IBPBII/1/415-807/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-807/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium:

* w części dotyczącej sposobu zakwalifikowania tegoż stypendium do określonego źródła przychodu oraz w części dotyczącej sposobu wypełnienia informacji PIT-11 - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W wyniku przeprowadzonego przez... (Centrum) konkursu, pomiędzy Centrum, wnioskodawcą oraz pracownikiem naukowym wnioskodawcy (Instytutu) - laureatem konkursu, została zawarta umowa na wykonanie projektu badawczego w ramach programu "...".

Umowa określa przedmiot zadań do wykonania projektu finansowanych przez Centrum oraz określa prawa i obowiązki stron wynikających z umowy. Projekt realizowany jest w siedzibie wnioskodawcy przez zespół badawczy (tekst jedn. pracowników wnioskodawcy) pod kierownictwem kierownika projektu.

Kierownik projektu oraz wnioskodawca współdziałają w realizacji projektu i są zobowiązani min. do:

* realizowania projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz dobrą praktyką badań naukowych,

* realizowania projektu zgodnie z umową, opisem projektu zawartym we wniosku o udział w programie "..." oraz harmonogramem i kosztorysem,

* udzielania Centrum i innym upoważnionym przez Centrum podmiotom i osobom wszelkich informacji dotyczących stanu realizacji projektu i wydatkowania przyznanych środków finansowych,

* udostępniania informacji o wynikach powstałych w efekcie realizacji projektu - na równych zasadach rynkowych - podmiotom gospodarczym zainteresowanym wykorzystaniem tych wyników.

Ponadto jednostka jest zobowiązana do:

* zapewnienia warunków niezbędnych do realizacji projektu, w tym udostępnienia kierownikowi projektu oraz zespołowi badawczemu dostępu do infrastruktury badawczej koniecznej do realizacji projektu,

* przekazywania kierownikowi projektu stypendium w celu wsparcia jego działalności naukowej związanej z realizacja projektu.

Całkowity koszt realizacji projektu określony przez strony umowy składa się z:

* części projektowej, przeznaczonej na realizację projektu oraz

* części stypendialnej, przeznaczonej na stypendium kierownika projektu wypłacanego co miesiąc, przez okres realizacji projektu. Wypłata tych środków odbywa się dodatkowo, oprócz wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę.

Środki finansowe na wypłatę stypendium, podobnie jak i na część projektową, Instytut otrzymuje w formie zaliczek na specjalnie wyodrębniony wyłącznie na potrzeby projektu rachunek. Środki te, zgodnie z informacją koordynatora projektu "..." ze strony N. Centrum, stanowią dotację Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przysługujące kierownikowi projektu stypendium przyznane w celu wsparcia jego działalności naukowej związanej z realizacją projektu "...":

1.

Stanowi przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego opisanego w art. 21 ust. 1 pkt 39 lub w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Powinno zostać wykazane w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT- 4R, w wierszu drugim w poz. od 43 do 54 oraz w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 w poz. odpowiednio od 36 do 40 wraz z uzupełnieniem poz. 76 i 78.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Stypendium w programie "..." powinno być traktowane jako przychód ze stosunku pracy, mimo finansowania jego wypłaty przez Centrum. Za przyjęciem tego stanowiska przemawia fakt, iż kierownik projektu jest pracownikiem naukowym Instytutu, a do jego obowiązków należy m.in. realizacja prac naukowo-badawczych, udział w tych pracach, czy występowanie z inicjatywą dotycząca tematyki badawczej. Ponadto wniosek o udział w projekcie "..." został przygotowany przez kierownika projektu wspólniez Instytutem. Nadto, z części projektowej przeznaczonej na realizację projektów są finansowane wynagrodzenia zespołu badawczego, tj. pracowników Instytutu. Zatem, w ocenie wnioskodawcy, brak jest podstaw do innego traktowania wypłat tzw. stypendium w celu wsparcia działalności naukowej związanej z realizacją projektu niż jako przychód ze stosunku pracy.

2.

Podatnikowi nie przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego opisane w art. 21 ust. 1 pkt 39, gdyż przysługujące stypendium nie spełnia kryteriów stypendium otrzymanego na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendium doktoranckiego otrzymanego na podstawie przepisów ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. Nie jest także innym stypendium naukowym i za wyniki w nauce, którego zasady przyznawania zostałyby zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo Ministra ds. Oświaty i Wychowania, dlatego - w ocenie wnioskodwcy - norma z art. 21 ust. 1 pkt 39 nie ma zastosowania do przedstawionego stanu faktycznego. Ponadto, brak jest podstaw do uznania, że przedmiotowe świadczenie ma charakter pomocy materialnej dla osób uczestniczących w innych formach kształcenia opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Zgodnie z przyjętym przez wnioskodawcę przesłankami, właściwym jest wykazanie stypendium w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R, w wierszu drugim w poz. odpowiednio od 43 do 54 oraz w informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 w poz. odpowiednio od 36 do 40 wraz z wypełnieniem poz. 76 i 78.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1) oraz inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Biorąc powyższe pod uwagę do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

W myśl natomiast postanowień art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Ponadto w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Z wniosku wynika, iż w wyniku przeprowadzonego przez N. Centrum konkursu, pomiędzy Centrum, wnioskodawcą oraz pracownikiem naukowym wnioskodawcy, została zawarta umowa na wykonanie projektu badawczego w ramach programu "...". Projekt realizowany jest w siedzibie wnioskodawcy przez zespół badawczy pod kierownictwem kierownika projektu. Środki finansowe na wypłatę stypendium, podobnie jak i na część projektową, Instytut otrzymuje w formie zaliczek na specjalnie wyodrębniony wyłącznie na potrzeby projektu rachunek bankowy. Środki te, zgodnie z informacją koordynatora projektu "..." ze strony N. Centrum, stanowią dotację Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zatem wnioskodawca będący Instytutem prowadzącym badania naukowe otrzymuje środki finansowe na prowadzenie w swej siedzibie badań naukowych w ramach programu "...". Środki te przekazywane są na część projektową, przeznaczone na realizację projektu oraz na część stypendialną przeznaczoną na stypendium kierownika projektu. Stypendium wypłacane jest co miesiąc, a jego wypłata odbywa się dodatkowo oprócz wynagrodzenia za pracę. Przy czym kierownik projektu jest pracownikiem naukowym Instytutu, a do jego obowiązków należy m.in. realizacja prac naukowo-badawczych, udział w tychże pracach oraz występowanie z inicjatywą dotyczącą tematyki badawczej.

W tak przedstawionym stanie faktycznym stwierdzić należy, iż skoro - jak wynika z wniosku - stypendium jest wypłacane dodatkowo, niezależnie od wynagrodzenia za pracę, jego wypłata finansowana jest ze środków N. Centrum, przekazywanych na ten właśnie cel (na wypłatę stypendium) wnioskodawcy i wypłata ta odbywa się w związku z trójstronną umową zawartą pomiędzy wnioskodawcą - Narodowym Centrum Badań i Rozwoju - kierownikiem projektu (laureatem konkursu - stypendystą), to tego rodzaju świadczenia nie należy kwalifikować do przychodu ze stosunku pracy, jeżeli istotnie stypendium jest świadczeniem dodatkowym i nie zostało włączone do wynagrodzenia kierownika zespołu jako element wynagrodzenia ze stosunku pracy. W takiej sytuacji stypendium to należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o których mowa w treści art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

Ww. stypendium podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w treści art. 35 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do brzmienia art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Za stypendia, o których mowa powyżej - w myśl postanowień art. 35 ust. 2 ww. ustawy - uważa się w szczególności stypendia przyznane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Rzeczone stypendium nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, bowiem jak wynika z treści wniosku ww. stypendium nie spełnia kryteriów stypendium otrzymanego na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz stypendium doktoranckiego otrzymanego na podstawie przepisów ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. Nie jest także innym stypendium naukowym i za wyniki w nauce, którego zasady przyznawania zostałyby zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo Ministra ds. Oświaty i Wychowania. W świetle powyższego zgodzić się zatem należy z opiną wnioskodawcy, iż norma z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przedstawionego stanu faktycznego. Ponadto należy stwierdzić, że słuszna jest opinia wnioskodawcy, iż brak jest podstaw do uznania, że przedmiotowe świadczenie ma charakter pomocy materialnej dla osób uczestniczących w innych formach kształcenia opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przedmiotowe stypendium de facto nie jest otrzymywane w związku z kształceniem się kierownika projektu. Jest ono otrzymywane w związku z realizacją ww. projektu.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl art. 38 ust. 1a powyższej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).

W świetle art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powyższych przepisów stwierdzić należy, iż rzeczone stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w treści art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

Przychód ten - jak wcześniej wykazano - nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie wskazanych przez wnioskodawcę przepisów (art. 21 ust. 1 pkt 39 i 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani żadnych innych przepisów ww. ustawy. Zatem na wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika wynikające z treści cyt. art. 35 ust. 1, art. 38 ust. 1 i ust. 1a oraz art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż wnioskodawca wskazał w sposób prawidłowy pozycje, które winien wypełnić w informacji PIT-4R (43-54), natomiast w deklaracji PIT-11 dochód otrzymany przez kierownika projektu z tyt. powyższego stypendium należy wykazać w poz. 72-75, a nie 36-40. Ponadto, w sytuacji gdy, na podstawie odrębnych przepisów, istnieje obowiązek odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne bądź zdrowotne od ww. stypendium - w informacji PIT-11 wnioskodawca winien wypełnić odpowiednio pozycje 76, 78.

Powyższe oznacza, że w części dotyczącej sposobu zakwalifikowania przedmiotowego stypendium do określonego źródła przychodu oraz w części dotyczącej sposobu wypełnienia informacji PIT-11 stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części - za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl