IBPBII/1/415-59/09/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-59/09/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 stycznia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opodatkowania upominków urodzinowych oraz świątecznych finansowanych z funduszy związku zawodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opodatkowania upominków urodzinowych oraz świątecznych finansowanych z funduszy związku zawodowego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 lutego 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-59/09/BD wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 2 marca 2009 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje wydanie upominków urodzinowych oraz świątecznych w kwocie 80 zł. Dodatkowo wnioskodawca nadmienia, iż fundusze przeznaczone na te upominki pochodzą z dobrowolnych składek na rzecz wnioskodawcy, z wynagrodzenia po opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawca albo osoby, które otrzymają upominek czy też paczkę świąteczną mają obowiązek odprowadzić podatek od tychże świadczeń.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek od świadczeń na rzecz swoich członków nie powinien być odprowadzany ze względu na to, że:

1.

wynagrodzenia, z których są opłacane dobrowolne składki od członków wnioskodawcy, są już wcześniej opodatkowane,

2.

prezenty, które wnioskodawca będzie wydawał są finansowane z dobrowolnych składek i wnioskodawca traktuje je jako "zrzutkę" na prezent urodzinowy przez wszystkich pozostałych członków wnioskodawcy, w związku z czym nie powinny być opodatkowane,

3.

wydawanie tych prezentów nie powoduje zwiększenia przychodu poszczególnych członków, bo każdy z nich otrzymuje prezent, a zarazem finansuje prezent następnemu członkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

* świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,

* źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,

* wartość tych świadczeń rzeczowych nie przekracza kwoty 380 zł,

* świadczenie otrzymuje pracownik.

Świadczeniami rzeczowymi, które korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. po spełnieniu ww. przesłanek, mogą być zatem paczki świąteczne i upominki urodzinowe przekazywane pracownikom z funduszu związku zawodowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wartość tych świadczeń w postaci paczek świątecznych bądź upominków urodzinowych nie przekroczy kwoty 80 zł oraz finansowane będą ze składek członkowskich członków związku zawodowego. Tak więc, przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostałyby spełnione, co w rezultacie pozwala na zwolnienie z opodatkowania powyższych świadczeń, o ile przekazywanie tychże świadczeń odbywa się zgodnie z przepisami regulującymi funkcjonowanie związków zawodowych i zostało istotnie sfinansowane z funduszu związku zawodowego.

Podkreślić bowiem należy, że wyżej wymienione zwolnienie ma zastosowanie, pod warunkiem, że świadczenie sfinansowane jest ze źródeł wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy tj. m.in. ze środków funduszy związków zawodowych.

W sytuacji gdy wartość świadczenia rzeczowego przekroczy kwotę 380 zł, nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl