IBPBII/1/415-778/12/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-778/12/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych a podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej oraz umowy o pracę płaci na zasadach ogólnych. Jedno z dzieci Wnioskodawcy urodziło się z poważną wadą wrodzoną, która skutkowała koniecznością amputacji prawej nogi w stawie kolanowym. Dziecko to posiada zaświadczenie o niepełnosprawności oraz jest pod stałą opieką specjalistycznego ośrodka zajmującego się zaopatrywaniem w protezy. W związku z faktem, że koszty protezowania dzieci są dość wysokie, część środków na zakup protez Wnioskodawca zbiera dzięki pomocy jednej z fundacji. Na konto tej fundacji wpływają środki z 1% podatku wykazywanego w deklaracjach podatkowych a fundacja ta na wniosek Wnioskodawcy przekazuje mu środki na podstawie umowy darowizny, z zaznaczeniem, że środki te mają być wydane na pomoc dla córki Wnioskodawcy. Z tytułu umowy darowizny Wnioskodawca płaci podatek od spadków i darowizn. Kwota darowizny wynikająca z umowy jest przelewana na konto Wnioskodawcy a następnie w przypadku wykonania przez specjalistyczny ośrodek protezy lub innych materiałów rehabilitacyjnych, które to świadczenia są dokumentowane wystawionymi przez ten ośrodek fakturami, wynikające z faktur zobowiązania są pokrywane ze środków pieniężnych otrzymanych w formie darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów, składając zeznanie roczne PIT-36 za 2012 r. Wnioskodawca będzie mógł, zgodnie z art. 26 ust. 6 oraz art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skorzystać z odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na zakup protez dla swojej córki, w tej części, w której są one pokrywane z pieniędzy otrzymanych na podstawie umowy darowizny od fundacji.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 26 ust. 6 oraz ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczeniu od dochodu podlegają m.in. wydatki za zakup i naprawę sprzętu ortopedycznego w przypadku, gdy podatnik jest osobą niepełnosprawną lub gdy taka osoba znajduje się na utrzymaniu podatnika. W ocenie Wnioskodawcy, bez wątpienia w przedstawionym przez niego opisie taka sytuacja ma miejsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku nie będzie miał zastosowania art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że odliczenie przysługuje pod warunkiem, że poniesione wydatki nie zostały sfinansowane bądź dofinansowane ze środków wymienionych w ustawie funduszy a także nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Wnioskodawca wskazał, iż co prawda w przedstawionym przez niego przypadku wydatki zostały pokryte z pieniędzy otrzymanych w formie darowizny, jednak, zdaniem Wnioskodawcy, cytowany wyżej katalog przypadków, które wyłączają możliwość odliczenia wydatków nie zawiera przypadku, gdy wydatki są pokrywane ze środków otrzymanych w formie darowizny.

W ocenie Wnioskodawcy ww. przepis wskazuje tylko na dofinansowanie oraz współfinansowanie z funduszy wymienionych w tym przepisie oraz na zwrócenie wydatków podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym przez niego stanie faktycznym bezsporne jest to, że poniesione przez niego wydatki nie zostały ani dofinansowane, ani tym bardziej sfinansowane ze środków funduszy wymienionych w art. 26 ust. 7b ww. ustawy, jak również trudno mówić, że poniesione przez niego wydatki zostały mu zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Według Wnioskodawcy użyte w ww. przepisie sformułowanie "zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie" należy rozumieć w ten sposób że najpierw ponosi się jakieś wydatki a dopiero potem są one przez kogoś zwracane. W przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie ma miejsca, ponieważ wydatki na zakup protez i innego sprzętu rehabilitacyjnego są pokrywane ze środków otrzymanych wcześniej przez podatnika na podstawie umowy darowizny, od której Wnioskodawca zapłacił podatek od spadków i darowizn. Dlatego też Wnioskodawca uważa, iż składając deklarację PIT-36 za 2012 r. będzie mógł skorzystać z odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na zakup protez dla swojej córki w tej części, w której są one pokrywane z pieniędzy otrzymanych na podstawie umowy darowizny od fundacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podstawę obliczenia podatku z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a 4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b - 7g tego artykułu.

W myśl art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1.

orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2.

decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3.

orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 powołanej ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty (...).

Przepisy ust. 7a-7d i ust. 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9.120 zł (art. 26 ust. 7e ww. ustawy).

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 7b ustawy).

W myśl natomiast art. 26 ust. 13a ustawy wydatki na cele określone w ust. 1 (a więc również na cele rehabilitacyjne) podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub od dochodu na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że określenie "indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji" oznacza, że można zaliczyć do nich tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne, mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi o charakterze szczególnym (niestandardowym), konieczne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej lub ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonania wynika z niepełnosprawności. Oznacza to, że taki sprzęt musi posiadać określone właściwości.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że jedno z dzieci Wnioskodawcy (córka) urodziło się z poważną wadą wrodzoną, która skutkowała koniecznością amputacji prawej nogi w stawie kolanowym. Córka posiada orzeczenie o niepełnosprawności i jest pod stałą opieką specjalistycznego ośrodka zajmującego się zaopatrywaniem w protezy. Część środków pieniężnych na zakup protez Wnioskodawca uzyskuje od fundacji na podstawie umowy darowizny, z zaznaczeniem, że środki te mają być wydane na pomoc dla córki Wnioskodawcy. Z tytułu umowy darowizny Wnioskodawca płaci podatek od spadków i darowizn. Kwota darowizny wynikająca z umowy jest przelewana na konto Wnioskodawcy a następnie w przypadku wykonania przez specjalistyczny ośrodek protezy lub innych materiałów rehabilitacyjnych, które to świadczenia są dokumentowane wystawionymi przez ten ośrodek fakturami, wynikające z faktur zobowiązania są pokrywane przez Wnioskodawcę ze środków pieniężnych otrzymanych w formie darowizny od fundacji. Zdaniem Wnioskodawcy, składając deklarację PIT-36 za 2012 r. będzie mógł on skorzystać z odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na zakup protez dla swojej córki w tej części, w której są one pokrywane z pieniędzy otrzymanych na podstawie umowy darowizny od fundacji.

Jak już wcześniej wskazano, warunkiem koniecznym do odliczenia ulgi rehabilitacyjnej, jest m.in. utrzymywanie niepełnosprawnego dziecka (dzieci), które nie ukończyło 16 roku życia. Utrzymywać to znaczy zapewnić środki do życia, ponosić koszty związane z czyimś wyżywieniem, mieszkaniem i innymi potrzebami.

Jednocześnie - w nawiązaniu do art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w celu skorzystania z ww. odliczenia, ponoszone wydatki nie mogą zostać sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie mogą zostać zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, iż ww. przepis wyraźnie określa wyłączenie możliwości odliczenia wydatków tylko do takich wydatków, które zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków wskazanych wyżej funduszy oraz zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Podobnie z treści art. 26 ust. 13a ustawy wynika, iż odliczenia określone w ust. 1 (a więc i te, o których mowa we wniosku) mogą zostać dokonane, jeżeli nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. Do zakresu przypadków wymienionych w art. 26 ust. 7b czy ust. 13a ww. ustawy, wskazujących na niemożliwość zastosowania przez podatnika odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej nie zaliczają się zatem wydatki, do których poniesienia wykorzystano środki pieniężne pochodzące np. z darowizny otrzymanej wcześniej przez podatnika od fundacji na podstawie zawartej umowy darowizny. Otrzymane w wyniku darowizny środki stały się własnością obdarowanego, zatem nie ma podstaw twierdzić, iż finansując tymi środkami wydatki, de facto podatnik otrzymuje ich zwrot.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca ma na utrzymaniu niepełnosprawną córkę i istotnie część wydatków na potrzeby związane z zakupem protez dla tej córki została poniesiona przez Wnioskodawcę ze środków pieniężnych pochodzących z otrzymanej przez niego darowizny od fundacji, to nie ma przeszkód aby Wnioskodawca, mógł skorzystać z odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków związanych z zakupem protez, w tej części, w której wydatki pochodzą z pieniędzy otrzymanych przez Wnioskodawcę na podstawie ww. umowy darowizny. Ww. odliczenie przysługuje w wysokości faktycznie poniesionych kosztów zakupu, przy czym nie może ono przekroczyć wysokości dochodu do opodatkowania. Wydatki na cele rehabilitacyjne podlegają bowiem odliczeniu tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Przedmiotowe wydatki - jeżeli zostaną poniesione w 2012 r. - mogą zostać przez Wnioskodawcę odliczone od dochodu w zeznaniu rocznym za 2012 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dołączanych do wniosku dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w treści wniosku i jego stanowiskiem.

Powyższe oznacza, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl