IBPBII/1/415-907/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-907/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (data wpływu do Biura - 3 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji kosztów dojazdu uczniów realizujących staże i praktyki w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji kosztów dojazdu uczniów realizujących staże i praktyki w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594) oraz art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595) realizuje zadania dla zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej.

Gmina realizuje projekt systemowy pod nazwą " (...)" w ramach Priorytetu IX Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego. Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Przedmiotem projektu jest m.in.: organizacja szkoleń dla uczniów z autoprezentacji, komunikacji i poruszania się po rynku pracy, organizacja praktyk i staży, przeszkolenie nauczycieli w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, jak również utworzenie i wyposażenie pracowni doradztwa edukacyjno-zawodowego w 12 zespołach szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe uczniów.

Zgodnie z założeniami projektu oraz Uchwałą Nr (...) Rady Miasta z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów stażowych i refundacji kosztów dojazdu dla uczniów realizujących praktyki i staże oraz refundacji kosztów dojazdu dla opiekunów pedagogicznych w ramach projektu pn. " (...) w roku szkolnym 2012/2013", zostały ustalone warunki szczegółowe udzielania stypendium stażowego dla uczniów realizujących staże i warunki refundacji kosztów dojazdu dla uczniów realizujących praktyki i staże z 12 zespołów szkół ponadgimnazjalnych w (...)., których organem prowadzącym jest Gmina.

Uczniowie realizujący praktyki i staże zobowiązani są dojechać na miejsce realizowania praktyk i staży we własnym zakresie (komunikacją publiczną lub samochodem prywatnym). Zwrot kosztów dojazdu dotyczy tylko uczniów, których miejsce zamieszkania jest inne niż miejscowość, w której realizowane są praktyki i staże.

W związku z realizacją projektu Prezydent Miasta wydał Zarządzenie nr (...) z 28 stycznia 2013 r. w sprawie "Regulaminu rekrutacji i udziału w praktykach i stażach na feriach letnich w roku szkolnym 2012/2013". Zgodnie z tym Zarządzeniem, uczniowie uczestniczący w projekcie złożyli: "Kartę zgłoszenia ucznia do udziału w praktykach i stażach na feriach letnich w roku szkolnym 2012/2013" i "Deklaracje udziału w projekcie". Uczniowie oświadczyli o zapoznaniu się z zasadami ww. regulaminu i zobowiązali do przestrzegania jego postanowień, a między innymi do terminowego i aktywnego uczestnictwa w praktykach i stażach, przestrzegania obowiązujących przepisów BHP, prawa pracy oraz wewnętrznego regulaminu pracy obowiązującego w danym zakładzie pracy, bieżącego uzupełniania dzienniczka praktyk i staży, godnego reprezentowania zespołu szkół w trakcie odbywania praktyk i staży.

W § 9 pkt 4 niniejszego regulaminu określono, że "uczestnicy praktyk i staży zobowiązani są dojechać na miejsce realizowania praktyk i staży we własnym zakresie".

Uczestnicy, którzy dojeżdżają na praktyki i staże z innej miejscowości niż ta, w której praktyki i staże się odbywają, mogą uzyskać zwrot kosztów dojazdu w ramach finansowania projektu.

Dla uczniów biorących udział w stażach zawarte są dodatkowo umowy uczestnictwa w stażu realizowanym w ramach projektu, których przedmiotem są szczegółowe zasady uczestnictwa w stażu, za który przysługuje uczniom wg określonych warunków stypendium stażowe. W umowach tych znajduje się także zobowiązanie Wnioskodawcy do refundacji kosztów dojazdu uczniów na miejsce odbywania stażu i z powrotem.

Kwota refundacji kosztów dojazdu dla uczniów realizujących praktyki i staże winna zostać obliczona poprzez pomnożenie kosztów dojazdów na praktyki/staż tam i z powrotem w jednym dniu przez liczbę dni odbywania stażu lub praktyki. Zwrot kosztów dojazdu na praktyki/staż dotyczy najtańszego przejazdu publicznymi środkami transportu na danej trasie. W przypadku dojazdu na praktyki lub staże komunikacją publiczną uczniowie zobowiązani są złożyć dokumenty potwierdzające poniesione koszty podróży komunikacją publiczną tj.: wniosek o zwrot kosztów dojazdu, komplet biletów za jeden dzień dojazdu tam i z powrotem na praktykę/staż lub oświadczenie przewoźnika publicznego o koszcie przejazdu tam i z powrotem na danej trasie. Kwota refundacji kosztów przejazdu na praktyki/staże zostaje obliczona poprzez pomnożenie kosztów dojazdu oraz powrotu za jeden dzień praktyki/stażu przez liczbę dni obecności ucznia na praktyce/ stażu.

W przypadku dojazdu na praktyki lub staże przez uczniów samochodem prywatnym zwrotowi podlega równowartość ceny biletu komunikacji zbiorowej (najtańszego połączenia) na trasie przejazdu na praktyki/staż tam i z powrotem w jednym dniu przez liczbę dni odbywania stażu lub praktyki, a wymagane dokumenty do refundacji poniesionych kosztów to: wniosek o zwrot kosztów dojazdu, oświadczenie przewoźnika publicznego o koszcie przejazdu na danej trasie, a także kserokopia dowodu rejestracyjnego samochodu, jakim uczeń dojeżdżał na miejsce praktyki/stażu oraz upoważnienie do korzystania z samochodu osobowego przez ucznia, jeśli właścicielem samochodu nie jest uczeń składający wniosek. Uczniowie we wniosku o zwrot kosztów dojazdu oświadczają, że dojeżdżali w danym okresie na miejsce realizacji praktyki/ stażu i przedstawiają koszt dojazdu najtańszym publicznym środkiem transportu, zgodnie z wyżej opisanymi zasadami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy refundacja (zwrot) kosztów dojazdu uczniów na staże lub praktyki w ramach projektu pn. " (...)" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) czy też będzie korzystało ze zwolnienia podatkowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 137.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki przeznaczone są między innymi na pokrycie refundacji (zwrotu) kosztów dojazdu uczniów uczestniczących w praktykach, stażach i stanowią pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przez "pomoc" w języku polskim rozumie się "działanie podjęte dla dobra innej osoby". Uczniowie są uczestnikami projektu będącymi ostatecznymi odbiorcami tej pomocy.

Wnioskodawca uważa, że refundacja kosztów dojazdu ustalona w formie zbliżonej do ryczałtu dla uczniów może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po odpowiednim udokumentowaniu odbytej "podróży" przez ucznia, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży (Dz. U. z 2013 r. poz. 167) i rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.), zwrot uczniowi kosztów dojazdu tam i z powrotem na praktyki i staże może również korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy.

Dla uczniów otrzymujących refundację z tytułu kosztów na dojazd tam i z powrotem w celu odbycia stażu/praktyki, koszty podróży nie stanowią ich podatkowych kosztów uzyskania przychodu. Wydatki dotyczące zwrotu kosztów dojazdu (podróży) ponosi Gmina Miasto - jednostka samorządu terytorialnego, zgodnie z treścią art. 21 ust. 13 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, refundacja (zwrot) kosztów dojazdu uczniów na staże lub praktyki w ramach projektu pn. " (...)" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) przedmiotowej ustawy.

Taki sposób refundacji kosztów dojazdu uczniów na staże/praktyki miał na celu zachowanie gospodarności oraz nie przekroczenie limitów ograniczających zwrot kosztów podróży, wynikających z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży (Dz. U. z 2013 r. poz. 167) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z wniosku, Gmina realizuje projekt systemowy w ramach Priorytetu IX Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt skierowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Przedmiotem projektu jest m.in.: organizacja praktyk i staży. Uczniowie realizujący praktyki i staże zobowiązani są dojechać na miejsce realizowania praktyk i staży we własnym zakresie (komunikacją publiczną lub samochodem prywatnym). Uczestnicy, którzy dojeżdżają na praktyki i staże z innej miejscowości niż ta, w której praktyki i staże się odbywają, mogą uzyskać zwrot kosztów dojazdu w ramach finansowania projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, refundacja kosztów dojazdu ustalona w formie zbliżonej do ryczałtu dla uczniów może korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, Wnioskodawca uważa, że refundacja (zwrot) kosztów dojazdu uczniów na staże lub praktyki w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może też podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

W myśl art. 21 ust. 13 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ww. ustawy.

W konsekwencji, omawiane zwolnienie od podatku obejmuje również zwrot kosztów dojazdu wypłacany osobom dojeżdżającym na szkolenia współfinansowane ze środków unijnych.

Należy jednak zauważyć, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z wniosku wynika, że uczniowie uczestniczący w stażach i praktykach realizowanych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są uczestnikami tego projektu. Stąd środki pieniężne otrzymane przez uczniów z tytułu refundacji (zwrotu) kosztów dojazdu na staże i praktyki realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone uczniom (tekst jedn.: uczestnikom projektu wspófinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) środki pieniężne stanowiące refundację (zwrot) kosztów dojazdu na staże i praktyki - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż z uwagi na powyższe rozstrzygnięcie bezprzedmiotowa staje się analiza czy zastosowanie ma zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazane dodatkowo przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl