IBPBII/1/415-902/12/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-902/12/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 września 2012 r.) uzupełnionym w dniu 15 i 22 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 12 listopada 2012 r. znak: IBPB II/1/436-310/12/MCZ i znak: IBPB II/1/415-902/12/MCZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 15 listopada 2012 r. (uiszczenie brakującej opłaty) i w dniu 22 listopada 2012 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości gruntowej (nieruchomość A). Drugi współwłaściciel, rodzeństwo Wnioskodawcy, jest drugim współwłaścicielem. Udziały obydwu współwłaścicieli są równe.

Ponadto ww. są współwłaścicielami innej nieruchomości gruntowej (nieruchomość B), w której posiadają udziały po 1/2 części.

Współwłaściciele zamierzają dokonać w 2012 r. czynności prawnych dotyczących nieruchomości A i B. Czynności te nie zostaną dokonane po upływie 5 lat od końca roku, w którym nieruchomości zostały nabyte.

Owymi czynnościami prawnymi, których strony zamierzają dokonać, są:

1.

Nieodpłatne zniesienie współwłasności nieruchomości A poprzez jej przyznanie na wyłączną własność Wnioskodawcy,

2.

Nieodpłatne zniesienie współwłasności B poprzez jej przyznanie na wyłączną własność drugiego współwłaściciela.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* Strony zamierzają zawrzeć notarialną umowę nieodpłatnego zniesienia współwłasności, o treści: "Właściciele dwóch nieruchomości gruntowych znoszą współwłasność w ten sposób, że jeden ze współwłaścicieli przejmuje na wyłączna własność jedną nieruchomość (bez spłat i dopłat), a drugi ze współwłaścicieli - przejmuje na wyłączną własność drugą nieruchomość (bez spłat i dopłat)".

* Pierwszy ze współwłaścicieli nabył nieruchomości w drodze darowizny dokonanej w 2012 r.

* Drugi ze współwłaścicieli nabył część nieruchomości - w drodze darowizny w 2007 r. i część nieruchomości - w drodze umowy zamiany nieruchomości gruntowych z gminą w 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. czynność, na gruncie prawa podatkowego, zostanie potraktowana (i opodatkowana) jako umowa zniesienia współwłasności, czy też jako umowa zamiany.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że umowa, jaką ma zamiar zawrzeć - umowa nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości, wywoła skutki w podatku od spadków i darowizn (choć podlegać będzie zwolnieniu od opodatkowania); będzie to czynność określona w art. 1 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Umowa nie wywoła skutków w podatku dochodowym od osób fizycznych (nie będzie to czynność, o której mowa w art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy kluczowym dla sprawy jest to, że współwłaściciele chcą wyjść ze stanu współwłasności. Wobec powyższego, umowa nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości najwierniej oddaje rzeczywisty zamiar stron i najpełniej oddaje istotę przeprowadzonej operacji, także w kontekście potocznego i intuicyjnego rozumienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajęta na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nieodpłatnego zniesienia współwłasności nieruchomości. W zakresie podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 tej ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie wymienia się:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę;

2.

działalność wykonywaną osobiście;

3.

pozarolniczą działalność gospodarczą;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawę, poddzierżawę oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawę, poddzierżawę działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

9.

inne źródła.

Jak z powyższego katalogu wynika, jednym ze źródeł przychodu jest odpłatne zbycie w drodze zamiany. Stosownie do treści art. 19 ust. 2 cyt. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw majątkowych, a także innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Jak z powyższego wynika, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów (przychodów) wymienionych w tej ustawie i nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w uzupełnieniu wniosku, że planuje nieodpłatne zniesienie współwłasności nieruchomości gruntowych, w formie aktu notarialnego.

Zatem w związku z ww. planowaną umową zniesienia współwłasności działek Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż czynność ta nie podlega regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Organ jednocześnie zaznacza, iż interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl