IBPBII/1/415-89/14/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-89/14/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 stycznia 2014 r. (data wpływu do Biura -31 stycznia 2014 r.), uzupełnionym 11 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych wykonania przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 31 marca 2014 r. znak: IBPB II/1/415-89/14/BJ, IBPBI/415-125/14/ESZ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 11 kwietnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjne "..." Spółka z o.o. wykonało przyłącza kanalizacyjne do budynków mieszkalnych oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ponosząc wszystkie koszty związane z podłączeniem do budynków.

W piśmie z 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu - 11 kwietnia 2014 r.) Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny i wskazał, że wykonał przyłącza kanalizacyjne do budynków mieszkalnych w ramach projektu (...). Z właścicielami będącymi osobami fizycznymi zawarto umowę na odbiór ścieków socjalno-bytowych.

Przyłącza kanalizacyjne stanowią własność Spółki. Budowę przyłączy kanalizacyjnych Spółka pokryła w 100% z własnych środków.

Nieruchomości, do których wykonano przyłącza stanowią własność prowadzących działalność gospodarczą. Spółka nie zawierała umowy na budowę przyłączy kanalizacyjnych pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Jak również z ww. umów nie wynika, że po wybudowaniu przyłącza kanalizacyjnego stanowić będzie własność Wnioskodawcy.

Przyłącza te umożliwiają pozyskanie większej ilości kontrahentów korzystających z sieci oraz wywiązanie się z zapisów umownych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dotyczących efektów ekologicznych zrealizowanych inwestycji.

Wnioskodawca poinformował, że ww. przyłącza stanowią mienie Spółki a poniesione z tego tytułu koszty są ujmowane przy kalkulacji taryf za 1 m3 ścieków. Spółka z tego tytułu będzie osiągała przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT).

W związku z powyższym, po przeformułowaniu, zadano następujące pytanie:

Czy wykonane przez Spółkę przyłącza kanalizacyjne, obejmujące odcinki od budynku do sieci, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) - dla osób fizycznych i podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) - dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Wnioskodawca uważa, że nie powinien naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), ponieważ ww. przyłącza stanowią mienie Spółki a poniesione z tego tytułu koszty są ujmowane przy kalkulacji taryf za 1 m3 ścieków. Spółka z tego tytułu będzie osiągała przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych wykonania przyłączy kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych. W zakresie skutków podatkowych wykonania przyłączy kanalizacyjnych do nieruchomości wykorzystywanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z wniosku wynika, że Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjne "..." Spółka z o.o. wykonało przyłącza kanalizacyjne do budynków mieszkalnych w ramach projektu (...). Z właścicielami będącymi osobami fizycznymi zawarto umowy na odbiór ścieków socjalno-bytowych. Przyłącza kanalizacyjne stanowią własność Spółki. Budowę przyłączy kanalizacyjnych Spółka pokryła w 100% z własnych środków. Poniesione z tego tytułu koszty są ujmowane przy kalkulacji taryf za 1 m3 ścieków.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie powinien naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dla oceny skutków podatkowych opisanej we wniosku sytuacji konieczne jest zdefiniowanie pojęcia nieodpłatnego świadczenia. Stanowiąc o wartości otrzymanych nieodpłatnych świadczeń, jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca nie sprecyzował bliżej, co należy rozumieć przez "nieodpłatne świadczenia". Ograniczył się w tym względzie jedynie do wskazania w art. 11 ust. 2a powołanej ustawy sposobu i kryteriów ustalania ich wartości.

W tej sytuacji koniecznym wydaje się zatem odwołanie do rozumienia tego pojęcia w prawie cywilnym oraz w orzecznictwie i doktrynie prawa podatkowego.

Pojęcie nieodpłatnego świadczenia dla celów podatkowych ma jednak szerszy zakres niż w prawie cywilnym. I tak, przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tekst jedn.: nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (uchwała NSA z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02).

W znaczeniu "słownikowym" z kolei określenie "nieodpłatne świadczenia" oznacza wszelkie świadczenia nie wymagające opłaty; takie, za które się nie płaci, bezpłatne (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003).

Skoro, jak wynika z wniosku, Spółka jest właścicielem przyłączy kanalizacyjnych, przyłącza wybudowała z własnych środków, aby dzięki temu pozyskać nowych odbiorców, z poszczególnymi odbiorcami podpisała umowę o odbiór ścieków, a poniesione z tego tytułu koszty budowy są ujmowane w cenie 1 m3 za odbiór ścieków, to w takiej sytuacji nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem. W okolicznościach opisanego stanu faktycznego wykonane przez Spółkę przyłącza kanalizacyjne, obejmujące odcinki od budynku do sieci nie powodują powstania przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wskazane we wniosku świadczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl