IBPBII/1/415-676/14/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-676/14/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku, który wpłynął do Biura - 19 sierpnia 2014 r., uzupełnionym 31 października 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce od otrzymywanej z pracowniczego programu emerytalnego z Niemiec emerytury po zmarłym mężu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce od otrzymywanej z pracowniczego programu emerytalnego z Niemiec emerytury po zmarłym mężu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, w piśmie z 20 października 2014 r. znak: IBPB II/1/415-676/14/BD wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 31 października 2014 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni otrzymuje z Niemiec świadczenie po zmarłym mężu, w postaci emerytury wypłacanej przez pracodawcę z pracowniczego programu emerytalnego. Mąż Wnioskodawczyni nabył prawo do emerytury zakładowej, a po jego śmierci świadczenie to zostało przyznane zgodnie z regulaminem programu emerytalnego dla owdowiałej żony. Od lipca 2007 r. po przeprowadzce do Polski na stałe, Wnioskodawczyni (posiada obywatelstwo niemieckie) otrzymuje emeryturę na konto w Banku X. Bank do listopada 2013 r. pobierał podatek dochodowy od emerytury. Od grudnia 2013 r. bank przestał pobierać podatek bez podania jakiejkolwiek przyczyny. W lipcu 2014 r. Wnioskodawczyni otrzymała informację z firmy, w której pracował mąż Wnioskodawczyni, że zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatek od przedmiotowego świadczenia nie zostaje tam pobierany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana emerytura zakładowa z Niemiec, z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego przez pracodawcę dla swoich pracowników i osób owdowiałych, jest zwolniona z podatku dochodowego w Polsce, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mąż Wnioskodawczyni jako były pracownik spółki otrzymywał od pracodawcy emeryturę zakładową z pracowniczego programu emerytalnego, po jego śmierci zgodnie z regulaminem 50% otrzymuje osoba owdowiała. W ocenie Wnioskodawczyni otrzymywane świadczenie z Niemiec z pracowniczego programu emerytalnego powinno być opodatkowane w Polsce na podstawie art. 18 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i jednocześnie zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji gdy świadczenie to w Polsce nie jest zwolnione od podatku dochodowego Wnioskodawczyni uważa, że Bank X powinien pobierać podatek dochodowy i do końca lutego następnego roku wystawić PIT-11 lub po złożeniu przez świadczeniobiorcę stosownego oświadczenia sporządzić rozliczenie roczne na deklaracji PIT-40.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cyt. ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymuje z Niemiec świadczenie po zmarłym mężu, w postaci emerytury wypłacanej przez pracodawcę z pracowniczego programu emerytalnego. Mąż Wnioskodawczyni nabył prawo do emerytury zakładowej, a po jego śmierci świadczenie to zostało przyznane zgodnie z regulaminem programu emerytalnego dla owdowiałej żony. Wnioskodawczyni po przeprowadzce do Polski na stałe (Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo niemieckie) otrzymuje emeryturę na konto w Banku X.

W związku z tym, że przedmiotowa emerytura otrzymywana jest z Niemiec, w przedmiotowej sprawie, zastosowanie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Republiką Federalną Niemiec.

Stosownie do art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polska) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polska).

Natomiast, zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (Niemcy).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas, stosownie do powołanego art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Umowa nie definiuje co należy rozumieć poprzez sformułowanie "emerytury i podobne świadczenia", jednakże należy przyjąć, że oznacza wynagrodzenie, które jest wypłacane po przejściu na emeryturę i które w pierwszej kolejności, aczkolwiek nie wyłącznie, ma na celu zabezpieczenie źródła utrzymania osobie je otrzymującej.

Jak wskazała we wniosku Wnioskodawczyni otrzymuje ona świadczenie po zmarłym mężu, w postaci emerytury wypłacanej przez niemieckiego pracodawcę z pracowniczego programu emerytalnego, gdyż jej mąż nabył prawo do emerytury zakładowej, a po jego śmierci świadczenie to zostało przyznane zgodnie z regulaminem programu emerytalnego dla owdowiałej żony.

W świetle powyższego, uznać należy, że świadczenie otrzymane po zmarłym mężu z pracowniczego programu emerytalnego z Niemiec przez Wnioskodawczynię jako osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce w myśl art. 18 ust. 1 ww. umowy podlega opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wypłaty środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika, z zastrzeżeniem ust. 33.

W myśl art. 21 ust. 33 ww. ustawy przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że świadczenia otrzymywane przez Wnioskodawczynię - jako osobę uprawnioną po śmierci męża Wnioskodawczyni (uczestnika) #8722; z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Niemczech, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać w tym miejscu należy, iż ocena stanowiska Wnioskodawczyni w stosunku do ciążących na płatniku, tj. banku obowiązków związanych z wypłatą przedmiotowego świadczenia stała się w tym momencie bezprzedmiotowa.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z dołączonym do wniosku plikiem dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl