IBPBII/1/415-641/12/MK - PIT w zakresie obowiązków spółki komandytowo-akcyjnej jako płatnika z tytułu wypłaconego wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-641/12/MK PIT w zakresie obowiązków spółki komandytowo-akcyjnej jako płatnika z tytułu wypłaconego wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 4 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków spółki komandytowo-akcyjnej jako płatnika z tytułu wypłaconego wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków spółki komandytowo-akcyjnej jako płatnika z tytułu wypłaconego wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną, w której powołano radę nadzorczą na podstawie art. 142 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Wnioskodawca rozważa powołanie do składu rady nadzorczej nowego członka - osobę fizyczną, która podlega na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualne powołanie nastąpi w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy; na jej podstawie ustalona zostanie również wartość wynagrodzenia wypłacanego okresowo w związku z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej. Osoba fizyczna, która potencjalnie zasili skład rady nadzorczej Wnioskodawcy, nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, nie łączą ją z Wnioskodawcą żadne inne stosunki prawne, w szczególności umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca z tytułu wypłaty wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej będzie pełnił funkcję płatnika obowiązanego do obliczania, poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie będzie zatem obliczał, pobierał i wpłacał zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanego wynagrodzenia członkowi rady nadzorczej.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 ustawy oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Z kolei art. 13 pkt 7 ww. ustawy (objęty zakresem dyspozycji przywołanego wcześniej art. 41 ust. 1) określa, że przychodem z tytułu działalności wykonywanej osobiście są przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wnioskodawca zauważa, iż jest spółką komandytowo-akcyjną, czyli osobową spółką handlową w myśl art. 125 Kodeksu spółek handlowych. Spółki osobowe na gruncie polskiego systemu prawa nie są osobami prawnymi, lecz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej (tzw. "ułomne osoby prawne"). Przepis art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie przychodów uzyskiwanych przez osoby pełniące funkcje w organach i komisjach osób prawnych, a zatem kategorii bytów prawnych, do których nie można zaliczyć spółek komandytowo-akcyjnych. Ponadto przychody członka rady nadzorczej spółki komandytowo-akcyjnej nie mieszczą się w żadnej innej subkategorii przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście (art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychody tego rodzaju nie stanowią również przychodów z praw majątkowych (art. 18 ww. ustawy).

W związku z tym w odniesieniu do wynagrodzenia członka rady nadzorczej Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowania przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Wykładnia językowa tego przepisu oraz powiązanego art. 13 pkt 7 ww. ustawy nie pozostawia żadnych, zdaniem Wnioskodawcy, wątpliwości interpretacyjnych. Skoro racjonalnie działający ustawodawca wyraźnie wskazał, że do przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście należy kwalifikować przychody członków rad nadzorczych osób prawnych, to niedopuszczalna byłaby wykładnia rozszerzająca tak sformułowanego przepisu w celu objęcia nim również osób, które zasiadają w radzie nadzorczej podmiotu, który nie jest osobą prawną (co ma miejsce w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym).

Ponadto zastosowania nie znajdzie żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego nie będzie pełnił funkcji płatnika obowiązanego do obliczania, poboru i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę, że przychody z tyt. zasiadania w radzie nadzorczej spółki komandytowo-akcyjnej nie dają się zaklasyfikować do żadnego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ww. ustawy, zdaniem Wnioskodawcy należy je zaliczyć do przychodów z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy. W odniesieniu do tej kategorii przychodów nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Wnioskodawca jako wypłacający wynagrodzenie stanowiące przychód z innych źródeł będzie jednak obowiązany do sporządzenia pisemnej informacji PIT-8C oraz doręczenia jej zarówno podatnikowi jak i właściwemu urzędowi skarbowemu (co do zasady - wg miejsca zamieszkania podatnika) do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym wypłacano wynagrodzenie z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca zawarł katalog źródeł przychodów, w którym wymienił m.in.:

* pkt 2 - działalność wykonywaną osobiście;

* pkt 9 - inne źródła.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Z przepisu art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) wynika, iż użyte w ustawie określenie: spółka osobowa - oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Natomiast przepis art. 125 tej ustawy stanowi, iż spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Zgodnie z art. 142 ww. ustawy w spółce komandytowo-akcyjnej można ustanowić radę nadzorczą. (...).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa należy zauważyć, iż spółka komandytowo-akcyjna jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której Kodeks spółek handlowych przyznał zdolność prawną.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną, w której powołano radę nadzorczą. Wnioskodawca rozważa powołanie do składu rady nadzorczej nowego członka - osoby fizycznej, która podlega na terytorium RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Ewentualne powołanie nastąpi w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Wnioskodawcy; na jej podstawie ustalona zostanie również wartość wynagrodzenia wypłacanego okresowo w związku z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej. Osoba fizyczna, która potencjalnie zasili skład rady nadzorczej Wnioskodawcy, nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, nie łączą ją z Wnioskodawcą żadne inne stosunki prawne, w szczególności umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę.

Przenosząc powołane powyżej przepisy na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż spółka komandytowo-akcyjna nie jest osobą prawną lecz jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej a to oznacza, iż ustalone na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy wynagrodzenie członka rady nadzorczej w tejże spółce, którego nie łączą ze spółką żadne inne stosunki prawne (umowy cywilnoprawne, umowa o pracę), nie może być zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenia takiego nie można również zakwalifikować do innych określonych w art. 13 przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 2-6, 8, 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jak również do przywołanych przez Wnioskodawcę przychodów określonych w art. 18 ww. ustawy, tj. do przychodów z praw majątkowych.

Wynagrodzenie to należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, tj. do innych źródeł. Na Wnioskodawcy zatem nie będzie ciążył obowiązek obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, ale obowiązek wystawienia - na zasadach określonych w art. 42a ww. ustawy - informacji PIT-8C.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl