IBPBII/1/415-864/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-864/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-11 za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości przekazania przez płatnika podatnikowi informacji PIT-11 za 2011 r. za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest agencją pracy tymczasowej, zatrudniającą (głównie na podstawie umów cywilnoprawnych) w ciągu roku kilka tysięcy osób na terenie całej Polski. Każda osoba rozpoczynająca pracę na rzecz Wnioskodawcy obowiązkowo wypełnia kwestionariusz, w którym podaje swoje dane personalne, w tym również adres e-mail i numer telefonu komórkowego.

Wnioskodawca zamierza przekazać podatnikom informacje PIT-11 za 2011 r. za pośrednictwem Internetu. Po sporządzeniu imiennych informacji PIT-11 mają one zostać zapisane w formie plików PDF oraz podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a następnie umieszczone na platformie internetowej. W celu zabezpieczenia przesyłanych danych przed przechwytywaniem i zmienianiem, komunikacja między platformą a komputerem podatnika będzie szyfrowana za pomocą protokołu HTTPS (Hyper Text Protocol Secure). Obecnie platforma jest wykorzystywana m.in. do celów przesyłania informacji o stanie rozliczeń z pracownikiem, przepracowanych godzinach, etc.

Wnioskodawca dysponuje adresami e-mail wszystkich współpracujących z nim osób. Każdy z podatników na podany przez siebie adres poczty elektronicznej otrzyma wiadomość, w której zostanie poinformowany, o możliwości pobrania informacji o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Treść informacji będzie również zawierała unikalne hasło, które wraz z loginem (nr PESEL podatnika) pozwoli na uzyskanie dostępu do PIT-11 w wersji elektronicznej. Poza wiadomością przesłaną na adres e-mail, każdy z podatników otrzyma również wiadomość SMS na będący w posiadaniu Wnioskodawcy numer telefonu komórkowego podatnika. W treści wiadomości będzie znajdować się unikalne hasło (to samo, które zostanie przesłane na adres e-mail). Platforma umożliwi śledzenie osób, które zalogują się do niej, aby pobrać informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) i umożliwi wygenerować stosowny raport.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy konieczne jest uzyskanie pisemnej zgody podatnika na przekazanie informacji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej wraz z adresem e-mail podatnika, na który zostanie przekazany login i hasło dostępu do platformy, na której zostanie umieszczona informacja PIT-11.

2.

Czy samo umieszczenie informacji PIT-11 na platformie i powiadomienie o tym fakcie pracowników/zleceniobiorców za pośrednictwem poczty e-mail i wiadomości SMS jest spełnieniem obowiązku płatnika odnośnie przekazania podatnikowi informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

3.

Czy za przekazaną podatnikowi informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) można uznać informację dla tej osoby, która zalogowała się do platformy internetowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, doręczenie podatnikowi informacji PIT-11 może się odbyć za pomocą środków komunikacji elektronicznej w sposób opisany we wniosku, bez uzyskania pisemnej zgody podatnika.

W opinii Wnioskodawcy samo umieszczenie informacji PIT-11 na platformie i powiadomienie pracowników/zleceniobiorców za pośrednictwem poczty e-mail i wiadomości SMS jest spełnieniem obowiązku płatnika odnośnie przekazania podatnikowi informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy za przekazaną podatnikowi informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) można uznać, informację dla tej osoby, która zalogowała się do platformy internetowej.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5 (...). Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1 (m.in. osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9, a więc również umów zlecenia) są zobowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1 oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2.

w art. 3 ust. 2a oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy prawa podatkowego, poza nałożeniem na płatników obowiązku przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi i odpowiedniemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji sporządzonych według ustalonego wzoru (PIT-11), nie określają sposobu w jaki przekazanie informacji PIT-11 miałoby się odbyć, a tym bardziej nie nakładają na płatnika obowiązku uzyskania pisemnej zgody na przekazanie informacji podatkowej za pośrednictwem komunikacji elektronicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. (...).

Z przepisu art. 42 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9, czyli m.in. umów zlecenia i umów o dzieło), są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:

1.

w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;

2.

w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Powołane powyżej przepisy nakładają na płatników obowiązek przekazania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi i odpowiedniemu urzędowi skarbowemu - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Nie regulują natomiast zasad przekazywania podatnikom (tj. osobom zatrudnionym u płatnika na podstawie stosunku pracy, na podstawie zawartych z tymi osobami umów cywilnoprawnych) informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 przez płatników, tj. nie regulują zasad przekazywania informacji pomiędzy podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi. W przepisach tych ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikom przez płatników.

Również i przepisy Ordynacji podatkowej oraz przepisy wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych regulacji takich nie zawierają, tak jak ma to miejsce w przypadku składania przez płatników do właściwych urzędów skarbowych m.in. ww. informacji PIT-11 za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ich podpisywania, poświadczenia ich odbioru przez Organ, itd. (art. 3a, art. 3b Ordynacji podatkowej).

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, iż doręczenie podatnikowi informacji PIT-11 przez płatnika może nastąpić nie tylko przez bezpośrednie jej doręczenie w sposób zwyczajowy przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata, czy też przez operatora pocztowego, ale również i przekazanie informacji PIT-11 może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w taki sposób, w jaki wskazał we wniosku Wnioskodawca, pod warunkiem jednak, że zachowany zostanie wzór informacji PIT-11 i będzie ona zawierała wszystkie niezbędne elementy określone przepisami prawa (w tym podpis elektroniczny lub tradycyjny).

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) stanowi, że bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu stanowi dowód tego, że został on złożony przez osobę określoną w tym certyfikacie jako składającą podpis elektroniczny.

Zatem opatrzenie wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwoli zweryfikować czy została sporządzona przez upoważniony podmiot.

Reasumując, brak jest przesłanek uniemożliwiających przekazywanie informacji PIT-11 w formie plików PDF z podpisem elektronicznym, umieszczonych na platformie internetowej. Z powołanych powyżej przepisów nie wynika również, aby Wnioskodawca musiał uzyskać pisemną zgodę podatnika na przekazanie ww. informacji za pośrednictwem komunikacji elektronicznej. Można zatem uznać, że umieszczenie przez Wnioskodawcę informacji PIT-11 na platformie i powiadomienie pracowników/zleceniobiorców za pośrednictwem poczty e-mail i wiadomości SMS - jest spełnieniem obowiązku płatnika odnośnie przekazania podatnikowi informacji o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Natomiast za przekazaną podatnikowi informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy można uznać informację dla tej osoby, która zalogowała się do platformy internetowej.

Jednocześnie należy podkreślić, że płatnika będzie obciążało udowodnienie doręczenia ww. deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl