IBPBII/1/415-762/09/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-762/09/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia z tytułu wykonywania prac na rzecz programu:

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób realizujących bezpośrednio cel programu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia z tytułu wykonywania prac na rzecz programu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na mocy umowy z tytułu stażu zawartej dnia 24 sierpnia 2009 r. pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu "Uczenie się przez całe życie" reprezentowaną przez Zastępcę Dyrektora Generalnego FRSE, a Miastem K. - Zespołem Szkół (wnioskodawcą) zwanym dalej "Beneficjentem", wnioskodawca jest Beneficjentem projektu mobilności w programie "Poszukiwacze smaków-zagraniczne staże" wchodzącego w zakres Programu Unii Europejskiej. Przedmiotem umowy jest ustalenie praw i obowiązków stron, związanych z przekazaniem Beneficjentowi przez Narodową Agencję środków finansowych na realizację projektu. Środki te pochodzą z budżetu Wspólnot Europejskich, a Narodowa Agencja administruje tymi środkami na mocy zawartej dnia 17 kwietnia 2009 r. umowy pomiędzy FRSE Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji zwaną dalej Narodową Agencją reprezentowaną przez Zastępcę Dyrektora Generalnego, a Komisją Europejską reprezentowaną przez Dyrektora Departamentu Edukacja i Kultura.

Projekt finansowany jest w 100% z Budżetu Wspólnot Europejskich. Przekazanie środków Beneficjentowi następuje dwuetapowo:

* 80% środków Beneficjent otrzymuje w terminie 45 dni od wejścia umowy w życie,

* pozostałą część Beneficjent otrzyma po przedłożeniu raportu końcowego i sprawozdania finansowego, to jest w terminie 45 dni od dnia zatwierdzenia raportu końcowego przez Narodową Agencję.

Środki finansowe przekazywane są przez Narodową Agencję w złotych na wyodrębnione konto bankowe Organu prowadzącego tj. Wydziału Budżetu Miasta K., następnie Urząd Miasta przekazuje na wyodrębnione konto Zespołu Szkół. Wnioskodawca odpowiada za realizację merytoryczną i finansową projektu. W tym celu zawiera umowy z pracownikami szkoły, które w całości będą finansowane ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym koncie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody z tytułu wynagrodzenia (umów o dzieło, umów-zlecenie zawartych z własnymi pracownikami) osób realizujących projekt: nauczycieli, osób zarządzających projektem oraz przygotowujących uczniów (uczestników wyjazdu) pod względem językowym, kulturowym i pedagogicznym mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy możliwe jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż:

* bezzwrotna pomoc pochodzi od rządów państw obcych,

* podatnik realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;

* zarówno dochody pracowników, uzyskane na podstawie umowy o pracę jak i innej umowy zawartej z podmiotem, który (pierwszy) otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, wypełniają przesłanki do zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym. Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń dla uczniów (uczestników wyjazdu) pod względem językowym, kulturowym i pedagogicznym, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. zarządzanie projektem (rozumiane jako pełnienie funkcji kierowniczych, menedżerskich). Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (o dzieło, zlecenie).

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca jako instytucja bezpośrednio realizująca cel programu działa w oparciu o umowę zawartą przez Miasto K. - m.in. w imieniu wnioskodawcy - z Narodową Agencją Programu "Uczenie się przez całe życie". Narodowa Agencja Programu "Uczenie się przez całe życie" administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Narodową Agencją a Komisją Europejską. Zgodnie z treścią umowy zawartej z Krajową Agencją Programu, Agencja przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską na wyodrębnione konto bankowe Wydziału Budżetu Miasta K., następnie Urząd Miasta K. przekazuje te środki na wyodrębnione konto wnioskodawcy. Zespół Szkół odpowiada za realizację merytoryczną i finansową projektu. W tym celu zawiera umowy z pracownikami Szkoły, które będą finansowane ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym koncie.

Uwzględniając powyższe należy uznać, że przychody osób fizycznych pokryte z funduszy programu spełniają warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę o dzieło czy zlecenia z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy, również w przypadku gdy otrzymał te środki za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do ich rozdzielania. Przy czym przedmiot ww. umowy winien służyć bezpośredniej realizacji programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym.

W świetle powyższego należy uznać, iż wynagrodzenia zatrudnionych przez wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych osób bezpośrednio realizujących cele powyższego Programu, bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele Programu stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast wynagrodzenia osób wykonujących czynności związane z zarządzaniem projektem w ramach ww. Programu nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, gdyż osoby te wykonują czynności o charakterze pomocniczym. Czynności te niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji tego Programu, jednakże same w sobie nie stanowią jego celu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń tych osób stanowisko wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl