IBPBII/1/415-903/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-903/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych z własnego funduszu stypendialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych z własnego funduszu stypendialnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uniwersytet), będący uczelnią wyższą, planuje utworzyć zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym fundusz stypendialny ze środków własnych, wskazanych w § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796), tj. środków pochodzących z odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej oraz z wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz.

Fundusz działał będzie na podstawie regulaminu, który zgodnie z art. 20 pkt 23d) statutu zostanie uchwalony przez Senat Uniwersytetu. Środki z przedmiotowego funduszu będą przeznaczane na wypłatę stypendiów za wybitne osiągnięcia naukowe i działalność naukową studentom i uczestnikom studiów doktoranckich Wnioskodawcy. Stypendia, o których mowa wyżej będą przyznawane na okres dziewięciu miesięcy i wypłacane w okresach miesięcznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendia przyznawane z własnego funduszu stypendialnego Wnioskodawcy są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przywołując treść art. 104 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, zgodnie z którym uczelnia wyższa może utworzyć własny fundusz stypendialny na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów, Wnioskodawca wskazał, iż środki z których może zostać utworzony fundusz zostały wymienione w § 12 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. Nr 246, poz. 1796).

Własny fundusz stypendialny Wnioskodawcy zostanie utworzony zgodnie z powyższymi uregulowaniami i statutem uczelni. W świetle art. 21 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów i studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

W związku z faktem, iż stypendia mają być przez Wnioskodawcę wypłacane jego studentom i uczestnikom studiów doktoranckich na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym ze środków własnych uczelni, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zostały spełnione przesłanki wskazane w niniejszym przepisie warunkujące uznanie przedmiotowych stypendiów za wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż stypendia przyznawane przez niego z własnego funduszu stypendialnego będą wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w świetle art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na poparcie swego stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 maja 2008 r. Znak: ITPB2/415-175/08/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

W myśl art. 94 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) z budżetu państwa uczelnia publiczna otrzymuje dotacje na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, w tym studentów, o których mowa w art. 99 ust. 1a, z wyłączeniem kształcenia, o którym mowa w art. 99 ust. 1 pkt 1a, kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty i zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 104 ust. 1 ww. ustawy uczelnia może utworzyć, ze środków innych niż określone w art. 94 ust. 1 i 6, własny fundusz stypendialny na stypendia dla pracowników i studentów oraz doktorantów. Stypendia z tego funduszu mogą być przyznawane, jeżeli statut uczelni tak stanowi, niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 173 ust. 1 oraz w art. 199 ust. 1.

W myśl art. 104 ust. 2 powołanej ustawy stypendia, o których mowa w ust. 1, są przyznawane studentom i doktorantom w uzgodnieniu odpowiednio z uczelnianym organem wykonawczym samorządu studenckiego wskazanym w regulaminie samorządu studenckiego lub z uczelnianym organem wykonawczym samorządu doktorantów wskazanym w regulaminie samorządu doktorantów.

Stosownie do art. 173 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy student może ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie stypendium rektora dla najlepszych studentów i stypendium ministra za osiągnięcia w nauce.

Zgodnie z art. 199 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy doktorant może otrzymać pomoc materialną w formie stypendium dla najlepszych doktorantów.

Stosownie do treści art. 174 ust. 1 oraz 199 ust. 1 ustawy ww. świadczenie przyznaje się ze środków funduszu pomocy materialnej dla studentów i doktorantów, utworzonego na zasadach określonych w art. 103 ustawy.

Własny fundusz stypendialny, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy, może być tworzony w uczelni publicznej - na podstawie § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej uczelni publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 246, poz. 1796) - w formie odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej. Nadto, tworzy się go również z wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz (§ 12 ust. 4).

Jak wynika z przywołanych przepisów, student czy też doktorant może ubiegać się o pomoc materialną w postaci stypendium przyznawanego z tytułu osiągnięć naukowych (za wyniki w nauce). Stypendium to może być uzyskane z funduszu pomocy materialnej utworzonego na zasadach wynikających z treści art. 103 ustawy. Oprócz tego takie stypendium może być również otrzymane z funduszu stypendialnego utworzonego z innych środków niż wskazane w treści art. 94 ust. 1 i 6 ustawy (tj. innych niż pochodzące z budżetu państwa oraz z budżetu jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje utworzyć zgodnie z art. 104 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym fundusz stypendialny ze środków własnych, tj. środków pochodzących z odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej oraz z wpłat osób fizycznych i prawnych przeznaczonych na ten fundusz. Fundusz działał będzie na podstawie regulaminu, który zgodnie z art. 20 pkt 23d) statutu zostanie uchwalony przez Senat Uniwersytetu. Środki z przedmiotowego funduszu będą przeznaczane na wypłatę stypendiów za wybitne osiągnięcia naukowe i działalność naukową studentom i uczestnikom studiów doktoranckich Wnioskodawcy.

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń pomocy materialnej na podstawie przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

* pomoc materialna musi być przyznana m.in. na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,

* beneficjentem pomocy może być wyłącznie: uczeń, student, uczestnik studiów doktoranckich i osoba uczestnicząca w innych formach kształcenia,

* źródłem ich pochodzenia może być tylko: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego oraz środki własne szkół i uczelni.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż wypłacone na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i pochodzące ze środków własnych Wnioskodawcy kwoty świadczeń pomocy materialnej w postaci stypendium dla studentów i uczestników studiów doktoranckich będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl