IBPBII/1/415-683/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-683/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym stypendiów doktorskich i habilitacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym stypendiów doktorskich i habilitacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W Uczelni działa własny fundusz stypendialny. Został powołany na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym oraz § 50 statutu Uczelni. Zasady gospodarowania środkami funduszu określa regulamin własnego funduszu stypendialnego Uczelni powołany uchwałą Senatu. Regulamin przewiduje, że stypendia finansowane z własnego funduszu stypendialnego mogą pobierać pracownicy Uczelni (stypendia habilitacyjne i doktorskie), studenci i doktoranci. Regulamin przyznawania stypendiów doktorskich i habilitacyjnych został utworzony uchwałą Senatu. Na mocy tego regulaminu pracownicy mogą otrzymywać stypendia m.in. z własnego funduszu stypendialnego. Regulamin został wysłany dnia 7 stycznia 2009 r. do ministra nauki i szkolnictwa wyższego celem zatwierdzenia aby wypłaty stypendiów były zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39. Minister, zgodnie z obowiązującymi przepisami przesłał regulamin przyznawania stypendiów doktoranckich i habilitacyjnych Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego, aby zaopiniowała regulamin. Rada Główna Szkolnictwa Wyższego w stanowisku nie zarekomendowała zatwierdzenia przedstawionych zasad przyznawania stypendiów doktorskich i habilitacyjnych uzasadniając to faktem, że przedstawiony regulamin przyznawania stypendiów odwołuje się do ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym w zakresie sztuki i że zasady przyznawania stypendiów w oparciu o tę ustawę nie wymagają akceptacji ministra nauki szkolnictwa wyższego. Wobec powyższego, minister nie zatwierdził regulaminu przyznawania stypendiów habilitacyjnych i doktorskich w Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy, jeżeli regulamin przyznawania stypendiów doktorskich i habilitacyjnych odwołuje się do ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, to przyznawane stypendia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, czy w tej sytuacji należy pobrać podatek od wypłacanych stypendiów.

Zdaniem wnioskodawcy, nie zatwierdzenie przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego regulaminu przyznawania stypendiów nie powinno powodować sytuacji, że wypłacane świadczenia podlegają opodatkowaniu. Zgodnie ze stanowiskiem Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego regulamin przyznawania stypendiów doktorskich i habilitacyjnych jest w praktyce tożsamy z ustawą, co powoduje, że stypendia są przyznawane z mocy ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 z późn. zm.) osobom, którym wszczęto przewód doktorski lub które przygotowują się do wszczęcia przewodu habilitacyjnego, mogą być przyznawane stypendia.

W myśl art. 22 ust. 2 ww. ustawy minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki przyznawania stypendiów, o których mowa w ust. 1, a w szczególności:

1.

tryb i kryteria przyznawania stypendiów, uzależniając możliwość ich otrzymania od stopnia zaawansowania rozprawy;

2.

tryb i kryteria cofania i zwrotu stypendiów w przypadku niewykazywania dostatecznych postępów w pracy naukowej lub podjęcia dodatkowego zatrudnienia;

3.

organ uprawniony do podejmowania decyzji w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2;

4.

maksymalny okres, na jaki stypendia mogą być przyznane;

5.

wysokość stypendiów doktorskich w relacji do minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego określonego dla asystenta w przepisach o wynagradzaniu nauczycieli akademickich, a stypendium habilitacyjnego w relacji do minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego adiunkta.

Stosownie do § 1 rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie stypendiów doktorskich i habilitacyjnych (Dz. U. Nr 115, poz. 965) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o stypendium bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć stypendium doktorskie i stypendium habilitacyjne.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ze zwolnienia z opodatkowania korzystają:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym,

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W niniejszej sprawie stypendia doktoranckie i habilitacyjne zostały przyznane na podstawie ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, które w świetle ww. przepisu nie wymagają zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wobec powyższego, mimo iż minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego nie zatwierdził regulaminu dotyczącego zasad i warunków przyznawania przez wnioskodawcę stypendiów doktoranckich i habilitacyjnych, przychód z tytułu ww. stypendiów korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego

w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl