IBPBII/1/415-790/12/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-790/12/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 26 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Austrii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Austrii.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 16 listopada 2012 r. znak: IBPB II/1/415-790/12/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 26 listopada 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku, po jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach podatkowych 2009-2012 adresem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych był adres w Polsce. Wnioskodawca przebywał pod tym adresem dłużej aniżeli 183 dni w roku; czyli na stałe po osiągnięciu emerytury - tutaj było jego centrum życiowe.

Wnioskodawca jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca nigdy nie był tzw. "pracownikiem państwowym", pracował w prywatnej firmie, nie wypłacano mu świadczeń "z tytułu usług na rzecz Austrii".

Instytucja, wypłacająca mu emeryturę w Austrii to Pensionsversicherungsanstalt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podlega opodatkowaniu w Polsce emerytura otrzymywana z Austrii, czyli świadczenie emerytalne przyznane w Austrii.

2.

Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdzącą, to na jakiej podstawie należałby się mniejszy podatek w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji w ogóle podatek dochodowy od osób fizycznych nie należy się w Polsce od emerytury przyznanej w Austrii, ponieważ:

* w przekonaniu Wnioskodawcy podatek odprowadza państwo, które emeryturę przyznało oraz ją wypłaca, czyli w niniejszym przypadku jest to państwo austriackie,

* w ocenie Wnioskodawcy, przeciwny stan faktyczno-prawny pozostawałby w konflikcie do podstawowej zasady prawa prywatnego międzynarodowego - a zatem sprzeciwiałby się zakazowi podwójnego opodatkowania (co stanowiły pogwałcenie prawa materialnego).

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca powołuje art. 18 ust. 1 i 2 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) sądząc, że podobnie jest w umowie z Austrią.

Wnioskodawca uważa, że ściąganie podatków z jego emerytury, którą otrzymuje z Austrii, jest błędne, gdyż emerytura ta jest już opodatkowana w Austrii.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm., tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a powołanej wyżej ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2009 r. otrzymuje emeryturę z Austrii. Od 2009 r. adresem zamieszkania Wnioskodawcy dla celów podatkowych jest adres w Polsce. Wnioskodawca przebywał pod tym adresem na stałe, od momentu osiągnięcia emerytury - tutaj jest jego centrum interesów życiowych. Wnioskodawca jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nigdy nie był tzw. "pracownikiem państwowym", pracował w prywatnej firmie, nie wypłacano mu świadczeń "z tytułu usług na rzecz Austrii".

Wobec powyższego w sprawie zastosowanie ma umowa z dnia 13 stycznia 2004 r. zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921), zmieniona w dniu 4 lutego 2008 r. protokołem zawartym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii o zmianie umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1450).

Nadmienić należy, iż zmiana ww. umowy, dokonana protokołem z dnia 4 lutego 2008 r. dotyczyła art. 24 ust. 1 umowy traktującym o metodach unikania podwójnego opodatkowania, które mają zastosowanie wówczas, gdy zgodnie z postanowieniami umowy dany dochód podlega opodatkowaniu w jednym i drugim kraju. Przed ww. nowelizacją w Polsce, zgodnie z postanowieniami umowy, stosowana była tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia, natomiast po nowelizacji umowy - zastosowanie ma tzw. metoda wyłączenia z progresją.

Do dochodu uzyskanego przez Wnioskodawcę zastosowanie mają postanowienia umowy dotyczące emerytur.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ww. umowy, z uwzględnieniem jej nowelizacji dokonanej w 2008 r., emerytury i podobne płatności lub renty otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (z Austrii) podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie (w Polsce).

Stosownie do treści art. 18 ust. 2 umowy określenie "renty" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez określony albo dający się ustalić okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania wypłat w zamian za w pełni dokonane zobowiązanie pieniężne lub w równoważniku danej kwoty pieniężnej.

W tym miejscu nadmienić należy, iż postanowienia umów międzynarodowych - w tym pomiędzy Polską i Austrią oraz Polską i Niemcami - zawarte w art. 18 ust. 2 różnią się i nie można przy ustalaniu miejsca opodatkowania dochodu z zagranicy kierować się analogicznymi rozwiązaniami zawartymi w poszczególnych umowach.

Stosownie natomiast do uregulowań art. 19 ust. 2 pkt a) cyt. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jakakolwiek emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jednostki terytorialnej albo organu lokalnego podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli osoba jest obywatelem tego Państwa i posiada w nim miejsce zamieszkania - art. 19 ust. 2 pkt b) ww. umowy.

Z treści wniosku nie wynika, iżby przedmiotowa emerytura była wypłacana z funduszy, o których mowa w art. 19 umowy, ponadto Wnioskodawca nigdy nie był tzw. "pracownikiem państwowym" (pracował w firmie prywatnej), a zatem rozstrzygnięcia co do miejsca kraju opodatkowania tejże emerytury należy dokonać na podstawie treści art. 18 ust. 1 umowy.

Biorąc zatem pod uwagę regulacje zawarte w przedmiotowej umowie - w szczególności jej uregulowania zawarte w art. 18 ust. 1 - stwierdzić należy, że jako osoba zamieszkała w Polsce i uzyskująca emeryturę z Austrii Wnioskodawca podlega z tytułu otrzymywanej emerytury opodatkowaniu wyłącznie w kraju rezydencji, tj. w Polsce.

To oznacza, że emerytura ta - zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - nie podlega opodatkowaniu w Austrii; podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. Tym samym wskazane w art. 24 ust. 1 umowy metody unikania podwójnego opodatkowania nie będą miały zastosowania; wskazany dochód podlega bowiem opodatkowaniu tylko w jednym kraju - w Polsce.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w art. 26 umowy. Z ust. 1 tegoż przepisu wynika, że jeżeli osoba jest zdania, że działania jednego lub obu Umawiających się Państw wprowadzają lub wprowadzą dla niej opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej umowy, wówczas może, niezależnie od środków odwoławczych przewidzianych w prawie wewnętrznym tych Państw, przedstawić swoją sprawę właściwemu organowi Umawiającego się Państwa, w którym ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę, lub jeżeli w danej sprawie mają zastosowanie postanowienia artykułu 25 ustęp 1, temu Umawiającemu się Państwu, którego jest obywatelem. Sprawa powinna być przedłożona w ciągu trzech lat, licząc od dnia pierwszego urzędowego zawiadomienia o działaniu powodującym opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej umowy.

Zatem w sytuacji, gdy Austria istotnie opodatkowuje emeryturę wypłacaną Wnioskodawcy, pomimo, że zgodnie z umową emerytura ta podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, Wnioskodawca ma prawo skorzystać z uprawnień określonych w art. 26 powołanej umowy.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy otrzymywana przez Wnioskodawcę emerytura podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwot emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Reasumując, z uwagi na opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, w szczególności art. 18 umowy polsko-austriackiej i art. 9 oraz art. 10 ust. 1 i art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że emerytura wypłacana w Austrii osobie zamieszkałej w Polsce podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

W odpowiedzi na pytanie nr 2 wskazać należy, iż brak jest podstaw prawnych do płacenia mniejszego podatku w Polsce od emerytury austriackiej; dochód uzyskiwany z tytułu emerytury podlega opodatkowaniu na tzw. "zasadach ogólnych", czyli według skali podatkowej. Jak już wcześniej wyjaśniono - w przedstawionym stanie faktycznym - zasady opodatkowania emerytury austriackiej są takie same jak polskich emerytur.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl