IBPBII/1/415-848/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-848/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika członka zarządu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika członka zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Regulamin zarządu Wnioskodawcy uchwalony przez zgromadzenie wspólników przewiduje, że w przypadku absencji członka zarządu, w jego miejsce w zebraniu może uczestniczyć jego pełnomocnik (nie koniecznie pracownik firmy). Pełnomocnictwo może być stałe lub tymczasowe oraz powinno być udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Pełnomocnik reprezentuje nieobecnego na zebraniu członka zarządu z takim samym prawem głosu jak członek zarządu. Za udział w zebraniu zarządu każdy członek zarządu - a w przypadku jego nieobecności pełnomocnik - otrzymuje wynagrodzenie, którego wysokość określa uchwała walnego zgromadzenia wspólników.

Wynagrodzenie członka zarządu z tytułu uczestniczenia w zebraniu to przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sierpniu bieżącego roku po raz pierwszy w posiedzeniu zarządu brał udział pełnomocnik (pracownik firmy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował wynagrodzenie pełnomocnika członka zarządu za udział w zebraniu jako przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7.

Wnioskodawca wskazał, że pełnomocnictwo jest czynnością prawną, upoważniającą osobę lub osoby do dokonywania - w imieniu udzielającego - czynności prawnych określonych w pełnomocnictwie. Na podstawie tego umocowania pełnomocnik jest upoważniony do reprezentowania (zastępstwa) mocodawcy, w zakresie określonym w pełnomocnictwie, w stosunkach prawnych z innymi podmiotami prawa.

Zdaniem Wnioskodawcy, pełnomocnik uczestniczący z zebraniu zarządu osiąga przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody otrzymywane przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 7 cyt. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż regulamin zarządu Wnioskodawcy uchwalony przez zgromadzenie wspólników przewiduje, że w przypadku absencji członka zarządu, w jego miejsce w zebraniu może uczestniczyć jego pełnomocnik (nie koniecznie pracownik firmy). Pełnomocnictwo może być stałe lub tymczasowe oraz powinno być udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Pełnomocnik reprezentuje nieobecnego na zebraniu członka zarządu z takim samym prawem głosu jak członek zarządu. Za udział w zebraniu zarządu każdy członek zarządu - a w przypadku jego nieobecności pełnomocnik - otrzymuje wynagrodzenie, którego wysokość określa uchwała walnego zgromadzenia wspólników. W sierpniu bieżącego roku po raz pierwszy w posiedzeniu zarządu brał udział pełnomocnik (pracownik firmy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że fakt, iż pełnomocnik członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentuje nieobecnego na zebraniu członka zarządu z takim samym prawem głosu jak członek zarządu, nie oznacza, że można go utożsamiać z organem spółki jakim jest zarząd.

Ustawa z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące zarządu miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika członka zarządu.

W związku z powyższym nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że pełnomocnik uczestniczący z zebraniu zarządu osiąga przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pełnomocnik nie wchodzi bowiem w skład organów spółki Wnioskodawcy, a zatem otrzymywane przez niego wynagrodzenie nie może być kwalifikowane jako przychód osoby należącej do składu organu spółki. Pełnomocnik działa tylko w imieniu, na podstawie stosownego umocowania, członka zarządu; sam zaś nie jest członkiem zarządu. Skoro tak, to do jego wynagrodzenia otrzymywanego w zamian za udział w posiedzeniu w imieniu członka zarządu nie można zastosować regulacji wynikającej z powołanego powyżej przepisu. Z treści jego wynika jednoznacznie, iż jest w nim mowa o osobach wchodzących w skład zarządu.

W związku z tym, że pełnomocnik członka zarządu pełni swoje zadania na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa, to uzyskanych przez niego przychodów w żadnym przypadku nie można zakwalifikować do tzw. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody pełnomocnika członka zarządu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do tzw. innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

W związku z dokonaną kwalifikacją przychodu, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczki z tytułu wypłaty wynagrodzenia pełnomocnikowi członka zarządu. Natomiast ciążył będzie obowiązek wynikający z treści art. 42a tej ustawy, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem zgodnie z powyżej zacytowanym przepisem Wnioskodawca wypłacając wynagrodzenie pełnomocnikowi członka zarządu za udział w zebraniu, jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C, w której powinien wykazać wartość wypłaconego wynagrodzenia. Wspomnianą informację Wnioskodawca jest zobowiązany przekazać osobie, która uzyskała omawiane wynagrodzenie oraz jednocześnie urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika - w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl