IBPBII/1/415-608/12/ASz - PIT w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-608/12/ASz PIT w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego w związku z realizacją projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zatrudniony w Politechnice na czas nieokreślony w wymiarze pełnego etatu (1/1) jako starszy specjalista naukowo-techniczny. Od 1 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca został zaangażowany w ramach umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu w realizację w Politechnice celu projektu badawczego "..." z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Oznacza to, że od 1 kwietnia 2012 r. 1/2 etatu Wnioskodawcy jest finansowana z dotychczasowego źródła, natomiast środki na pozostałą 1/2 etatu pochodzą z funduszy projektu badawczego "..." z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Politechnika jest uczestnikiem ww. projektu na mocy kontraktu nr (...), podpisanego przez przedstawiciela Komisji Europejskiej, Pana (...), w dniu 11 maja 2011 r.

Politechnika jest pierwszym beneficjentem środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej otrzymywanych z Komisji Europejskiej.

Jest to projekt badawczy typu "Cooperation".

Według kontraktu okres wykonania projektu wynosi 36 miesięcy. Realizacja projektu rozpoczęła się w dniu 1 czerwca 2011 r., natomiast jego koniec zaplanowano na dzień 31 maja 2014 r. Konsorcjum projektu składa się z 7 instytucji: (...) - Wielka Brytania - koordynator projektu, (...) - Szwecja, (...) - Włochy, (...) - Hiszpania, (...) - Niemcy, (...) - Stany Zjednoczone oraz Politechnika.

Celem projektu "..." jest opracowanie modułowego systemu akumulatorów dla przyszłych samochodów elektrycznych konstruowanych i produkowanych na obszarze Unii Europejskiej, w tym i Polski.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy, związanych z pracą w projekcie "..." jest zorientowany wyłącznie na bezpośrednią realizację celu projektu "...". W szczególności jest to merytoryczny udział w realizacji następujących zadań naukowo-badawczych przewidzianych w przedmiotowym projekcie dla Politechniki:

1.

Identyfikacja zestawu wymagań, celów i atrybutów dla zintegrowanego trakcyjnego systemu magazynowania energii elektrycznej.

2.

Symulacje komputerowe pracy zabezpieczeń aktywnych i pasywnych dla pakietu akumulatorów.

3.

Ocena wyników analizy teoretycznej i przeprowadzonych symulacji oraz wskazanie najlepszego sposobu rozmieszczenia pakietu akumulatorów i towarzyszących im systemów w pojeździe.

4.

Opracowanie specyfikacji systemu termicznego dla zastawu akumulatorów.

5.

Studium możliwych rozwiązań dla koncepcji akumulatorów wymiennych.

6.

Opracowanie łoża dla modułu akumulatorów.

7.

Opracowanie planu praktycznego użycia wyników projektu z perspektywy przyszłych badań naukowych prowadzonych w tej dziedzinie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie uzyskiwane przez Wnioskodawcę w Politechnice w ramach umowy o pracę w projekcie finansowanym w 7 Programie Ramowym Unii Europejskiej korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, że projekt badawczy "...", którego uczestnikiem jest Politechnika i w którego realizacji celu bezpośrednio uczestniczy Wnioskodawca w ramach umowy o pracę, należy do 7 Programu Ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

W nawiązaniu do powyższego i powołując się na zapis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca stwierdził, że wynagrodzenie pobierane (otrzymane dochody) przez niego w ramach umowy o pracę w Politechnice za pracę w projekcie "..." 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Projekt badawczy "...", którego uczestnikiem jest Politechnika i w którym to projekcie Wnioskodawca jest zatrudniony w ramach umowy o pracę, jest finansowany przez Komisję Europejską w ramach 7 Programu Ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

2.

Politechnika jest pierwszym beneficjentem środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej otrzymywanych z Komisji Europejskiej.

3.

Wszystkie działania realizowane przez Wnioskodawcę w ramach pracy w Politechnice w projekcie "..." mają charakter merytoryczny i są zorientowane na bezpośrednią realizację celu projektu badawczego "...".

4.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną zatrudnioną w formie umowy o pracę w Politechnice do bezpośredniej realizacji zadań projektu "..." 7 Programu Ramowego UE, czyli u pierwszego beneficjenta środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Powyższe oznacza, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony w Politechnice na czas nieokreślony w wymiarze pełnego etatu (1/1) jako starszy specjalista naukowo-techniczny. Od 1 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca został zaangażowany w ramach umowy o pracę w wymiarze 1/2 etatu w realizację w Politechnice celu projektu badawczego "..." z 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Politechnika jest uczestnikiem ww. projektu oraz pierwszym beneficjentem środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej otrzymywanych z Komisji Europejskiej.

Celem projektu "..." jest opracowanie modułowego systemu akumulatorów dla przyszłych samochodów elektrycznych konstruowanych i produkowanych na obszarze Unii Europejskiej, w tym i Polski.

Zakres obowiązków Wnioskodawcy, związanych z pracą w projekcie "..." jest zorientowany wyłącznie na bezpośrednią realizację celu projektu "...". W szczególności jest to merytoryczny udział w realizacji zadań naukowo-badawczych przewidzianych w przedmiotowym projekcie dla Politechniki.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż skoro pracodawca Wnioskodawcy jest pierwszym beneficjentem środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, to wynagrodzenie Wnioskodawcy w części finansowanej bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską spełnia przesłankę, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć jednak należy, iż konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników. Osoby te otrzymują wynagrodzenie za pracę, które z natury swej jest uniezależnione od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zatrudniony na Politechnice na podstawie umowy o pracę i w ramach umowy zobowiązany jest do wykonywania pracy bezpośrednio związanej z realizacją celów projektu.

W rozpatrywanym przypadku beneficjentem a więc i zarazem wykonawcą projektu, na realizację którego przyznane zostały środki pomocowe jest Politechnika będąca generalnym wykonawcą projektu a nie Wnioskodawca. Realizuje on zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych mu w ramach umowy o pracę zadań. Zapłatę za wykonanie zadań Wnioskodawca otrzymuje od pracodawcy (Politechniki), który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej umowy o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakim dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę dochody są wynagrodzeniem za wykonanie określonej pracy świadczonej na podstawie umowy o pracę, a zatem pochodzą od pracodawcy, wynikają ze stosunku pracy, a nie z postanowień jednostronnej deklaracji podmiotu międzynarodowego lub umowy zawartej przez ten podmiot z organami rządu polskiego bądź z upoważnień zawartych w tych dokumentach dla podmiotów rozdzielających środki bezzwrotnej pomocy.

W świetle powyższego nie można uznać, iż to Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wykonuje on jedynie określone czynności w związku z programem realizowanym przez pracodawcę. Innymi słowy Wnioskodawca na podstawie umowy o pracę zawartej z pracodawcą wykonuje powierzone mu czynności.

Dochody uzyskiwane w takiej zaś sytuacji ustawodawca wprost wyłączył ze zwolnienia, w końcowej części art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiąc, iż nie ma ono zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym została wyczerpana przesłanka negatywna, ponieważ dochód Wnioskodawcy jest uzyskiwany na podstawie umowy o pracę zawartej z podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu. Do podmiotów objętym przedmiotowym zwolnieniem nie zaliczają się osoby będące pracownikami bezpośredniego wykonawcy. Przyznane Wnioskodawcy wynagrodzenie pochodzi zatem ze środków pracodawcy, a nie ze środków, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje za wykonywanie zadań związanych z realizacją celów przedmiotowego projektu, finansowane przez Komisję Europejską w ramach 7 Programu Ramowego, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za pracę związaną z realizacją celów omawianego projektu podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle powyższego należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl