IBPBII/1/415-726/09/BJ - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu realizacji programu stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w sytuacji gdy w związku z okresowym wstrzymaniem przekazywania środków finansowych przez Komisję Europejską, świadczenie zostało wypłacone ze środków uniwersytetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-726/09/BJ Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskanych z tytułu realizacji programu stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej, w sytuacji gdy w związku z okresowym wstrzymaniem przekazywania środków finansowych przez Komisję Europejską, świadczenie zostało wypłacone ze środków uniwersytetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu realizacji Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu realizacji Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (obywatel Francji) 15 września 2007 r. podpisał Umowę z Uniwersytetem na okres 3 lat, na podstawie której Uniwersytet zaangażował go jako stypendystę Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego UE. (w załączeniu ksero podpisanej Umowy). Zasady przyznawania powyższego świadczenia pieniężnego określone zostały w Decyzji Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 lipca 2004 r. Znak: DSW-2-0412-06/ZM/2004 wraz z załącznikiem do niej (ksero powyższej decyzji w załączeniu). Zgodnie z podpisaną Umową Uniwersytet otrzymuje środki finansowe od Komisji Europejskiej w ramach powyższego Programu Stypendialnego i jest zobligowany do wypłaty świadczenia pieniężnego naukowcowi (stypendyście), z którym ma podpisaną Umowę. W 2007 i przez 10 miesięcy 2008 r. Uniwersytet nie potrącał podatku dochodowego od wypłacanego świadczenia pieniężnego. W ostatnich dwóch miesiącach roku 2008 wystąpiło opóźnienie w przekazywaniu Uniwersytetowi środków finansowych przez Unię Europejską na dalsze wypłaty stypendyście. Jest to związane z okresowym wstrzymaniem przekazywania środków finansowych przez Komisję Europejską do czasu rozliczenia otrzymanych już świadczeń pieniężnych na realizację powyższego programu. Uniwersytet pożyczył pieniądze na wypłatę świadczenia pieniężnego dla wnioskodawcy potrącając podatek dochodowy tłumacząc tym, iż pieniądze wypłacone zostały z "innego źródła" a nie z Unii Europejskiej. Unia Europejska, po dopełnieniu formalności przez Uniwersytet, zwróciła wypłacone (pożyczone) pieniądze oraz przekazuje na bieżąco środki finansowe na realizację projektu. Uniwersytet jednak nie skorygował wypłacanego świadczenia pieniężnego i nadal potrąca, jako płatnik, podatek dochodowy pomimo, iż cały program jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. Wszystkie pożyczone pieniądze są zwracane Uniwersytetowi po dopełnieniu niezbędnych formalności wymaganych przez Unię Europejską. Wnioskodawca uważa, iż takie finansowanie wskazuje, że środki na stypendium pochodzą z Unii Europejskiej pomimo, iż chwilowo finansuje (pożycza) je Uniwersytet. Ponadto wnioskodawca wskazał, iż 14 listopada 2007 r. otrzymał status rezydenta w Polsce i ma nadany polski nr NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody uzyskane w Polsce na podstawie umowy z Uniwersytetem na realizację Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego UE są zwolnione w Polsce z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy chwilowy brak środków finansowych przekazywanych przez Komisję Europejską w ramach stypendiów i okresowe finansowanie wypłaty stypendiów ze środków Uniwersytetu (pożyczonych), skutkuje koniecznością bezzwrotnego opodatkowania tych świadczeń.

Zdaniem wnioskodawcy, jego dochody osiągane w ramach podpisanej powyższej Umowy spełniają wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż:

1.

jest bezpośrednim beneficjentem Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej pomimo, iż środki finansowe są wypłacane za pośrednictwem Uniwersytetu,

2.

otrzymywane środki finansowe pochodzą z zagranicy i mają charakter bezzwrotny,

3.

bezpośrednio realizuje cel programu finansowany z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Na poparcie swoich twierdzeń wnioskodawca powołał pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003 r. nr PB5/IMD-033-21-1128/03 (biul. skarbowy 2003/4/17), w którym stwierdzono, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzą między innymi od "międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej,.." oraz "podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy." Uniwersytet jako płatnik nie powinien potrącać zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń pieniężnych. Sposób dystrybucji tych środków w Polsce (przez Uniwersytet) jest niezależny od podatnika i nie może niweczyć zasady, że środki pomocowe z UE są wolne od podatku dochodowego. Wspomaganie finansowe realizowanego programu w postaci chwilowej pożyczki udzielonej przez Uniwersytet nie powinno też wpływać na opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przy realizacji powyższego programu, w rzeczywistości w 100 % finansowanego ze środków zagranicznych. Wyżej cytowana ustawa nie wymaga, aby środki finansowe na wypłatę stypendium pochodziły bezpośrednio z Unii Europejskiej czy też innego podmiotu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a tej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca podpisał Umowę z Uniwersytetem, na podstawie której Uniwersytet zaangażował go jako stypendystę Programu Stypendialnego realizowanego w ramach 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Zgodnie z podpisaną Umową Uniwersytet otrzymuje środki finansowe od Komisji Europejskiej w ramach powyższego Programu i jest zobligowany do wypłaty świadczenia pieniężnego wnioskodawcy, z którym ma podpisaną Umowę. Wnioskodawca wskazał, iż otrzymał status rezydenta w Polsce.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

*

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

*

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Istotnym warunkiem do zastosowania zwolnienia jest to, aby w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenie to było finansowane wprost ze środków pomocowych.

Zgodnie z powyższym, zwolnieniu mogą podlegać jedynie wynagrodzenia, wypłacone bezpośrednio z konta wyodrębnionego na potrzeby programu, na którym w momencie dokonywania wypłaty muszą znajdować się przekazane z Komisji Europejskiej środki, przy jednoczesnym spełnieniu drugiej z przesłanek wskazanych w przepisie.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) stanowi, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Wnioskodawca realizuje cele programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez podmiot wypłacający stypendium. Tymczasem ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają wyłącznie przychody, które otrzymuje bezpośredni beneficjent pomocy pochodzącej z międzynarodowych instytucji finansowych albo bezpośrednio wykonawca celu jakim ta pomoc ma służyć, jeżeli zapłatę za wykonane świadczenie otrzymał bezpośrednio od podmiotu zagranicznego albo podmiotu krajowego upoważnionego do dysponowania tymi środkami. Powyższe zwolnienie nie przechodzi zaś na dalsze podmioty, które w dalszej kolejności przyczyniły się do realizacji celu na jaki pomoc została przyznana. Stąd jedynie podlegają zwolnieniu z opodatkowania dochody beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Ponadto z wniosku wynika, iż w związku z okresowym wstrzymaniem przekazywania środków finansowych przez Komisję Europejską świadczenie dla wnioskodawcy (stypendysty) nie jest finansowane ze środków pomocowych, tylko jest wypłacane ze środków Uniwersytetu, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej.

Zatem, ww. świadczenia nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza, że świadczenia te nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie. Bez znaczenia pozostaje w takiej sytuacji fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych momentem powstania przychodu jest dzień otrzymania świadczenia (wynagrodzenia) lub postawienia świadczenia (wynagrodzenia) do dyspozycji podatnika. W sytuacji przedstawionej we wniosku wnioskodawca nie uzyskuje dochodu pochodzącego ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, gdyż wypłacone mu świadczenie pochodzi ze środków Uniwersytetu. Późniejsze refinansowanie Uniwersytetu ze środków unijnych wydatków poniesionych na świadczenia dla wnioskodawcy realizującego zadania związane z programem, nie może wpływać na powstałe już wcześniej zobowiązanie podatkowe wnioskodawcy, ponieważ jego dochód, który już uzyskał, nie ulega przekształceniu na dochód pochodzący z innego źródła. Oznacza to, że dochód wnioskodawcy nie pochodzi ze środków wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brak jest również podstaw prawnych, aby otrzymane przez wnioskodawcę świadczenie mogło skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie innych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl