IBPBII/1/415-683/12/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-683/12/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2012 r. (data wpływu do Organu - 20 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Wnioskodawcy jako podmiocie wypłacającym pracownikom Spółki X odszkodowania wynikające z gwarancji zawartych w pakiecie socjalnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Wnioskodawcy jako podmiocie wypłacającym pracownikom Spółki X odszkodowania wynikające z gwarancji zawartych w pakiecie socjalnym.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 20 września 2012 r. znak: IBPB II/1/415-683/12/AŻ oraz IBPB I/2/423-934/12/AP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 4 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) nabył 52% akcji innej Spółki X. W związku z nabyciem akcji nabywca zobowiązał się do przestrzegania i realizowania pakietu socjalnego dla załogi Spółki, której akcje zakupił. Pakiet socjalny dotyczy wyłącznie pracowników Spółki X., zatrudnionych minimum 5 lat w tej Spółce w okresie od 1 czerwca 1996 r. do 31 maja 2006 r. i będących w zatrudnieniu na czas nieokreślony w dniu nabycia akcji. Na podstawie treści pakietu socjalnego Wnioskodawca zagwarantował zatrudnienie wszystkich pracowników Spółki X, objętych pakietem socjalnym, na minimalny okres 18-stu miesięcy, liczony od dnia zawarcia umowy sprzedaży akcji. Natomiast w przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę i rozwiązania umowy o pracę z innych przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 z późn. zm.) w wyżej wymienionym okresie, nabywca zobowiązał się do wypłaty odszkodowania w wysokości równej sumie jego wynagrodzeń pozostałych do końca okresu 18 miesięcy.

Pracowników Spółki X nie łączy z Wnioskodawcą ani stosunek pracy ani stosunek cywilnoprawny.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w związku z wypłatą odszkodowania pracownikom Spółki X, na podstawie treści pakietu socjalnego, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też wystarczającym jest przygotowanie informacji PIT-8C o uzyskanych przychodach bez konieczności potrącania zaliczek na ww. podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, ale ma obowiązek sporządzić informację PIT-8C, ponieważ wypłacona kwota z tytułu odszkodowania będzie stanowiła przychód, o jakim mowa w art. 20 ust. 1 i art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych ciążących na Wnioskodawcy jako podmiocie wypłacającym pracownikom Spółki X odszkodowania wynikające z gwarancji zawartych w pakiecie socjalnym. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1) oraz inne źródła (pkt 9).

Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dokonując analizy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zauważyć, że użyty w treści artykułu zwrot "w szczególności" oznacza, iż wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym - aktualnie lub w przeszłości - pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Do kategorii przychodów określonych w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zalicza się wszystkie te przychody, które nie zostały enumeratywnie wymienione jako źródła przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 powołanej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka z o.o.) nabył 52% akcji innej Spółki X. W związku z nabyciem akcji nabywca zobowiązał się do przestrzegania i realizowania pakietu socjalnego dla załogi Spółki, której akcje zakupił. Pakiet socjalny dotyczy wyłącznie pracowników Spółki X., zatrudnionych minimum 5 lat w tej Spółce w okresie od 1 czerwca 1996 r. do 31 maja 2006 r. i będących w zatrudnieniu na czas nieokreślony w dniu nabycia akcji. Na podstawie treści pakietu socjalnego Wnioskodawca zagwarantował zatrudnienie wszystkich pracowników Spółki X, objętych pakietem socjalnym, na minimalny okres 18-stu miesięcy, liczony od dnia zawarcia umowy sprzedaży akcji. Natomiast w przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę i rozwiązania umowy o pracę z innych przyczyn niedotyczących pracowników w wyżej wymienionym okresie, nabywca zobowiązał się do wypłaty odszkodowania w wysokości równej sumie jego wynagrodzeń pozostałych do końca okresu 18 miesięcy. Pracowników Spółki X nie łączy z Wnioskodawcą ani stosunek pracy ani stosunek cywilnoprawny.

Z powyższego wynika zatem, iż Wnioskodawca dokonując wypłaty świadczeń ww. osobom będzie ponosił ekonomiczny ciężar wypłaty odszkodowań wynikających z gwarancji zawartych w pakiecie socjalnym. Do przestrzegania i realizowania pakietu socjalnego Wnioskodawca zobowiązał się dokonując zakupu większościowego pakietu akcji. Wnioskodawcę nie łączy z pracownikami Spółki X ani stosunek pracy ani stosunek cywilnoprawny. Nie ma tutaj zatem relacji pracownik - pracodawca (lub były pracodawca), lecz pracownik - podmiot trzeci (Wnioskodawca), który zobowiązał się do wypłaty pracownikowi Spółki X świadczeń zawartych w pakiecie socjalnym. W związku z powyższym skoro to Wnioskodawca dokonuje bezpośrednio wypłaty świadczeń osobom wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego (bo do tego został zobowiązany w związku z nabyciem akcji) nie ma podstaw aby przychód pracowników z tytułu wypłacanego przez Wnioskodawcę odszkodowania zaliczać do przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych, o których mowa w art. 12 ustawy i aby z tego tytułu Wnioskodawca miał obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy. Jak bowiem wskazano we wniosku - Wnioskodawca nie jest pracodawcą osób, którym wypłaca świadczenia.

Wypłacane przez Wnioskodawcę odszkodowania stanowić zatem będą przychód z innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Powyższa kwalifikacja rodzi określone obowiązki podatkowe po stronie Wnioskodawcy jako podmiocie dokonującym wypłaty tych świadczeń. Stosownie bowiem do art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na Wnioskodawcy nie będzie zatem ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lecz obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C w związku z wypłatami tych odszkodowań.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl