IBPBII/1/415-655/12/AŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-655/12/AŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 10 września 2012 r. znak: IBPB II/1/415-654/12/AŻ oraz IBPB II/1/415-655/12/AŻ wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano pismem z dnia 18 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (Szpital Specjalistyczny- Spółka z o.o.) zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracowników (w tym m.in. lekarzy i pielęgniarki), którym nalicza i wypłaca wynagrodzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami kodeksu pracy i regulaminu wynagradzania. Jednocześnie w stosunku do tych wynagrodzeń spółka jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne (zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych - ustawa z 13 października 1998 r. z późn. zm.) oraz płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Równocześnie Wnioskodawca zawarł z niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej umowy cywilnoprawne o świadczenie usług medycznych na terenie Spółki i na jej rzecz całodobowo w niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy oraz w godzinach popołudniowych i nocnych w dni powszednie.

Z kolei NZOZ-y, jako odrębne i samodzielne podmioty prawne zawarły umowy zlecenia ze zleceniobiorcami, na których spoczywa obowiązek świadczenia usług medycznych na terenie Spółki. Obowiązek naliczenia i wypłaty wynagrodzeń w stosunku do zleceniobiorców spoczywa zatem na zleceniodawcach (NZOZ-ach). W konsekwencji pochodne tych wynagrodzeń, tj. składki na ubezpieczenia społeczne oraz podatek dochodowy od osób fizycznych również są naliczane, potrącane, deklarowane i odprowadzane przez płatnika (NZOZ-y) na konta właściwych urzędów. Tym samym płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne oraz płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (zleceniobiorców) z tytułu wynagrodzeń uzyskanych na podstawie umowy zlecenia pozostają w dalszym ciągu zleceniodawcy (NZOZ-y).

Problem powstaje w przypadku, gdy osobami zatrudnionymi przez NZOZ-y do realizacji umów ze Spółką są pracownicy Spółki. Podpisują oni wprawdzie umowy zlecenia z NZOZ-ami ale pracę świadczą na rzecz swojego pracodawcy, czyli Spółki. W takim przypadku zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych za pracownika dla celów ubezpieczeń społecznych uważa się nie tylko osobę pozostającą w stosunku pracy ale również osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarł z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy (art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). W związku z powyższym płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wynagrodzenia uzyskanego w NZOZ-ie na podstawie umowy zlecenia z nim zawartej w tej sytuacji staje się podmiot trzeci, czyli Spółka.

Z kolei przepisy prawa podatkowego - art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wskazują jako płatnika osoby fizyczne, prawne oraz osoby nieposiadające osobowości prawnej zwane dalej (w ustawie) zakładami pracy, nakładając równocześnie na płatnika obowiązek obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W związku z koniecznością realizowania przez Spółkę roli płatnika składek na ubezpieczenie społeczne Spółka zamierza podpisać trójstronne porozumienie (spółka/NZOZ/zleceniobiorca) o konieczności udostępnienia Spółce przez NZOZ danych dotyczących osiągniętego przez zleceniobiorcę przychodu celem dokonania zwiększenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, deklarowania ich i odprowadzenia wyliczonych składek do ZUS.

Jednocześnie Spółka zamierza zaprzestać naliczania i wypłaty wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia oraz w konsekwencji obliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (zleceniobiorców) uznając, iż rolę płatnika w tej sytuacji pełni NZOZ czyli zleceniodawca, z którym zleceniobiorcy związani są stosunkiem prawnym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w przypadku pracowników zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę i dokonujących na rzecz Spółki na jej terenie świadczenia usług medycznych na podstawie umów cywilnoprawnych na zlecenie innych podmiotów - Spółka nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu osiągniętego przez zleceniobiorców wynagrodzenia.

Swoje stanowisko Spółka uznaje za prawidłowe, jednakże pod warunkiem uznania za prawidłowo sporządzoną przez Spółkę informację PIT-11, w której podstawę wymiaru wykazanych składek ZUS stanowią przychody uzyskane przez pracowników Spółki w Spółce; nie uwzględnia ona jednak potrąconych składek ZUS przez Spółkę od przychodów osiąganych przez pracowników z tytułu zawartych ze zleceniodawcą umów zleceń.

Zdaniem Spółki, przychody osiągane przez pracowników Spółki z tytułu zawartych ze zleceniodawcą (NZOZ-em) umów zleceń to przychody z samodzielnej działalności, tj. z tytułu wykonywania usług na podstawie art. I3 ust. 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te podlegają opodatkowaniu po odliczeniu 20% kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 pkt 9 ust. 4 przychód ten winien być pomniejszony o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę stanowi ten przychód.

Wnioskodawca wskazał, iż rozdzielenie płatnika składek ZUS od płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, powoduje m.in. ze względu na ochronę danych osobowych i tajemnicę wynagrodzeń, brak możliwości prawidłowego naliczenia i zadeklarowania zaliczek na podatek dochodowy przez zleceniodawcę (NZOZ) jako podmiotu nieposiadającego informacji o wysokości i terminie odprowadzenia składek od wynagrodzeń z tytułu umów zleceń w stosunku do osób zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę.

Nawet podpisanie trójstronnego porozumienia Spółka - Zleceniobiorca (pracownik Spółki) - Zleceniodawca (NZOZ) o wzajemnym udostępnianiu danych dotyczących osiągniętego przychodu przez zleceniobiorcę w celu dokonania zwiększenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie przez Spółkę oraz o wysokości tych składek do zleceniodawcy, w celu rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych skutkuje powstaniem niezgodności deklarowanych kwot przychodu i równocześnie wysokości składek uprawniających do obniżenia podstawy opodatkowania przez płatnika podatku dochodowego, w tym przypadku zleceniodawcę. Spółka jednak uznaje, iż w przypadku możliwości wykazania przez Zleceniodawcę w informacji PIT-11 składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne podlegających odliczeniu w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych, których płatnikiem jest Spółka, w takim zakresie w jakim dotyczą dochodów osiąganych przez pracowników Spółki u Zleceniodawcy, stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. W pozostałym zakresie wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zaliczki te ww. płatnicy pobierają na zasadach określonych w art. 32 ustawy od dochodu, za który uważa się - zgodnie z ust. 2 zdanie pierwsze tegoż przepisu - uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.

Płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a (art. 38 ust. 1 ww. ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33 - 35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R) (art. 38 ust. 1a ww.).

Z treści art. 39 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wskazuje się również dochody zwolnione od podatku dochodowego na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z kolei przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1 powołanej ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-4R). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 2 pkt 1 tejże ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Szpital Specjalistyczny - Spółka z o.o.) zatrudnia na podstawie umowy o pracę m.in. lekarzy i pielęgniarki. Równocześnie Wnioskodawca zawarł z NZOZ umowy cywilnoprawne o świadczenie usług medycznych. Z kolei NZOZ-y zawarły umowy zlecenia ze zleceniobiorcami, o świadczenie usług medycznych na rzecz Wnioskodawcy. Niektóre osoby zatrudnione przez NZOZ-y do realizacji umów ze Spółką są pracownikami Spółki. Podpisują oni wprawdzie umowy zlecenia z NZOZ-ami ale pracę świadczą na rzecz swojego pracodawcy, czyli Spółki. W takim przypadku - jak wskazał Wnioskodawca - zgodnie z art. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wynagrodzenia uzyskanego w NZOZ-ie na podstawie umowy zlecenia z nim zawartej w tej sytuacji staje się podmiot trzeci czyli Spółka. Wnioskodawca w minionym okresie dokonywał w imieniu NZOZ-ów technicznej wypłaty wynagrodzeń dla zleceniobiorców NZOZ będących jednocześnie pracownikami Spółki. Spółka dokonywała przeliczenia wynagrodzeń wraz z pochodnymi przekazując wartość wynagrodzenia w kwocie netto równocześnie na rachunki bankowe zleceniobiorców. Informacja o naliczonych, potrąconych i zadeklarowanych składkach ZUS przekazywana była przez Spółkę jako płatnika do ZUS. Wynikające z przeliczenia i obciążenia wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia zaliczki na podatek dochodowy odprowadzane były przez Spółkę. Konsekwentnie to Spółka zadeklarowała wartość należnych zaliczek na podatek dochodowy w deklaracji rocznej PIT-4R oraz indywidualnych informacjach PIT-11.

Aktualnie, w związku z koniecznością realizowania przez Spółkę roli płatnika składek na ubezpieczenie społeczne spółka zamierza podpisać trójstronne porozumienie (spółka/NZOZ/zleceniobiorca) o konieczności udostępnienia Spółce przez NZOZ danych dotyczących osiągniętego przez zleceniobiorcę przychodu celem dokonania zwiększenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, deklarowania ich i odprowadzenia wyliczonych składek do ZUS. Jednocześnie Spółka zamierza zaprzestać naliczania i wypłaty wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia oraz w konsekwencji obliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (zleceniobiorców) uznając iż rolę płatnika w tej sytuacji pełni NZOZ czyli zleceniodawca, z którym zleceniobiorcy związani są stosunkiem prawnym.

Wnioskodawca uważa, iż w przypadku pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i jednocześnie świadczących dla Wnioskodawcy usługi medyczne na podstawie umów cywilnoprawnych na zlecenie innych podmiotów - Spółka nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu osiągniętego przez zleceniobiorców wynagrodzenia. Jednakże Wnioskodawca powyższe stanowisko uznaje za prawidłowe jedynie pod warunkiem uznania, że w sporządzanej informacji PIT-11 podstawę wymiaru wykazanych składek ZUS stanowić będą przychody uzyskane przez pracowników Spółki w Spółce - nie będzie zatem ona uwzględniać potrąconych przez Spółkę składek ZUS od przychodów osiąganych przez pracowników w związku z zawartymi ze zleceniodawcą umowami zlecenia.

Mając na uwadze powołane przepisy, zgodzić się należy z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż nie jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu osiągniętego przez zleceniobiorców wynagrodzenia.

Skoro bowiem NZOZ zawarły z niektórymi pracownikami Wnioskodawcy umowy zlecenia i ponoszą ekonomiczny ciężar wypłaty wynagrodzeń tym osobom, to w świetle regulacji podatkowych ciążą na nich obowiązki płatnika związane z obliczeniem, poborem i wpłatą zaliczek na podatek dochodowy. Stanu tego nie zmienia fakt, że zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy - w świetle ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - jest on zobowiązany do pełnienia funkcji płatnika składek na ubezpieczenie społeczne od ww. umów zlecenia. Nie można bowiem obowiązków wynikających z powyższej ustawy przekładać na obowiązki (i uprawnienia) wynikające z ustaw podatkowych. Z żadnej z wyżej powołanych ustaw, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie wynika, iżby bycie płatnikiem na gruncie jednej z tych ustaw rodziło automatyczny obowiązek bycia płatnikiem na gruncie tej drugiej.

Brak obowiązku wykonywania przez Wnioskodawcę funkcji płatnika od rzeczonych umów - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - jest bezwarunkowy.

Nie można więc zgodzić się z przedstawionym przez Wnioskodawcę warunkiem, iż funkcji tej nie powinien pełnić tylko wówczas, gdy w sporządzanej informacji PIT-11 podstawę wymiaru wykazanych składek ZUS stanowić będą przychody uzyskane przez pracowników Spółki w Spółce - nie będzie zatem ona uwzględniać potrąconych przez Spółkę składek ZUS od przychodów osiąganych przez pracowników z tytułu zawartych ze zleceniodawcą umów zleceń.

Wnioskodawca obliczając pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, winien odliczyć od przychodów ze stosunku pracy składki na ubezpieczenie społeczne pobrane w związku z uzyskanymi przez pracownika dochodami w NZOZ z tytułu umowy zlecenia.

Należy bowiem zauważyć, iż w myśl art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ww. ustawy podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrącanych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika. Skoro w niniejszej sprawie Wnioskodawca będący płatnikiem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, ww. składki na ubezpieczenie społeczne jest obowiązany potrącać zgodnie z uregulowaniami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to ustalając podstawę obliczenia podatku, ma prawo do pomniejszenia dochodu o ww. składki na ubezpieczenie społeczne pobrane ze środków podatnika. W informacji PIT-11 składki na ubezpieczenie społeczne może wykazać zatem tylko ten płatnik, który dokonał tych potrąceń. W tej sytuacji Wnioskodawca ustalając podstawę opodatkowania winien odliczyć ze środków podatnika kwotę łącznie pobranych składek, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

W sporządzanej przez Wnioskodawcę informacji PIT-11 winny zatem zostać uwzględnione potrącone przez Spółkę składki na ubezpieczenia społeczne w związku z przychodami osiąganymi przez pracowników z tytułu zawartych ze zleceniodawcą umów zleceń.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl