których mowa w art. 98 ust. 3, art. 106 ust. 1 i art. 124-126 (tj. m.in. w przypadkach budowy urządzeń przesyłowych);

2.

na wniosek podmiotu realizującego cel publiczny lub właściciela wywłaszczonej nieruchomości;

3.

gdy nastąpiło pozbawienie praw do nieruchomości bez ustalenia odszkodowania, a obowiązujące przepisy przewidują jego ustalenie.

Otrzymane odszkodowanie nie będzie korzystało również ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnieniu określonemu w tym przepisie podlegają bowiem tylko odszkodowania wypłacone posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego z tytułu ustanowienia służebności gruntowej, rekultywacji gruntów oraz szkód poniesionych w uprawach rolnych i drzewostanie.

Z powyższego wynika, że podstawową przesłanką uprawniającą do zwolnienia z powołanego powyżej przepisu jest fakt wchodzenia przedmiotowej nieruchomości w skład gospodarstwa rolnego. Jak twierdzi sam Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym nieruchomości zajęte pod przedmiotową sieć nie stanowią gospodarstw rolnych.

Ponadto przedmiotowe świadczenia zostały przyznane z tytułu służebności przesyłu, nie zaś z tytułu ustanowienia służebności gruntowej, którą to ww. przepis wymienia jako tytuł uprawniający do zastosowania zwolnienia podatkowego.

Należy bowiem wskazać, iż służebność przesyłu nie jest tożsama ze służebnością gruntową. Obie służebności są odrębnie uregulowane przepisami Kodeksu cywilnego. Każda z nich jest odrębnym ograniczonym prawem rzeczowym. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z opodatkowania odszkodowań wypłaconych na podstawie zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu m.in. ustanowienia służebności gruntowej. Przepis ten milczy jednak na temat służebności przesyłu, co oznacza, że świadczenia związane z tą służebnością nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia, gdyż zwolnieniem tym objęte może być jedynie odszkodowanie dotyczące służebności gruntowej.

Powyższe oznacza, że zarówno wynagrodzenie przyznane w związku z ustanowieniem służebności przesyłu jak i odszkodowanie przyznane z tytułu szkód związanych z budową urządzenia przesyłu nie są objęte zwolnieniem podatkowym określonym w ww. przepisie.

Zatem ze względu na brak możliwości zakwalifikowania świadczeń wypłacanych przez Wnioskodawcę właścicielom nieruchomości w związku z ustanowieniem służebności przesyłu do któregokolwiek ze zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są "inne źródła", za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności". Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmuje także kwoty wypłaconego świadczenia za ustanowienie służebności przesyłu.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca, powinien sporządzić i przekazać właścicielom nieruchomości, którym przyznano świadczenia za ustanowienie służebności przesyłu oraz urzędowi skarbowemu, informację PIT-8C (określając w niej rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych), w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym wynagrodzenie zostało wypłacone.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl