IBPBII/1/415-623/12/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-623/12/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 26 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-8C dla bezrobotnego z tytułu wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w ramach programu specjalnego, będącego specyficznym elementem wspierającym zatrudnienie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-8C dla bezrobotnego z tytułu wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w ramach programu specjalnego, będącego specyficznym elementem wspierającym zatrudnienie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca obecnie realizuje program specjalny finansowany ze środków Funduszu Pracy adresowany do osób bezrobotnych do 30 roku życia. W ramach programu specjalnego, oprócz podstawowych usług rynku pracy Wnioskodawca zastosuje m.in. formę pomocy w postaci przyznania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także specyficzny element wspierający zatrudnienie opracowany w programie specjalnym w postaci tzw. jednorazowego wsparcia pomostowego na składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1500 zł. Bezrobotnemu, z którym w ramach programu specjalnego zawarto umowę o przyznanie jednorazowo środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej jak i o przyznanie jednorazowego wsparcia pomostowego i któremu wypłacono jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej po przedstawieniu przez niego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zostanie wypłacone jednorazowe wsparcie pomostowe; wypłata nastąpi nie wcześniej niż w dniu określonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Osoba ta w momencie wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego nie będzie już posiadała statusu osoby bezrobotnej, który utraci od dnia następnego po otrzymaniu środków na podjęcie działalności (termin wypłaty środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz termin wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego nie jest ten sam). Obie formy wsparcia stanowią pomoc de minimis.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca dokonujący wypłaty, na podstawie umowy zawartej z bezrobotnym w ramach programu specjalnego, jednorazowego wsparcia pomostowego na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, będącego specyficznym elementem wspierającym zatrudnienie, obowiązany jest do sporządzania i przekazywania podatnikowi oraz organowi podatkowemu informacji PIT- 8C o wypłaconym świadczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy należy wystawiać informację dla osób, którym przyznano jednorazowe wsparcie pomostowe.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 66a ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, starosta samodzielnie lub we współpracy z innymi organami, organizacjami i podmiotami zajmującymi się problematyką rynku pracy oraz pracodawcami, w celu aktywizacji zawodowej osób, o których mowa w art. 49a, inicjuje i realizuje programy specjalne. Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie programów specjalnych, określając zakres i formy pomocy w ramach programu specjalnego, planuje się działania łączące usługi i instrumenty rynku pracy ze specyficznymi elementami wspierającymi zatrudnienie. Z opisanego zdarzenia przeszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie wypłacał beneficjentowi na podstawie zawartej umowy jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz jednorazowe wsparcie pomostowe.

Jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są w myśl art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego. Jednakże wśród zwolnień określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyróżniono świadczeń stworzonych w ramach danego programu specjalnego, będących tzw. specyficzną formą wspierającą zatrudnienie, nie będącą jednocześnie usługą lub instrumentem rynku pracy wskazanym konkretnie w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zatem jednorazowe wsparcie pomostowe wypłacane przez Wnioskodawcę zgodnie z umową, w ramach programu specjalnego należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

W myśl art. 42a tej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego; właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W ww. informacjach nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Reasumując, jednorazowe przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej wypłacanych bezrobotnym na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy, jako zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie wykazuje w informacjach o przychodach. Natomiast Wnioskodawca jest zobowiązany, w związku z wypłatą jednorazowego wsparcia pomostowego, do sporządzenia informacji PIT-8C ze wskazaniem kwoty tego specyficznego elementu wspierającego zatrudnienie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) Starosta z Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a w przypadku gdy działalność jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, wysokość przyznanych bezrobotnemu środków nie może przekraczać 4-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 3-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu.

W myśl art. 66a ust. 1 ww. ustawy Starosta samodzielnie lub we współpracy z innymi organami, organizacjami i podmiotami zajmującymi się problematyką rynku pracy oraz pracodawcami, w celu aktywizacji zawodowej osób, o których mowa w art. 49a, inicjuje i realizuje programy specjalne.

Szczegółowe zasady organizacji i realizacji programów specjalnych, zakres ich stosowania, sposób wyłaniania i doboru uczestników programów specjalnych oraz sposób finansowania tych programów z Funduszu Pracy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 marca 2009 r. w sprawie programów socjalnych (Dz. U. Nr 50, poz. 401 z późn. zm.).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca obecnie realizuje program specjalny finansowany ze środków Funduszu Pracy adresowany do osób bezrobotnych do 30 roku życia. W ramach programu specjalnego, oprócz podstawowych usług rynku pracy Wnioskodawca zastosuje m.in. formę pomocy w postaci przyznania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także specyficzny element wspierający zatrudnienie opracowany w programie specjalnym w postaci tzw. jednorazowego wsparcia pomostowego na składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1500 zł. Bezrobotnemu, z którym w ramach programu specjalnego zawarto umowę o przyznanie jednorazowo środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej jak i o przyznanie jednorazowego wsparcia pomostowego i któremu wypłacono jednorazowe środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej po przedstawieniu przez niego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, zostanie wypłacone jednorazowe wsparcie pomostowe; wypłata nastąpi nie wcześniej niż w dniu określonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Osoba ta w momencie wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego nie będzie już posiadała statusu osoby bezrobotnej, który utraci od dnia następnego po otrzymaniu środków na podjęcie działalności (termin wypłaty środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz termin wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego nie jest ten sam). Obie formy wsparcia stanowią pomoc de minimis.

Na podstawie przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ww. ustawy wyszczególnione zostały różne źródła przychodów, gdzie m.in. w pkt 3 wymienione zostało źródło przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zaś w pkt 9 źródło przychodów z innych źródeł.

Przychody uzyskane przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią co do zasady przychód z wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródła przychodu, zdefiniowanego w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Stosowanie do art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zaś w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej lub pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlowa, usługową,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca ma zamiar zastosować oprócz pomocy w postaci przyznania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, również specyficzny element wspierający zatrudnienie opracowany w programie specjalnym w postaci tzw. jednorazowego wsparcia pomostowego z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 1500 zł.

W treści przepisu art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie została uwzględniona pomoc dla bezrobotnego w formie jednorazowego wsparcia pomostowego w ramach specyficznego elementu wspierającego zatrudnienie opracowanego w programie specjalnym z przeznaczeniem na pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W związku z powyższym jednorazowe wsparcie pomostowe na składki ubezpieczeniowe nie będzie objęte przedmiotowym zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Świadczenie to nie korzysta również z innych zwolnień wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne, jednorazowe wsparcie pomostowe z przeznaczeniem na pokrycie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, które wypłacone zostanie - jak sam Wnioskodawca wskazał - nie wcześniej niż w dniu określonym we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, a osoba ta w momencie wypłaty tegoż wsparcia pomostowego nie będzie już posiadała statusu osoby bezrobotnej stanowiło będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie ze wskazanym powyżej art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak twierdzi Wnioskodawca przychód z innych źródeł. W związku z czym na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla podatnika jak i właściwego urzędu skarbowego z tytułu wypłaty jednorazowego wsparcia pomostowego z przeznaczeniem na składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl