IBPBII/1/415-746/11/HK - Określenie obowiązków gminy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, związanych z udzieleniem dotacji w ramach programu demontażu, składowania, zbiórki, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-746/11/HK Określenie obowiązków gminy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, związanych z udzieleniem dotacji w ramach programu demontażu, składowania, zbiórki, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z udzieleniem dofinansowania w ramach "Programu..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z udzieleniem dofinansowania w ramach "Programu...".

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 29 września 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-746/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 19 października 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X w 2011 r. przystąpiła do "Programu...". Realizacja programu polegać będzie na demontażu, składowaniu, zbiórce, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest, od indywidualnych mieszkańców Gminy X, przez wykonawców wybranych indywidualnie przez osoby uczestniczące w programie.

Koszty kwalifikowane obejmujące demontaż, składowanie, zbiórkę, transport i unieszkodliwienie odpadów będą pokrywane w 100%, z czego:

* 50% będzie pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji, po podpisaniu przez Gminę X umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* 50% będzie pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki preferencyjnej, po podpisaniu przez Gminę X umowy pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Środki finansowe wpłyną na konto bankowe Gminy X (jednostki samorządu terytorialnego), a następnie będą przekazywane poszczególnym mieszkańcom, po przedłożeniu przez nich wszystkich właściwych dokumentów (m.in. faktury wystawionej na właściciela nieruchomości objętego dofinansowaniem, karty przekazania odpadu, protokołu odbioru).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 października 2011 r. (wpływ do tut. Biura - 19 października 2011 r.) Gmina X doprecyzowała zdarzenie przyszłe stwierdzając, iż:

* dofinansowanie dla mieszkańców Gminy, w części pochodzącej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki, stanowi dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną ze środków budżetu Gminy,

* dotacja pochodząca z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją udzieloną Gminie X,

* środki pozyskane z powyższej dotacji stanowią budżet Gminy; dofinansowanie dla mieszkańców pochodzące ze środków pozyskanych w ramach tej dotacji będzie stanowiło dla mieszkańców dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Ponadto Wnioskodawca (Gmina X) nadmienia, iż pomoc osobom fizycznym na usuwanie azbestu jest realizowana w ramach "Programu..." przyjętego uchwałą przez Radę Ministrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina X jest zobowiązana do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu PIT-8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina X nie jest zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie zaś do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Z treści wniosku wynika, że Gmina X w 2011 r. przystąpiła do "Programu...". Koszty kwalifikowane obejmujące demontaż, składowanie, zbiórkę, transport i unieszkodliwienie odpadów będą pokrywane w 100%, z czego:

* 50% będzie pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji, po podpisaniu przez Gminę X umowy dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* 50% będzie pochodzić ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki preferencyjnej, po podpisaniu przez Gminę X umowy pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jednocześnie dofinansowanie dla mieszkańców Gminy, w części pochodzącej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uzyskanych w formie pożyczki, stanowi dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną ze środków budżetu Gminy. Natomiast dotacja pochodząca z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją udzieloną Gminie X. Środki pozyskane z powyższej dotacji stanowią budżet Gminy; dofinansowanie dla mieszkańców pochodzące ze środków pozyskanych w ramach tej dotacji będzie stanowiło dla mieszkańców dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

W związku z powyższym, stwierdza się, że jeżeli forma udzielonego przez Gminę X dofinansowania będzie istotnie - jak twierdzi Wnioskodawca - dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i istotnie będzie wypłacona ze środków budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Wnioskodawcy - Gminy X mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji Gmina X nie będzie zobowiązana do sporządzania rocznych informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają dofinansowanie (dotację) z budżetu Gminy X w ramach realizacji "Programu...".

Jednocześnie należy podkreślić, iż sytuacja, w której środki pieniężne składające się na udzielaną dotację będą pochodzić z dotacji bądź pożyczki udzielonej Gminie X przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że udzielona przez Gminę dotacja będzie pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu Gminy (w tym np. zasilanego dotacjami czy też zaciąganymi pożyczkami) i być dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl