IBPBII/1/415-781/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-781/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 i 28 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 15 listopada 2012 r. znak: IBPB II/1/415-781/12/MK, IBPP2/443-912/12/ICz wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 20 listopada 2012 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i 28 listopada 2012 r. (uzupełnienie pozostałych braków formalnych).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej. Powyższy budynek nie jest związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Nieruchomość znajduje się w trakcie budowy i do tej pory nie został zainstalowany system ogrzewania. Wnioskodawczyni jest jednocześnie pracownikiem Spółki działającej w obszarze systemów grzewczych. Rozważa możliwość zainstalowania wyrobów Spółki w posiadanym domu mieszkalnym.

Spółka ta od 2009 r. prowadzi działalność badawczo-rozwojową w ramach wyodrębnionego działu wykorzystując posiadane laboratorium. Ze względu jednak na uzupełnienie badań oraz wprowadzenie nowych rozwiązań zaistniała konieczność przetestowania sprawności urządzeń w warunkach rzeczywistych, odbiorcy końcowego. W tym celu zainstalowane zostałyby systemy Spółki w wynajętym u Wnioskodawczyni pomieszczeniu piwnicznym. Systemy nie będą ze sobą kompatybilne. Nie można przewidzieć sprawności urządzeń i ilości otrzymywanego ciepła w sezonie grzewczym oraz stopnia chłodzenia pomieszczeń latem. Szczególnie biorąc pod uwagę takt, iż wszystkie urządzenia nie będą włączane w systemie ciągłym, ale uruchamiane w różnych konfiguracjach. Wyniki działania urządzeń odczytywane będą przez Spółkę poprzez system umożliwiający zdalne odczytywanie parametrów funkcjonowania urządzeń.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług; nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 28 listopada 2012 r. wynika, iż:

1.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką zostanie zawarta umowa najmu pomieszczenia piwnicznego, gdzie zostaną zainstalowane systemy grzewcze.

2.

Nie planuje się zawierania dodatkowej umowy. Jest to związane między innymi z tym, że wartość pożytków i konsekwencji jest w chwili obecnej trudna do oszacowania.

3.

Opłata w związku z zainstalowaniem w budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni systemów grzewczych pobierana będzie za udostępnienie pomieszczenia piwnicznego.

4.

Wnioskodawczym ponosić będzie koszty ogrzewania budynku w okresie zimowym oraz chłodzenia w okresie letnim.

5.

Ponoszone w związku z ww. przychodami koszty ponosić będzie Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy przychód uzyskany z realizacji wyżej opisanej umowy Wnioskodawczyni będzie mogła zakwalifikować jako najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361).

2.

Czy przychód ten może zostać opodatkowany zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930). Czy w tym przypadku opodatkowaniu ryczałtem podlega kwota netto czy brutto faktury.

Wnioskodawczyni uważa, że:

Ad. I.

Charakter umowy wskazuje jednoznacznie na najem nieruchomości na cele niemieszkalne. Zgodnie z art. 659 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. W wyżej opisanym przypadku Wnioskodawczyni oddaje najemcy do używania pomieszczenie piwniczne, w którym najemca może zainstalować swoje wyroby do celów testowych, badawczo-rozwojowych. Jednocześnie wynajmujący korzystał będzie z pożytków i ponosił będzie konsekwencje zainstalowania powyższych urządzeń. Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości zainstalowania własnych urządzeń grzewczo-chłodzących, w związku z powyższym od działania zainstalowanych przez najemcę urządzeń zależały będą warunki, wysokość temperatury w budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni. Jednocześnie, ze względu na charakter badawczy wyżej opisanej instalacji, nie można przewidzieć efektywności działania wyżej opisanej instalacji. Wobec powyższego oprócz możliwych korzyści najemca będzie przekazywał Wnioskodawczyni czynsz, będący wynagrodzeniem za udostępnienie pomieszczenia.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o podatku zryczałtowanym osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W świetle zaś art. 12 ust. 1 pkt 1a ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z tytułu najmu. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest działalność zaklasyfikowana jako 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu. Jednocześnie nieruchomość, w której zainstalowane będą ww. urządzenia nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do opodatkowania przychodów wynikających z ww. umowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Warunkiem opodatkowania przychodów ww. jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu lub nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego na dany rok podatkowy.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku opodatkowania usług podatkiem od towarów i usług (VAT) przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem jest kwota netto, tj. kwota pomniejszona o należny z tytułu wynajmu VAT (podobnie jak ma się rzecz w przypadku opodatkowania ryczałtem przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej). Inna interpretacja przepisów prowadziłaby do niedopuszczalnego podwójnego opodatkowania, mimo że w przypadku opodatkowania ryczałtem przychodów z najmu brak jest przepisów wyłączających wprost z opodatkowania ewentualny podatek należny naliczony przez wynajmujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponadto niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów z najmu.

W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż odrębnymi źródłami przychodu są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Przepis art. 5a ust. 6 ww. ustawy stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i - ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 11 powołanej wyżej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Odnosząc się do kwestii możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wynajmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stwierdzić należy, iż zgodnie art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy, najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Pamiętać jednak należy, iż możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wynajmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od złożenia w terminie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Z powyższego wynika, iż co do zasady, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą wybrać, czy najem nieruchomości będzie przez nich prowadzony w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też w ramach tzw. najmu prywatnego. Od wyboru dokonanego przez podatnika zależy kwalifikacja uzyskiwanych z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (z pozarolniczej działalności gospodarczej, bądź z najmu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu. Wskazać również należy, iż w świetle przepisów powyższej ustawy wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów w ramach źródła przychodów jakim jest m.in. najem, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Podstawą generowania przychodów z tytułu najmu jest zawarcie pomiędzy stronami stosownej umowy. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu oraz ustalają w jaki sposób będą płacone wszelkie opłaty eksploatacyjne. Czynsz ten stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej. Powyższy budynek nie jest związany z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Nieruchomość znajduje się w trakcie budowy i do tej pory nie został zainstalowany system ogrzewania. Wnioskodawczyni jest jednocześnie pracownikiem Spółki działającej w obszarze systemów grzewczych. Rozważa możliwość zainstalowania wyrobów Spółki w posiadanym domu mieszkalnym.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług; nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu.

Pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką zostanie zawarta umowa najmu pomieszczenia piwnicznego, gdzie zostaną zainstalowane systemy grzewcze. Opłata w związku z zainstalowaniem w budynku mieszkalnym Wnioskodawczyni systemów grzewczych pobierana będzie za udostępnienie pomieszczenia piwnicznego.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż z uwagi na fakt, że umowa najmu nie została zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej a uzyskiwane przychody traktuje jako najem prywatny, to zgodnie z jej wolą przychody z tytułu najmu przedmiotowego pomieszczenia piwnicznego można zakwalifikować do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 155 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w przypadkach nieuregulowanych w odrębnych przepisach, do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług.

Tym samym w przypadku opodatkowania usług najmu podatkiem VAT podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych będzie kwota netto czyli kwota czynszu pomniejszona o należny podatek VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni dołączyła kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl