IBPBII/1/415-822/09/ASz - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika w projekcie badawczym prowadzonym przez zagraniczny ośrodek naukowy, przekazywanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za pośrednictwem uniwersytetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-822/09/ASz Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika w projekcie badawczym prowadzonym przez zagraniczny ośrodek naukowy, przekazywanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za pośrednictwem uniwersytetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 23 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia środków przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia środków przeznaczonych na finansowanie udziału pracownika w projekcie badawczym w zagranicznym ośrodku naukowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Pracownik wnioskodawcy w okresie od 1 października 2009 r. do 31 lipca 2011 r. został służbowo skierowany do pracy badawczej na Uniwersytecie w Wiedniu. W czasie pobytu, jako osoba czasowo przebywająca za granicą, skierowana do pracy dydaktycznej w ośrodku akademickim za granicą RP, uzyskał środki w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" przekazane przez Uniwersytet, które w swojej istocie przeznaczone były na pokrycie kosztów związanych z dojazdami na uczelnię w Wiedniu oraz pokrycie kosztów zakwaterowania podczas pobytu za granicą. Dokumentacja zawierająca wniosek aplikacyjny jak i umowę między Ministerstwem a wnioskodawcą, wskazuje, że otrzymane środki są ryczałtem na koszty pobytu i utrzymania w Wiedniu dla pracownika i jego rodziny. W umowie podpisanej między Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem czytamy: " 3, pkt 2. środki, o których mowa w ust. 1 będą wykorzystane na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku oraz kosztów podróży uczestnika programu i członków jego rodziny (małżonka, niepełnoletnich dzieci) zgodnie z kalkulacją kosztów pobytu stanowiącą załącznik do niniejszej umowy."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki wypłacane przez uczelnię pracownikowi, a przekazane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do Uniwersytetu imiennie dla pracownika w ramach programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy dokumentacja zawierająca wniosek aplikacyjny jak i umowę między Ministerstwem a Uniwersytetem wskazuje, że otrzymane środki są ryczałtem na koszty pobytu i utrzymania na Uniwersytecie w Wiedniu dla pracownika wnioskodawcy i jego rodziny, zatem nie podlegają podatkowi od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazuje, iż w umowie między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem w 6 pkt 1 "jednostka zobowiązuje się do niezwłocznego przekazywania, uczestnikowi programu, całości środków finansowych, o których mowa w 3, po ich otrzymaniu z Ministerstwa, na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy jednostką a uczestnikiem programu."

Na tle przedstawionego zdarzenia faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są części dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 cyt. ustawy przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody z tytułu:

*

ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.

Tymi odrębnymi przepisami, do których odsyła art. 21 ust. 1 pkt 23a lit b) cyt. ustawy jest rozporządzenie z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006 r. Nr 190, poz. 1405). Powyższe rozporządzenie zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Jak stanowi przepis § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia, osobom kierowanym za granicę w celu podejmowania i prowadzenia działalności dydaktycznej jednostka kierująca może przyznać:

*

ryczałt na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania - w wysokości nie przekraczającej 150 % stawki dodatku zagranicznego bazowego ustalonego dla państwa, do którego osoba jest kierowana, zgodnie z przepisami, o których mowa w § 3 pkt 1.

Powyższy przepis dotyczy zatem wyłącznie ryczałtu na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania osoby kierowanej za granicę i nie daje możliwości obejmowania swoją dyspozycją członków rodziny takiej osoby.

Tymczasem z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pracownik wnioskodawcy uzyskał środki finansowe na koszty utrzymania i bieżące wydatki związane z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym przekazane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie umowy z Uniwersytetem - w ramach programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców".

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o finansowaniu nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) Minister przyznaje środki finansowe na naukę, w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez podmioty, o których mowa w ust. 2, po zasięgnięciu opinii właściwego organu Rady Nauki, o której mowa w art. 21 ust. 1, lub zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1-2a, natomiast stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 4 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego finansuje programy lub przedsięwzięcia określane jako dostosowywanie kadr naukowych do warunków międzynarodowej współpracy naukowej i naukowo-technicznej.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych środków określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 7 maja 2008 r. w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" (Dz. U. Nr 84, poz. 510).

Jak wynika z powyższego, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu "Wsparcie Międzynarodowej Mobilności Naukowców" przyznał środki na sfinansowanie w latach 2009-2011 uczestnictwa pracownika naukowego wnioskodawcy w ww. programie. Warunki realizacji, finansowania i rozliczania wykonania zadania zostały określone w umowie zawartej pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wnioskodawcą i uczestnikiem programu. Umowa określa m.in. zobowiązanie Uniwersytetu do przekazania uczestnikowi programu całości środków finansowych, w oparciu o odrębną umowę dotyczącą sposobu przekazywania przedmiotowych środków.

Należy zatem podkreślić, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy ryczałtów przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, którymi są przepisy rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, to zaś wydane jest na podstawie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Tymczasem wnioskodawca wskazuje, że środki przekazywane pracownikowi naukowemu uzyskuje w ramach programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". Program ten realizowany jest natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 7 maja 2008 r. w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" wydanego na podstawie ustawy o finansowaniu nauki. Oba ww. rozporządzenia mają swoją delegacje ustawową, ale każde wydano na podstawie innej ustawy i każde rozporządzenie określa odrębnie rodzaje wsparcia finansowego oferowanego określonym podmiotom.

Zupełnie inny charakter mają środki przyznane na podstawie rozporządzenia z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, a inny charakter mają środki przyznane na podstawie rozporządzenia z dnia 7 maja 2008 r. w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". Zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie wyłącznie do środków przyznanych na podstawie rozporządzenia z 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, a więc nie może mieć zastosowania do pracownika wnioskodawcy.

Środków finansowych przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetowi na sfinansowanie uczestnictwa pracownika wnioskodawcy w programie ministra "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców", nie należy utożsamiać również ze stypendium, przez co nie mogą one również korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "stypendium". W takiej sytuacji należy posiłkować się słownikowym znaczeniem tego pojęcia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN http://sjp.pwn.pl/lista.php...co=stypendium określa stypendium jako "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy".

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, otrzymywane przez pracownika wnioskodawcy środki finansowe są przeznaczone na "pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kosztów podróży uczestnika programu i członka jego rodziny". Z założenia środki te nie były zatem przeznaczone na finansowanie badań naukowych poza miejscem zamieszkania, stąd też nie można uznać, że mieszczą się w definicji stypendium.

Zauważyć należy, iż akt prawny stanowiący podstawę prawną przyznania tych środków określa je mianem "środki finansowe", a nie "stypendium" tak jak ma to miejsce w przypadku stypendiów naukowych przyznawanych młodym naukowcom przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na podstawie przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki. Wynika z tego, że Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego świadomie użył tego pojęcia w rozporządzeniu w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" dla odróżnienia od faktycznych stypendiów.

Do otrzymywanych środków finansowych, nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy i w związku z tym podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przy czym należy podkreślić, iż przychód z tytułu otrzymania środków finansowych dla siebie i swojej rodziny uzyskuje uczestnik programu w pełnej otrzymanej kwocie. Przychód ten z uwagi na fakt, że nie pochodzi ze środków pracodawcy a jedynie za jego pośrednictwem jest przekazywany, co wynika wprost z zawartej umowy między Uniwersytetem a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa podlega opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się - w myśl postanowień art. 20 ust. 1 powołanej ustawy - w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wnioskodawca ma obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać pracownikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (PIT-8C)

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należy uznać - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl