IBPBII/1/415-793/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-793/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową:

* w części dotyczącej pracowników - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony mienia i osób.

Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie regulacji, które weszły w życie 1 lipca 2011 r., wprowadzone ustawą z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 106, poz. 622). Przepisy te wprowadziły do Kodeksu spółek handlowych nowy rozdział 6 "Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową" normujący zasady przekształcenia osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w spółkę kapitałową.

Wnioskodawca zatrudnia pracowników zarówno na podstawie umów o pracę jak również na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z regulaminem wynagradzania, wynagrodzenia pracowników z tytułu umów o pracę należne za dany miesiąc, wypłacane są nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca. Natomiast ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15 dnia miesiąca następującym po miesiącu wypłaty (np. wynagrodzenia za kwiecień płacone do 10 maja, składki ZUS pracodawcy z tych wynagrodzeń płacone do 15 czerwca).

Z kolei świadczenia z umowy cywilnoprawnej należne za dany miesiąc wypłacane są do 15 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni (np. umowy należne za kwiecień wypłacane są do 15 maja). W przypadku kiedy niektóre umowy cywilnoprawne podlegają ubezpieczeniom społecznym finansowanym przez pracodawcę czy Funduszowi Pracy jak i Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych regulowane są w terminie ustawowym, tj. do 15-dnia miesiąca następującym po miesiącu wypłaty (np. wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych za kwiecień płacone do 15 maja, składki ZUS pracodawcy z tych wynagrodzeń płacone do 15 czerwca).

W związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w jednoosobową spółkę kapitałową - nastąpi przejęcie pracowników zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, tj. nowy pracodawca (spółka kapitałowa) stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy w związku z czym dotychczasowe stosunki pracy w ogóle nie zostaną rozwiązane mimo przekształceń podmiotowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Przy założeniu, iż dniem przekształcenia w spółkę z o.o. jest dzień 1 października 2012 r., kto powinien ująć w informacji PIT-11 oraz w deklaracji PIT-4R wypłacone w miesiącu październiku 2012 r. przez przekształconą spółkę wynagrodzenie, należne za miesiąc wrzesień 2012 r. - osoba fizyczna czy spółka... A jeśli obowiązek ten ciąży na osobie fizycznej, to w którym dniu osoba ta winna złożyć PIT-11 oraz PIT-4R - w dniu 30 września 2012 r. czy w dniu faktycznej wypłaty.

Zajmując stanowisko, Wnioskodawca przytoczył treść art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wskazał, iż przy założeniu dnia przekształcenia 1 października 2012 r. osoba fizyczna powinna złożyć informacje PIT-11 dotyczące swoich pracowników oraz deklarację PIT-4R do właściwego urzędu skarbowego z tytułu wynagrodzeń wypłaconych w miesiącach od stycznia 2012 r. do września 2012 r. w dniu 30 września 2012 r. Natomiast wynagrodzenia za wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą odpowiednio do 10 października 2012 r. z tytułu umów o pracę i do 15 października 2012 r. z tytułu umów cywilnoprawnych ujmuje w informacjach PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R spółka przekształcona i złoży je we właściwym urzędzie skarbowym w terminach ustawowych, czyli deklarację roczną PIT-4R do końca stycznia 2013 r., natomiast informacje PIT-11 do końca lutego 2013 r.

Organ zaznacza, iż z uwagi na zakres niniejszej interpretacji powyżej przytoczono opis zdarzenia przyszłego, pytanie oraz stanowisko Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii dotyczącej obowiązków płatnika, natomiast pominięto tę jego część, która dotyczy kosztów uzyskania przychodów oraz podatku od towarów i usług.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w kwestii dotyczącej obowiązków płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4R w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową. W pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

W myśl art. 5841 § 1 ww. ustawy przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jak stanowi art. 5842 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (art. 5842 § 2 Kodeksu spółek handlowych).

Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 3 Kodeksu spółek handlowych). Jednocześnie, art. 5844 Kodeksu stanowi, że do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Z powyższych unormowań Kodeksu spółek handlowych wynika, że skutkiem przekształcenia prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w spółkę kapitałową (tekst jedn.: w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną) jest sukcesja uniwersalna. Art. 5842 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Oznacza to, że spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, jednakże z następującym zastrzeżeniem - chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej - przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Jednakże przewidziana w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych sukcesja uniwersalna nie obejmuje praw i obowiązków na płaszczyźnie prawa podatkowego. Kodeks spółek handlowych przewiduje sukcesję na płaszczyźnie prawa handlowego w przypadku przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową. Zasady powyższej sukcesji uniwersalnej nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż nie przewiduje tego ustawa - Ordynacja podatkowa. Sukcesja podatkowa ma miejsce tylko, gdy konkretne zdarzenie skutkujące przejściem praw i obowiązków podatkowych znalazło się w przepisach Ordynacji podatkowej. Tymczasem w aktualnie obowiązującym stanie prawnym w ustawie - Ordynacja podatkowa nie ustanowiono zasad następstwa prawnego wszystkich praw i obowiązków podmiotu przekształconego w zakresie przepisów prawa podatkowego, jak ma to miejsce w przypadku np. przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Ordynacja podatkowa wskazuje konkretne przypadki, zakres sukcesji oraz podmioty, które stają się z mocy prawa następcami prawnymi podmiotów przekształcanych, dzielonych lub łączonych.

Stosownie do art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 ww. ustawy).

Należy zaznaczyć, iż w ustawie - Ordynacja podatkowa nie zostały jednak wprowadzone - na obecny stan prawny - regulacje, które konstytuowałyby wstąpienie przez jednoosobową spółkę kapitałową, powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność, w prawa i obowiązki podatkowe tego przedsiębiorcy.

Podsumowując, przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową jest szczególnym typem przekształcenia, gdyż w tym przypadku brak jest zasady kontynuacji (istnienie tego samego podmiotu, ale w innej formie organizacyjnej) jak przy przekształceniu spółek prawa handlowego skoro w miejsce osoby fizycznej wchodzi osoba prawna. Stąd też należy przyjąć, że na gruncie prawa podatkowego przekształcenie działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową jedynie oparte jest o konstrukcję sukcesji uniwersalnej powodującej, iż jednoosobowej spółce kapitałowej wyłącznie przysługuje ogół praw i obowiązków, które związane były z dotychczasową działalnością przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Jednakże jednoosobowa spółka kapitałowa nie wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki w miejsce przekształcanego przedsiębiorcy.

Przechodząc na regulacje zawarte w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wskazać należy, iż z treści art. 31 tej ustawy wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W myśl art. 39 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). W myśl ust. 1b tegoż przepisu - w razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.

Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 42 ust. 3 cyt. ustawy w razie zaprzestania przez płatnika prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik przekazuje informacje, o których mowa w ust. 2, w terminie do dnia zaprzestania działalności.

W świetle art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, stosownie do uregulowań ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wnioskodawca zatrudnia pracowników zarówno na podstawie umów o pracę jak również na podstawie umów cywilnoprawnych. Zgodnie z regulaminem wynagradzania, wynagrodzenia pracowników z tytułu umów o pracę należne za dany miesiąc, wypłacane są nie później niż do 10 dnia następnego miesiąca. Z kolei świadczenia z umów cywilnoprawnych należne za dany miesiąc wypłacane są do 15 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi - przy założeniu, iż dniem przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest dzień 1 października 2012 r. - kto powinien ująć w informacji PIT-11 oraz w deklaracji PIT-4R wypłacone w miesiącu październiku 2012 r. przez przekształconą spółkę wynagrodzenie, należne za miesiąc wrzesień 2012 r. We wniosku wskazano, iż w związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w jednoosobową spółkę kapitałową - nastąpi przejęcie pracowników zgodnie z art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

W myśl art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

Powołany przepis przyjmuje zatem konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy.

W związku z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę w jednoosobową spółkę kapitałową - nastąpi przejęcie pracowników zgodnie z art. 231 § 1 ustawy - Kodeks pracy, tj. nowy pracodawca (spółka kapitałowa) stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy w związku z czym dotychczasowe stosunki pracy w ogóle nie zostaną rozwiązane mimo przekształceń podmiotowych.

Na mocy powołanych wyżej regulacji obowiązki płatnika (np. związane z przejęciem pracowników) nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane.

W sytuacji przedstawionej we wniosku dojdzie do przejęcia z mocy prawa pracowników przedsiębiorcy przekształcanego (osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą) na spółkę przekształconą (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), w wyniku czego spółka przekształcona stanie się pracodawcą w odniesieniu do zatrudnionych pracowników. Innymi słowy, w dniu poprzedzającym przekształcenie nie nastąpi rozwiązanie stosunków pracy z pracownikami przedsiębiorcy przekształcanego.

Wynikiem przekształcenia będzie pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy, nastąpi zaś jedynie zmiana podmiotu będącego pracodawcą. W konsekwencji na spółce przekształconej spoczywać będą prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego wynikające ze stosunku pracy.

W konsekwencji, spółka przekształcona przejmie ciążące na przedsiębiorcy przekształcanym obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłacanych ze stosunku pracy, w tym obowiązki wynikające z art. 38 ust. 1a i art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy zatem stwierdzić, iż przy założeniu, że dniem przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest dzień 1 października 2012 r., Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R za 2012 r. w związku wypłatą wynagrodzeń ze stosunku pracy. Informację PIT-11 i deklarację PIT-4R za cały 2012 r. winien sporządzić nowy pracodawca i ująć w nich dane za cały rok podatkowy, tj. zarówno za okres zatrudnienia pracowników w przejętym zakładzie pracy (w jednoosobowej firmie osoby fizycznej), jak i u pracodawcy obecnego, tj. w spółce.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych ich przejęcie nie nastąpi w trybie art. 231 § 1 ustawy - Kodeks pracy. Brak jest zatem podstawy prawnej, na mocy której nastąpiłoby przejęcie praw i obowiązków płatnika w odniesieniu do tych osób przez nowego pracodawcę. Sukcesja płatnika (podatkowa) musi mieć swoje źródło w przepisach prawa, które jasno wskazują kiedy dany podmiot wstępuje w prawa i obowiązki swojego poprzednika.

Mając na uwadze powołane wyżej uregulowania prawne oraz to, że zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne - czyli w przypadku przychodu z tytułu umów cywilnoprawnych momentem uzyskania przychodu jest moment jego postawienia do dyspozycji lub wypłaty - należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, który od stycznia do września 2012 r. dokonywał wypłat świadczeń osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych a z dniem 1 października 2012 r. przekształcił prowadzoną działalność gospodarczą w spółkę kapitałową, jako płatnik będzie miał obowiązek wystawienia tym osobom informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R za ww. okres w terminie do dnia przekształcenia, tj. do dnia zaprzestania działalności.

Natomiast świadczenia z tytułu umów cywilnoprawnych za wrzesień 2012 r. wypłacone przez spółkę przekształconą odpowiednio 15 października 2012 r. winna ująć w informacjach PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R spółka przekształcona i złożyć je we właściwym urzędzie skarbowym w terminach ustawowych, czyli deklarację roczną PIT-4R do końca stycznia 2013 r., natomiast informacje PIT-11 do końca lutego 2013 r.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z art. 14d Ordynacji podatkowej, interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4, tj. terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spodziewanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Interpretacje wydawane są w ustawowych terminach zgodnie z kolejnością wpływu do tut. Biura. W związku z lawinową ilością wniosków o interpretacje jaka dociera do tut. Biura nie ma możliwości indywidualnego przyspieszenia wydawania interpretacji indywidualnej.

Pana wniosek ORD-IN z dnia 6 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura 11 września 2012 r., zatem zgodnie z Ordynacją podatkową termin do wydania interpretacji upływa, co do zasady, w dniu 11 grudnia 2012 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl