IBPBII/1/415-772/11/BD - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sfinansowania ze środków spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących oraz zaproszonych gości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-772/11/BD Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sfinansowania ze środków spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących oraz zaproszonych gości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących oraz gości zaproszonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących oraz gości zaproszonych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Związki zawodowe działające przy Spółce organizują imprezę o charakterze integracyjnym dla pracowników, emerytów, osób towarzyszących i zaproszonych gości. Osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana jest uiścić opłatę w kwocie 5 zł za siebie oraz osobę towarzyszącą, a zatem zostanie wpisana na listę osób biorących udział w spotkaniu. Impreza integracyjna organizowana jest w plenerze, poza siedzibą firmy. Koszt organizacji imprezy, w tym zakupy artykułów żywnościowych i napojów, wynajem obiektu i obsługi poniesie firma.

Program imprezy przewiduje:

* udział we Mszy św. i modlitwie w intencji pracowników i byłych pracowników,

* spożycie przygotowanych posiłków przy stołach,

* zabawę taneczną przy muzyce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymane przez pracownika, emeryta, osobę towarzyszącą i ewentualnie inną osobę nie związaną z firmą stosunkiem pracy, świadczenie rzeczowe jest przychodem do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy w przedmiotowej sytuacji można zastosować następujący sposób naliczenia przychodu, podlegającego opodatkowaniu, przypadającego na osobę, tj. podzielenie sumy kosztów przez liczbę osób biorących udział w imprezie.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sytuacja będzie stanowiła przychód pracownika, emeryta, osoby zaproszonej, stanowiący podstawę do opodatkowania, gdyż pracodawca jest w stanie określić, którzy pracowicy i goście przyszli na imprezę na podstawie sporządzonej listy obecności. Do przychodu pracownika zgłoszonego na liście wpłat Wnioskodawca doda przychód przypadający na osobę towarzyszącą.

Do obliczenia podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (pracowników i emerytów) bioracych udział w opisanej we wniosku imprezie integracyjnej Wnioskodawca zastosuje metodę równego podziału sumy wszystkich kosztów poniesionych w związku z jej organizacją przez ilość osób bioracych udział w tej imprezie, niezależnie od stopnia zaangażowania (spożycia) osoby.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2011 r. (winno być 6 grudnia 2010 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla emerytów i osób im towarzyszących jak i zaproszonych gości niezwiązanych z firmą stosunkiem pracy.

W pozostałym zakresie tj. skutków podatkowych sfinansowania ze środków Spółki imprezy integracyjnej dla pracowników i osób im towarzyszących zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.

Przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tegoż źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do innych źródeł należy zaliczyć m.in. świadczenia przekazywane byłym pracownikom (emerytom), osobom im towarzyszącym oraz innym zaproszonym gościom.

Ze zdarzenia przyszłego oraz stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku wynika, iż związki zawodowe działające przy Spółce organizują imprezę o charakterze integracyjnym dla pracowników, emerytów, osób towarzyszących i zaproszonych gości. Osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana jest uiścić opłatę w kwocie 5 zł za siebie oraz osobę towarzyszącą. Osoby te zostaną wpisane na listę osób biorących udział w spotkaniu. Impreza integracyjna organizowana jest w plenerze, poza siedzibą firmy. Koszt organizacji imprezy, w tym zakupy artykułów żywnościowych i napojów, wynajem obiektu i obsługi poniesie firma. Wnioskodawca zaznaczył, że jest w stanie określić, które osoby przyszły na imprezę na podstawie sporządzonej listy obecności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że udział w imprezie integracyjnej sfinansowanej ze środków Spółki stanowić będzie dla jej faktycznych uczestników (odnotowanych na liście obecności), tj. m.in. emerytów, osób im towarzyszących oraz dla innych zaproszonych gości, nieodpłatne świadczenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, określony w treści art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Wartość ww. świadczenia stanowić będzie koszt jednostkowy ustalony w następujący sposób. Całkowity koszt (w przypadku opłaty ryczałtowej) należy podzielić przez liczbę wszystkich uczestników imprezy. W sytuacji, gdyby jednak część osób, które zadeklarowało uczestnictwo w imprezie faktycznie w niej udziału nie wzięło, to do obliczenia kosztu jednostkowego należy uwzględnić liczbę także tych osób. Następnie tak obliczoną kwotę jednostkową należy przypisać do przychodu z innych źródeł w przypadku emerytów oraz innych zaproszonych gości, uczestniczących w przedmiotowej imprezie. Do przychodu emeryta należy przypisać również świadczenie przypadające na osobę mu towarzyszącą. Świadczenie dla tejże osoby przyznane jest bowiem wyłącznie z powodu łączącego uprzednio emeryta z zakładem pracy (Wnioskodawcą) stosunkiem pracy.

W związku z faktem, iż osoba deklarująca chęć wzięcia udziału w imprezie zobowiązana będzie uiścić opłatę w kwocie 5 zł, to uiszczona z tego tytułu kwota, jeżeli zostanie zaliczona na poczet kosztów imprezy, winna wpłynąć na wartość przypisanego jej przychodu z tytułu udziału w imprezie. W takiej bowiem sytuacji, koszt jednostkowy imprezy został sfinansowany częściowo przez jej uczestnika. Zatem w przypadku świadczeń na rzecz byłych pracowników (emerytów) Wnioskodawcy oraz świadczeń dla osób im towarzyszącym, otrzymane świadczenia będą stanowiły dla nich przychód z innych źródeł a do ich opodatkowania zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem - od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10% należności.

Nadmienić jednocześnie należy, iż stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych uczestników imprezy, tj. zaproszonych gości nie związanych z firmą stosunkiem pracy, świadczenia otrzymane od Wnioskodawcy będą również stanowiły przychód z innych źródeł, które Wnioskodawca, będzie miał obowiązek wykazać dla każdej z tych osób w informacji PIT-8C, sporządzonej na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z określeniem rodzaju przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl