IBPBII/1/415-614/14/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-614/14/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lipca 2014 r. (data wpływu do Biura - 28 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia otrzymywanego z Francji w postaci renty inwalidzkiej przyznanej dla cywilnych ofiar wojny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia otrzymywanego z Francji w postaci renty inwalidzkiej przyznanej dla cywilnych ofiar wojny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest obywatelem Polski, zamieszkałym w Polsce, gdzie znajduje się jego centrum interesów życiowych. Od dnia 6 czerwca 1949 r. Wnioskodawca pobiera we Francji rentę inwalidzką dla cywilnych ofiar wojny 1939-45, która została mu przyznana na podstawie art. L. 18 Kodeksu Rent Wojskowych Inwalidzkich i Cywilnych Ofiar Wojny. Rentę obliczono w oparciu o Kodeks Rent Inwalidzkich - L.II-T.III, Kodeks Rent Inwalidzkich art. L.37 do 40 oraz Kodeks Rent Inwalidzkich L.II - Aneks II. Zgodnie z postanowieniem o przyznaniu renty, Wnioskodawca został zakwalifikowany jako Inwalida Definitywny (D) wojny 1939-1945, ze stopniem inwalidztwa 100%. Uzyskał numer wpisu do Wielkiej Księgi Długu Państwowego pod pozycją (...), stopień: ofiara cywilna. Powyższy wpis potwierdza Świadectwo wpisu do Głównej Księgi Długu Państwowego wydane przez Wydział Rent Ministerstwa Gospodarki i Finansów Republiki Francuskiej nr (...).

Zgodnie z dokumentem pt. Renty dla Cywilnych Ofiar Wojny wydanym przez Ministerstwo Gospodarki i Finansów we Francji Wnioskodawca otrzymuje rentę dla cywilnych ofiar wojny, na którą składają się renta główna, dodatek specjalny I-2 oraz dodatek dla ciężko poszkodowanych I7. Świadczenia te przypisano do Skarbu Państwa Meurthe-et-Moselle. Renty i zasiłki przyznawane na mocy art. 3 dekretu nr 36-AC/5 z 19 stycznia 1952 r. Poza tym Wnioskodawca legitymuje się Kartą Inwalidzką nr (...) wydaną przez Krajowy Urząd ds. Kombatantów i Ofiar Wojny we Francji. Powyższe dane zostały spisane z uwierzytelnionego tłumaczenia z języka francuskiego na język polski z posiadanych przez Wnioskodawców dokumentów wydanych przez właściwe urzędy we Francji.

Renta do tej pory wypłacana była we Francji, a sprawami z tym związanymi zajmował się brat Wnioskodawcy na stałe zamieszkały we Francji na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa. Obecnie renta będzie przekazywana za pośrednictwem Ambasady Francji na rachunek bankowy w banku w Polsce. Jak dotąd dotychczasowy pełnomocnik przekazał na ten rachunek bankowy część tej renty, od której bank pobrał zaliczkę na podatek dochodowy. W sierpniu 2014 r. na rachunek bankowy wpłynie już renta przekazana za pośrednictwem Ambasady Francji i również zostanie pobrana zaliczka na podatek dochodowy przez bank jako płatnika tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie w postaci renty inwalidzkiej z tytułu inwalidztwa wojennego cywilnej ofiary wojny z Francji jest wolne od podatku dochodowego w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że przedstawi on bankowi (tekst jedn.: płatnikowi) dokument instytucji zagranicznej stwierdzający charakter przyznanego świadczenia, tj. w przypadku Wnioskodawcy w szczególności:

a. dokument pt. Renty dla Cywilnych Ofiar Wojny wydany przez Ministerstwo Gospodarki i Finansów,

b. Świadectwo wpisu do Głównej Księgi Długu Państwowego wydane przez Wydział Rent Ministerstwa Gospodarki i Finansów Republiki Francuskiej oraz ewentualnie,

c. Karta Inwalidzka nr (...) wydaną przez Krajowy Urząd ds. Kombatantów i Ofiar Wojny we Francji (ich uwierzytelnione tłumaczenia z języka francuskiego na język polski).

2. Czy bank powinien pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od renty i jej części składowych pomimo przedstawienia mu dokumentów instytucji zagranicznej stwierdzającej charakter przyznanego świadczenia tj. dokumentów o których mowa w pytaniu 1 powyżej wskazanych w lit. a - c).

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba na stałe mieszkająca w Polsce, posiadająca w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy na podstawie art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy). Przychód w postaci renty z tytułu inwalidztwa wojennego dla cywilnych ofiar wojny Wnioskodawca uzyskuje z Francji. W związku z powyższym na podstawie art. 18 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej 20 czerwca 1975 r., renty wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce). W związku z treścią umowy, otrzymywana przez Wnioskodawcę renta powinna zostać opodatkowana w Polsce, jako państwie jego zamieszkania.

Przychody osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu w Polsce regulowane są przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 74 tejże ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymywane z zagranicy:

a.

renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego,

b.

kwoty zaopatrzenia przyznane ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin,

c.

renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945,

- pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia.

W związku z posiadanymi przez Wnioskodawcę dokumentami potwierdzającymi jego status inwalidy wojennego, tj. inwalidy wojennego definitywnego (D) wojny 1939-1945, ze stopniem inwalidztwa 85% w stopniu: ofiara cywilna Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymywana przez niego renta wraz z jej częściami składowymi w postaci dodatku specjalnego I-2 oraz dodatku dla ciężko poszkodowanych I7 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem przedstawienia przez Wnioskodawcę płatnikowi dokumentów instytucji zagranicznej stwierdzającej charakter przyznanego świadczenia, którymi w przypadku Wnioskodawcy są m.in. dokument pt. Renty dla Cywilnych Ofiar Wojny wydany przez Ministerstwo Gospodarki i Finansów, Świadectwo wpisu do Głównej Księgi Długu Państwowego wydane przez Wydział Rent Ministerstwa Gospodarki i Finansów Republiki Francuskiej oraz Karta Inwalidzka nr (...) wydana przez Krajowy Urząd ds. Kombatantów i Ofiar Wojny we Francji. Ponieważ w opinii Wnioskodawcy uzyskiwane świadczenie zwolnione jest z opodatkowania w Polsce, płatnik (w przypadku Wnioskodawcy bank, w którym posiada rachunek bankowy) nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent. Jeżeli jednak renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego, które otrzymuje Wnioskodawca są zwolnione z opodatkowania, nie powstaje obowiązek poboru zaliczek na podatek przez płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego odnośnie zastosowania zwolnienia do świadczenia otrzymywanego z Francji w postaci renty inwalidzkiej z tytułu inwalidztwa wojennego. Natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a cyt. ustawy, przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest obywatelem Polski, zamieszkałym w Polsce, gdzie znajduje się jego centrum interesów życiowych. Świadczenie jakie Wnioskodawca pobiera z Francji jest rentą inwalidzką dla cywilnych ofiar wojny 1939-45.

W związku z tym, że renta inwalidzka otrzymywana jest z Francji, w przedmiotowej sprawie, zastosowanie będzie miała umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a Republiką Federalną Francuską.

Stosownie do art. 18 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 50), z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 renty, emerytury i podobne wynagrodzenia z tytułu poprzedniego zatrudnienia, wypłacane osobie zamieszkałej w jednym Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 lit. a ww. umowy renty i emerytury przekazywane przez Umawiające się Państwo albo przez jedną z jego jednostek samorządu lokalnego, albo przez jedną z ich osób prawnych prawa publicznego, bądź wprost, bądź w ciężar tworzonego przez nie funduszu osobie fizycznej z tytułu usług o charakterze publicznym świadczonych temu Państwu, albo tej jednostce samorządu, albo tej osobie prawnej podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże te renty i emerytury podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli ich odbiorca ma w tym Państwie miejsce zamieszkania i posiada jego obywatelstwo - art. 19 ust. 2 lit. b cyt. umowy.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 tejże umowy części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, bez względu na to skąd pochodzą, a o których nie było mowy w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Na podstawie powołanych regulacji, otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie w postaci renty inwalidzkiej z tytułu inwalidztwa wojennego cywilnej ofiary wojny 1939-45 nie może zostać zaliczone - wbrew temu co wskazał Wnioskodawca - do świadczeń wymienionych w art. 18 umowy międzynarodowej zawartej między Polską a Francją. Nie może też - mimo, że jest rentą - zostać zaliczone do świadczeń określonych w art. 19 ust. 2 tejże umowy. Świadczenie, które otrzymuje Wnioskodawca nie jest bowiem wypłacane w związku z wiążącym go w przeszłości zatrudnieniem.

Niemniej rację ma Wnioskodawca, że podlega ono opodatkowaniu w Polsce. Przedmiotowe świadczenie w postaci renty inwalidzkiej, należy bowiem zakwalifikować do "innych dochodów", o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 ww. umowy międzynarodowej. W związku z jego regulacją, świadczenie w postaci renty inwalidzkiej wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 12 ust. 7 ww. ustawy przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.

Przepis art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są otrzymywane z zagranicy:

a.

renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego,

b.

kwoty zaopatrzenia przyznane ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin,

c.

renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945,

- pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca pobiera z Francji rentę inwalidzką dla cywilnych ofiar wojny 1939-45, która została mu przyznana na podstawie Kodeksu Rent Wojskowych Inwalidzkich i Cywilnych Ofiar Wojny. Zgodnie z postanowieniem o przyznaniu renty, Wnioskodawca został zakwalifikowany jako Inwalida Definitywny (D) wojny 1939-1945, ze stopniem inwalidztwa 100%. Uzyskał numer wpisu do Wielkiej Księgi Długu Państwowego: stopień: ofiara cywilna. Powyższy wpis potwierdza Świadectwo wpisu do Głównej Księgi Długu Państwowego wydane przez Wydział Rent Ministerstwa Gospodarki i Finansów Republiki Francuskiej nr (...). Zgodnie z dokumentem pt. Renty dla Cywilnych Ofiar Wojny wydanym przez Ministerstwo Gospodarki i Finansów we Francji Wnioskodawca otrzymuje rentę dla cywilnych ofiar wojny, na którą składają się renta główna, dodatek specjalny I-2 oraz dodatek dla ciężko poszkodowanych I7. Poza tym Wnioskodawca legitymuje się Kartą Inwalidzką nr (...) wydaną przez Krajowy Urząd ds. Kombatantów i Ofiar Wojny we Francji. Powyższe dane zostały spisane z uwierzytelnionego tłumaczenia z języka francuskiego na język polski z posiadanych przez Wnioskodawców dokumentów wydanych przez właściwe urzędy we Francji.

W świetle powyższego - w kontekście pytania dotyczącego zastosowania zwolnienia przewidzianego w treści art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do otrzymywanej przez Wnioskodawcę renty inwalidzkiej i jej części składowych oraz wskazanych przepisów prawa będących przedmiotem niniejszej interpretacji - stwierdzić należy, iż renta inwalidzka oraz jej części składowe otrzymywana przez Wnioskodawcę z Francji - pod warunkiem przedstawienia płatnikowi (tutaj bankowi) dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia (a takim dokumentami niewątpliwie są te wskazane we wniosku) - podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w takiej sytuacji płatnik (bank) w Polsce nie powinien od tych świadczeń pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl