IBPBII/1/415-658/11/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-658/11/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodu świadczeń wypłaconych pracownikom jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w pracach związanych z powszechnym spisem narodowym:

* w część dotyczącej pracowników oddelegowanych do pracy w biurze spisowym - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej pracowników, z którymi zawarto umowy zlecenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodu świadczeń wypłaconych pracownikom jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w pracach związanych z powszechnym spisem narodowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina otrzymała do realizacji zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej określone w treści art. 18 pkt 2 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagradzania za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Zarządzeniem Wójta Gminy - gminnego komisarza spisowego zostało powołane gminne biuro spisowe do przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r. Oddelegowano 3 pracowników Urzędu Gminy do prac przy powszechnym spisie narodowym oraz Wójta Gminy jako komisarza spisowego. Za pracę przy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań, osobom tym przysługują dodatki spisowe i nagrody. W sytuacjach szczególnych zawierane są umowy zlecenia na wykonywanie określonych czynności spisowych przez pracowników, którzy nie zostali oddelegowani do pracy w gminnym biurze spisowym, a tą pracę wykonują. Na wypłatę dodatków, nagród oraz świadczeń z umów zlecenia została przekazana dotacja z Głównego Urzędu Statystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dodatki spisowe, nagrody dla członków biura spisowego i gminnego komisarza spisowego oraz kwoty z tytułu umów zlecenia na wykonywanie określonych czynności spisowych przez pracowników Urzędu Gminy, którzy nie zostali oddelegowani do pracy w gminnym biurze spisowym są przychodem pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, w oparciu o przepisy art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodatki spisowe, nagrody oraz kwoty z tytułu umowy zlecenia wypłacane pracownikom Urzędu Gminy oddelegowanym do prac związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2010 r. są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, czyli nie są przychodami ze stosunku pracy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się również przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Treść ust. 3 ww. artykułu stanowi, iż osoby wykonujące prace spisowe, z wyłączeniem osób, o których mowa w ust. 4, otrzymują wynagrodzenie w ramach umów zlecenia lub umów o dzieło, zawieranych na wykonanie określonych czynności. Natomiast z ust. 4 tegoż artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595).

Z treści § 1 pkt 1 i 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie to określa kryteria:

1.

obliczania wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., zwanym dalej "spisem", dla osób, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., zwanej dalej "ustawą",

2.

przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zarządzeniem Wójta Gminy - gminnego komisarza spisowego zostało powołane gminne biuro spisowe do przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2011 r., do którego oddelegowano 3 pracowników Urzędu Gminy do prac przy powszechnym spisie narodowym oraz Wójta Gminy jako komisarza spisowego. Za pracę przy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań, osobom tym przysługują dodatki spisowe i nagrody. W sytuacjach szczególnych zawierane są umowy zlecenia na wykonywanie określonych czynności spisowych przez pracowników, którzy nie zostali oddelegowani do pracy w gminnym biurze spisowym. Na wypłatę dodatków, nagród oraz świadczeń z umów zlecenia została przekazana dotacja z Głównego Urzędu Statystycznego.

Zatem stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostaną bowiem otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc, w tej części stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Również świadczenia wypłacane osobom - pracownikom jednostki samorządu terytorialnego nieoddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, ale takim, z którymi zostały zawarte umowy zlecenia na wykonywanie określonych czynności spisowych nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, bowiem wykonywane są w ramach innej umowy (umowy zlecenia) niż umowa o pracę. Zaliczenia tychże świadczeń do działalności wykonywanej osobiście nie można jednakże dokonywać - wbrew twierdzeniom wnioskodawcy - poprzez uregulowania art. 10 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia te stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście jednakże ten, o którym mowa w pkt 8 art. 13 cyt. ustawy, tj. przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia.

Zatem, z uwagi na powyższe w tej części stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl