IBPBII/1/415-864/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-864/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości, terminu i sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy z tytułu umowy zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uzyskiwania przychodów z tytułu umowy zlecenia.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-864/12/ASz IBPB II/1/415-865/12/ASz oraz IBPB II/1/415-866/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 18 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia (tzw. "Master Service Agrement"), podpisanej z organizacją Project (...) firma X mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Pracę tę Wnioskodawca wykonuje na terenie Polski na podstawie materiałów uzyskiwanych drogą elektroniczną lub zwykłą pocztą. Zakres prac, zgodnie z umową, to dokonywanie audytu materiałów specjalistycznych szkoleń z zakresu zarządzania projektami. Ponieważ jest to praca umysłowa, niewymagająca fizycznej obecności w Stanach Zjednoczonych, Wnioskodawca realizuje ją w Polsce a wyniki audytu odsyła w formie raportu drogą elektroniczną do firmy X.

Wnioskodawca otrzymuje zlecenia nieregularnie w ciągu roku, w zależności od aktualnych potrzeb firmy X. Po zrealizowanej pracy przesyła raport z ilości godzin spędzonych nad zrealizowaną pracą i na tej podstawie uzyskuje wynagrodzenie (przelew międzynarodowy na konto Wnioskodawcy w banku na terenie Polski).

Firma X jest jednostką prawną zarejestrowaną i mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Wnioskodawca ma podpisaną umowę właśnie z tą konkretną organizacją. Jednostka ta nie odprowadza podatku od wynagrodzenia Wnioskodawcy ani w Stanach Zjednoczonych ani w Polsce.

Oprócz posiadania przedmiotowej umowy zlecenia z firmą X, Wnioskodawca posiada również umowę o pracę z inną firmą zarejestrowaną w Polsce i pracę tę wykonuje na terenie Polski. Ten pracodawca opłaca wszelkie zaliczki oraz składki, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jakiej wysokości Wnioskodawca jest zobowiązany do opłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu umowy zlecenia (jaki jest to wskaźnik procentowy).

2.

W jakim terminie najpóźniej powinien opłacić zaliczkę do urzędu skarbowego.

3.

Jaki symbol przelewu powinien wybrać przy opisywaniu przelewu. Czy powinien być to symbol PIT-5 czy inny symbol. Czy oprócz przelewu konieczne jest składanie jakichś dodatkowych dokumentów (fizycznych deklaracji do urzędu skarbowego).

4.

Czy w zeznaniu rocznym, chcąc zestawić dochody z umowy zlecenia oraz dochody uzyskiwane z umowy o pracę w Polsce powinien wybrać formularz PIT-37 czy PIT 36.

5.

Jeśli wymagany jest formularz PIT-37, to w jakich polach w sekcji D.1. powinien wpisać wartość "Przychodu", "Dochodu", "Należnej zaliczki, w tym zaliczki pobranej przez płatnika". Wnioskodawca prosił o podanie numerów pól.

6.

Czy w związku z tym, że do wykonywania pracy z tytułu umowy zlecenia niezbędny jest komputer osobisty (np. notebook), połączenie internetowe oraz oprogramowanie biurowe, Wnioskodawca może w zeznaniu rocznym wykazać koszty uzyskania takiego przychodu. Jeśli tak, to do jakiej wysokości oraz jak je obliczyć i jakie rodzaje kosztów mogą się kwalifikować do wykazania.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Wnioskodawca w efekcie oczekuje interpretacji indywidualnej jedynie w zakresie wysokości, terminu i sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy (pytania nr 1, 2 i 3). Wobec tego tut. Organ podatkowy przytoczył stanowisko Wnioskodawcy jedynie odnośnie pytania nr 1, 2 i 3.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 40 i art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zobowiązany do opłacenia zaliczek w wysokości 18% dla kwoty mniejszej niż 85.528,00 zł (w przypadku Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 40 i art. 44 ust. 3a ww. ustawy, czyli do 20 dnia kolejnego miesiąca po otrzymaniu przelewu powinien najpóźniej wpłacić zaliczkę do urzędu skarbowego.

Wnioskodawca uważa, że przy opisywaniu przelewu powinien zostać wskazany symbol PIT bez numeru oraz, że nie powinien składać w związku z wpłatą zaliczki dodatkowych dokumentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości, terminu i sposobu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy z tytułu umowy zlecenia.

W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie - postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy - uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2b pkt 2 cyt. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia.

W myśl art. 4a cyt. ustawy powołane wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia, podpisanej z organizacją mającą siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Pracę tę Wnioskodawca wykonuje na terenie Polski na podstawie materiałów uzyskiwanych drogą elektroniczną lub zwykłą pocztą. Wnioskodawca otrzymuje zlecenia nieregularnie w ciągu roku. Po zrealizowanej pracy przesyła raport z ilości godzin spędzonych nad zrealizowaną pracą i na tej podstawie uzyskuje wynagrodzenie (przelew międzynarodowy na konto Wnioskodawcy w banku na terenie Polski). Jednostka, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę, nie odprowadza podatku od jego wynagrodzenia ani w Stanach Zjednoczonych ani w Polsce.

Oprócz posiadania przedmiotowej umowy zlecenia, Wnioskodawca posiada również umowę o pracę z inną firmą zarejestrowaną w Polsce i pracę tę wykonuje na terenie Polski. Ten pracodawca opłaca wszelkie zaliczki oraz składki, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ww. umowy dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkami przewidzianymi w ustępie 2 taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

W myśl. ust. 2 ww. artykułu, dochód wymieniony w punkcie 1, uzyskany przez osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw z wykonywania wolnego zawodu o samodzielnym charakterze w drugim Umawiającym się Państwie może być opodatkowany przez drugie Umawiające się Państwo, jeżeli osoba fizyczna przebywa w tym drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.

Określenie "wolny zawód" obejmuje między innymi samodzielne wykonywanie działalności naukowej, literackiej, artystycznej jak również samodzielną działalność lekarzy, adwokatów, inżynierów, architektów, lekarzy dentystów, dziennikarzy i innych (art. 15 ust. 3 ww. umowy).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie w Polsce podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Zatem w Polsce opodatkowane są również jego przychody uzyskiwane z tytułu umowy zlecenia opisanej we wniosku.

Skoro Wnioskodawca zawarł z zagraniczną firmą umowę zlecenia - to uzyskiwane z tego tytułu dochody stanowią przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychody z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11a ust. 1 ww. ustawy, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Artykuł 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów. W pkt 2 tego artykułu ustawodawca wskazał jako źródło przychodów działalność wykonywaną osobiście.

Przepis art. 13 pkt 8 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z treścią art. 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 34 i 35, jeżeli osiągają inne dochody, od których płatnicy nie mają obowiązku poboru zaliczek na podatek, są obowiązani wpłacić zaliczki na podatek należny od tych dochodów według zasad określonych w art. 44 ust. 3a.

Z przepisu art. 44 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy wynika, iż podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 8, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Zgodnie z art. 44 ust. 3a ww. ustawy podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przy czym w przedmiotowej sprawie zastosowanie ma przepis art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy, który stanowi, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Od miesięcznego dochodu należy obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy stosując 18% stawkę podatku; jak również można zastosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika (art. 44 ust. 3c ww. ustawy).

Z wpłatą ww. zaliczki nie wiąże się obowiązek składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych. Ustawodawca takiego obowiązku nie nałożył na podatnika.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca otrzymując wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia zawartej z organizacją, mającą siedzibę na terenie Stanów Zjednoczonych - jako podatnik osiągający dochody bez pośrednictwa płatnika - jest obowiązany w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli wynagrodzenie otrzymywane jest w walucie obcej, to należy je przeliczyć na złote uwzględniając przy tym przepisy art. 11 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z wpłatą zaliczek na podatek dochodowy Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania żadnych dodatkowych dokumentów.

Dokonując wpłaty na rachunek urzędu skarbowego tytułem ww. zaliczki należy użyć oznakowania według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1636), które określa wzór formularza wpłaty gotówkowej oraz polecenia przelewu na rachunek organu podatkowego oraz w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. zmieniającego obwieszczenie w sprawie wykazu numeru rachunków bankowych urzędów skarbowych (Dz. Urz. MF Nr 3, poz. 20).

Z objaśnienia do formularza określonego w ww. rozporządzeniu oraz z załącznika nr 4 do powyższego obwieszczenia i objaśnień do niego wynika, że w przypadku dokonywania wpłaty na rzecz urzędu skarbowego symbol płatności musi być zgodny z symbolem określonym w przepisach dotyczących wykazu numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych i w sytuacji, gdy przy dokonywaniu wpłaty nie ma obowiązku składania deklaracji - czyli tak jak w przypadku omawianej zaliczki - należy użyć symbolu "PIT".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl