IBPBII/1/415-762/12/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-762/12/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Organu - 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 i 31 października 2012 r. oraz w dniu 20 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 października 2012 r. znak: IBPB II/1/415-762/12/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 30 października 2012 r. uzupełniono wniosek o brakującą opłatę, natomiast w dniu 31 października 2012 r. i 20 listopada 2012 r. wpłynęło pisemne uzupełnienie pozostałych braków formalnych ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem działki leśnej. W związku z tym, iż planuje dokonać zmian w strukturze zalesienia, zwrócił się do starosty z prośbą o wydanie zgody na wycięcie drzew i zgodę taką otrzymał. Drzewa sprzedał, a ponieważ pierwszy raz dokonywał sprzedaży drzew zasięgnął informacji w urzędzie skarbowym, czy ma zapłacić podatek. Według uzyskanych informacji w tej sytuacji nie ma obowiązku zapłaty podatku, jednak Wnioskodawca oczekuje pisemnego wyjaśnienia czy i jakie podatki dotyczą ww. transakcji na kwotę 6.900,00 zł.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i pośrednictwa handlowego w branży spożywczej i odzieżowej. Nie prowadzi handlu drzewem, a sprzedane drzewo było nieprzerobione. Umowa sprzedaży drzewa nie była zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku zapłaty podatku, w obu przypadkach zapytania (tekst jedn.: w podatku dochodowym od osób fizycznych i w podatku od czynności cywilnoprawnych).

Stanowisko to, jak wskazał Wnioskodawca, potwierdzają informacje uzyskane od osób sprzedających drzewo z własnego lasu, z których wynika, że przychody z gospodarki leśnej nie są objęte regulacjami przepisów ustawy o podatku dochodowym. Przychód ze sprzedaży drzewa z własnego lasu nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe sprzedaży drewna dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie - dotyczącym podatku od czynności cywilnoprawnych - zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przepisów tejże ustawy nie stosuje się do przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach (...).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) ustawa ta określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową. Przepisy ustawy o lasach stosuje się do lasów, bez względu na formę ich własności (art. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach poprzez gospodarkę leśną należy rozumieć działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Zatem z powyższego przepisu wynika, iż poprzez gospodarkę leśną należy rozumieć m.in. sprzedaż pozyskanego drewna.

W myśl art. 14a ust. 1 ustawy o lasach drewno pozyskane w lasach podlega ocechowaniu. Obowiązek cechowania drewna spoczywa na właścicielach lasów, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 14a ust. 2 ww. ustawy). Drewno pozyskane w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa cechuje starosta, który wystawia właścicielowi lasu dokument stwierdzający legalność pozyskania drewna (art. 14a ust. 3 ww. ustawy).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca - będąc właścicielem działki leśnej - w związku z tym, iż planuje dokonać zmian w strukturze zalesienia, dokonał wycinki drzew. Następnie powyższe drzewa sprzedał. Wnioskodawca nie prowadzi handlu drzewem, a sprzedane drzewo było nieprzerobione. Umowa sprzedaży drzewa nie była zawarta w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (tekst jedn.: działalności w zakresie handlu i pośrednictwa handlowego w branży spożywczej i odzieżowej).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż drewna (w formie nieprzerobionej) została dokonana na podstawie uregulowań prawnych określonych w ustawie o lasach, to korzysta z wyłączenia przedmiotowego wskazanego w cyt. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, iż przychód (dochód) uzyskany ze sprzedaży ww. drewna nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl