IBPBII/1/415-701/09/MK - Skutki podatkowe wypłacania stypendiów sportowych zawodniczkom - uczennicom i studentkom – przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-701/09/MK Skutki podatkowe wypłacania stypendiów sportowych zawodniczkom - uczennicom i studentkom – przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skutków podatkowych wypłaty zawodniczkom stypendiów:

*

w części dotyczącej sposobu opodatkowania nadwyżki stypendium ponad kwotę 380 zł - jest nieprawidłowe,

*

w części dotyczącej zasad odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne - jest nieprawidłowe,

*

w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendiów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Piłki Ręcznej jest klubem sportowym i organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego. Prowadzi działalność statutową polegającą na organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych, co jest związane z rozwojem i popularyzacją kultury fizycznej i sportu. Prowadzi także działalność gospodarczą w zakresie reklamy (reklama podczas meczów w postaci bilbordów oraz reklama firm umieszczana na strojach piłkarek) i handel detaliczny (sprzedaż biletów na mecze, sprzedaż gadżetów reklamowych). Stowarzyszenie nie jest nastawione na osiąganie zysku, działalność gospodarcza umożliwi realizację zadań statutowych.

Stowarzyszenie podpisało umowy-kontrakty z zawodniczkami, w których zobowiązało się do wypłat stypendium sportowego. Warunki przyznania stypendium wynikają z Regulaminu przyznawania stypendiów, który został zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia. Stypendia te są wypłacane na podstawie art. 34 ustawy o sporcie kwalifikowanym z dnia 29 lipca 2005 r. z późniejszymi zmianami. Regulamin jest udostępniony do wiadomości publicznej poprzez wywieszenie w siedzibie Stowarzyszenia.

Piłkarki są uczennicami lub studentkami. Część z nich nie będzie osiągać innych przychodów i te przed pierwszą wypłatą dostarczyły do Stowarzyszenia oświadczenia PIT-2C. Pozostała część piłkarek osiąga inne przychody z tytułu umów zlecenia lub umów o pracę.

Stowarzyszenie będzie również wypłacać zawodniczkom nagrody za wyniki sportowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy stypendia do kwoty 380 zł wypłacane piłkarkom, które dostarczą przed pierwszą wypłatą oświadczenia PIT-2C będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b, a powyżej kwoty 380 zł będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a, czyli stosując 20 % koszty uzyskania przychodów i zmniejszając kwotę przychodów o składki za ubezpieczenie zdrowotne.

2.

Czy w stosunku do piłkarek, które złożyły oświadczenia PIT-2C należy do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić i przekazać podatnikom oraz do właściwego urzędu skarbowego informację o wysokości wypłaconego stypendium na formularzu PIT-8S zgodnie z art. 39 ust. 5, natomiast w stosunku do pozostałych piłkarek należy do końca stycznia następującego po roku podatkowym przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację PIT-4R oraz do końca lutego przekazać podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11.

3.

Czy nagrody za wyniki sportowe stanowią przychody z uprawiania sportu wynikające z art. 13 pkt 2. Czy będą one opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a, czyli stosując 20 % koszty uzyskania przychodów i zmniejszając kwotę przychodów o składki za ubezpieczenie zdrowotne.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Stypendia do kwoty 380 zł wypłacane piłkarkom, które dostarczą przed pierwszą wypłatą oświadczenie PIT-2C będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b, a powyżej kwoty 380 zł będą opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a, czyli stosując 20 % koszty uzyskania przychodów i zmniejszając kwotę przychodów o składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

2.

Stowarzyszenie w stosunku do piłkarek, które złożyły oświadczenia PIT-2C sporządzi i przekaże do końca lutego roku następującego po roku podatkowym podatnikom oraz do właściwego urzędu skarbowego informację o wysokości wypłaconego stypendium na formularzu PIT-8S zgodnie z art. 39 ust. 5, natomiast w stosunku do pozostałych piłkarek do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przekaże do właściwego urzędu skarbowego deklarację PIT-4R oraz do końca lutego przekaże podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11.

3.

Nagrody za wyniki w sportowe stanowią przychody z uprawiania sportu wynikające z art. 13 pkt 2. Będą one opodatkowane zgodnie z art. 41 ust. 1 i 1a, czyli stosując 20 % koszty uzyskania przychodów i zmniejszając kwotę przychodów o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Do końca lutego należy przekazać podatnikom i właściwym urzędom skarbowym imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie w zakresie skutków podatkowych wypłaty zawodniczkom stypendiów.

W pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną, znak: IBPB II/1/415-700/09/MK.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy wynika, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej będzie można zastosować się jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest zobowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana (art. 21 ust. 10 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy będzie mogło być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie przesłanki wynikające z powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:

*

świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,

*

wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź

*

będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe,

*

regulaminy zatwierdzone przez organy statutowe udostępnione zostaną do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych (tj. do wiadomości wszystkich potencjalnie zainteresowanych osób, a nie tylko zawodniczek) w pomieszczeniach ogólnie dostępnych,

*

podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia warunki określone w art. 21 ust. 10 ustawy.

O ile zatem opisane we wniosku stypendia spełniać będą wszystkie ww. przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy będzie miał obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S) i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W powyższym zakresie stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w przypadku zasad opodatkowania stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy w kwocie przekraczającej 380 zł miesięcznie - stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Do stypendiów, których wartość przekroczy kwotę 380 zł będą miały bowiem zastosowanie odpowiednie przepisy art. 35 ww. ustawy, a nie jak twierdzi wnioskodawca - przepisy art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z zastosowaniem 20 % kosztów uzyskania przychodów. Obowiązki płatnika wypłacającego stypendia korzystające z ww. zwolnienia, a tym samym zasady opodatkowania stypendium ponad kwotę zwolnioną zostały bowiem uregulowane w treści art. 35 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane: jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 1-1c, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty (art. 35 ust. 3 ww. ustawy).

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w ust. 3-8, zmniejsza się, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w tym miesiącu przez płatnika ze środków podatnika (art. 35 ust. 9 ww. ustawy).

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 podatek dochodowy obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki zapłaconej w roku podatkowym ze środków podatnika na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne podatnika lub osób z nim współpracujących, zgodnie z przepisami dotyczącymi obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego obowiązującymi w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lub w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 4.

Treść art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, iż podatek dochodowy nie podlega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, której podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku m.in. na podstawie art. 21.

Tak więc kwota zaliczki powinna zostać obniżona tylko i wyłącznie o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne naliczaną od kwoty stypendium podlegającej opodatkowaniu, czyli powyżej 380 zł. Składka naliczona od zwolnionej kwoty stypendium nie podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy.

Wobec powyższego zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, będą obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru PIT-8S i do przekazania ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37. W informacji tej płatnik obowiązany będzie również i do wykazania kwoty stypendium, którego wartość przekroczy kwotę zwolnioną z podatku dochodowego, tj. kwotę powyżej 380 zł. Osoby, które otrzymają od płatnika informację PIT-8S będą obowiązane uwzględnić w zeznaniu rocznym dane zawarte w wystawionych przez płatnika informacjach PIT-8S.

Natomiast przychodu zawodniczek (piłkarek), które przed pierwszą wypłatą stypendium nie złożą oświadczenia PIT-2C należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i zastosować do nich zasady opodatkowania uregulowane w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1a oraz art. 42 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Zatem przychody zawodniczek (piłkarek), które przed pierwszą wypłatą stypendium nie złożyły oświadczeń PIT-2C należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, natomiast na wnioskodawcy jako płatniku ciążą obowiązki, o których mowa w powołanych powyżej przepisach art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1a oraz art. 42 ust. 2 pkt 1. W tym zakresie stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednak nie można zgodzić się z wnioskodawcą, że kwoty przychodów zmniejsza się o składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Biorąc bowiem pod uwagę treść art. 41 ust. 1a powołanej ustawy - składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od zaliczki pobranej przez płatnika, a nie - jak stwierdził wnioskodawca - od przychodów podatnika (zawodniczki). W tym zakresie stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl