IBPBII/1/415-574/11/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-574/11/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 2 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wkładów po śmierci członka Kasy - nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty wkładów osobie wskazanej w deklaracji przystąpienia do Kasy.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-574/11/AA, IBPB II/1/436-283/11/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Międzyzakładową Pracowniczą Kasą Zapomogowo-Pożyczkową działającą przy Spółce X S.A. Do MPKZP należą pracownicy, byli pracownicy będący obecnie emerytami lub rencistami oraz pracownicy kilku innych spółek. Podstawowym źródłem zasilania MPKZP środkami pieniężnymi są wkłady członkowskie. Osoby przystępujące do Kasy, w deklaracji przystąpienia określają kwotę comiesięcznej składki członkowskiej, która jest w przypadku:

* pracowników - potrącana przez zakład pracy w liście płac z wynagrodzenia pracownika po opodatkowaniu,

* emerytów i rencistów - wpłacana jest przez nich na rachunek bankowy lub bezpośrednio do Kasy,

* pracowników innych spółek - przekazywana przez nich na rachunek bankowy lub bezpośrednio do Kasy.

Wkłady członkowskie są przechowywane na funduszu oszczędnościowo-pożyczkowym przeznaczonym na udzielanie pożyczek członkom MPKZP. Ww. wkłady są księgowane na imiennym rachunku wnoszącego je członka i stanowią jego własność, a w przypadku rezygnacji z przynależności do Kasy podlegają zwrotowi. Zwrot wkładów członkowskich przysługuje także osobom skreślonym z listy członków Kasy w terminie określonym w statucie.

Statut przewiduje, że w deklaracji przystąpienia do Kasy, członkowie wskazują nazwisko osoby uprawnionej do przejęcia zgromadzonego wkładu na wypadek śmierci członka. Ponadto, ten sam statut określa, że w przypadku śmierci członka Kasy zwrot wkładów następuje do rąk osoby wskazanej w deklaracji przystąpienia do Kasy. Dopiero w razie nie wskazania takiej osoby w deklaracji lub jej śmierci, zwrot następuje do rąk spadkobiercy zmarłego - zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zatem, w pierwszym rzędzie prawo do przejęcia wkładu ma osoba wskazana przez pracownika w deklaracji PKZP. Natomiast jeśli nie będzie takiego wskazania lub nie będzie można z jakichkolwiek przyczyn wykonać dyspozycji zmarłego, prawo do wkładu wejdzie do masy spadkowej po zmarłym i podlegać będzie ogólnym zasadom dziedziczenia stosownie do przepisów Kodeksu cywilnego. Stanowi o tym art. 922 § 2 ustawy - Kodeks cywilny, zgodnie z którym nie należą do spadku prawa i obowiązku zmarłego ściśle związane z jego osoba, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami. Innym przykładem według wnioskodawcy zadysponowania wkładem o charakterze oszczędnościowym na wypadek śmierci jest przepis art. 56 ustawy - Prawo bankowe, przewidujący prawo posiadacza rachunku do dyspozycji wkładem na rzecz oznaczonej osoby, przy czym kwota zadysponowana nie wchodzi do spadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wypłata wkładów członkowskich nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Jeżeli stanowisko uzasadniające brak opodatkowania wypłat wkładów członkowskich nie jest prawidłowe, to czy wypłata wkładów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy należy potrącać od tej kwoty podatek dochodowy i sporządzać informację o uzyskanym przychodzie PIT-11.

Wnioskodawca wskazał, iż MPKZP działa na podstawie przepisów art. 39 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, rozporządzenia Rady Ministrów z 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 z późn. zm.), w tym przepisu § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia dopuszczającego istnienie międzyzakładowych pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych, a także w oparciu o uchwalony przez walne zgromadzenie statut i inne powszechnie obowiązujące przepisy prawa. MPKZP posiada statut i organy statutowe, fundusze niezależne od funduszy zakładów pracy, z których pracowników zrzesza, posiada też rachunek bankowy, ma prawo przyjmować subwencje i darowizny, wnosić powództwo do sądu we własnym imieniu w określonych sprawach. W związku z powyższym wnioskodawca jest zdania, iż MPKZP należy uznać za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niezależną od Spółki X S.A i innych spółek.

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku śmierci członka MPKZP, wypłaty zgromadzonych przez niego wkładów należy dokonać osobie wskazanej w deklaracji przystąpienia do Kasy, gdyż stanowi to dyspozycję członka Kasy na wypadek śmierci. W tym przypadku nie mają zastosowania przepisy art. 631 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pacy, zgodnie z którym prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż składki członkowskie nie są prawami majątkowymi wynikającymi ze stosunku pracy. MPKZP jest jednostką organizacyjną odrębną od zakładów pracy, dlatego wypłata składki członkowskiej z tytułu przynależności do Kasy, nie ma związku ze stosunkiem pracy.

W ocenie wnioskodawcy wypłaty składek członkowskich nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani podatkiem od spadków i darowizn. Są to dobrowolne wpłaty dokonywane przez członków Kasy z dochodu pozostającego do ich dyspozycji po opodatkowaniu. Wobec powyższego, wypłata wkładu wynikająca z dyspozycji członka Kasy na wypadek śmierci powinna być dokonana osobie wskazanej w deklaracji bez pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu oraz bez zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o dokonanych wypłatach dla podatku od spadków i darowizn.

Jednakże, gdyby organ wydający interpretacji uznał powyższy wniosek za nieprawidłowy i w związku z czym wypłatę wkładu członkowskiego należałoby opodatkować wnioskodawca jest zdania, iż przedmiotową wypłatę należy zakwalifikować jako przychód danej osoby z praw majątkowych, lecz nie z praw majątkowych wynikających ze stosunku pracy.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, wnioskodawca powołuje art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych z podatku. Następnie wskazuje, iż w myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe (...). Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, m.in. z tytułu praw majątkowych, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

MPKZP z tytułu tej wypłaty byłaby płatnikiem podatku dochodowego, wobec czego musiałaby potrącać i odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, obliczoną według najniższej stawki podatkowej określonej w skali, co wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku na MPKZP ciążyłyby obowiązki sporządzenia rocznej deklaracji PIT-4R i przekazania do urzędu skarbowego według siedziby płatnika, co wynika z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, oraz informacji PIT-11 i przekazania jej osobie, która odebrała wkład członkowski oraz urzędowi skarbowemu według miejsca zamieszkania podatnika, co wynika z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Jednakże, w przypadku gdy z przyczyn obiektywnych, nie można dokonać wypłaty na rzecz osoby wskazanej w deklaracji np. z powodu jej śmierci, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn. W takim przypadku zdaniem wnioskodawcy, osoby ubiegające się o wypłatę, zobowiązane będą do przedstawienia MPKZP, prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu spadku lub poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza. W przypadku dokonania takiej wypłaty wkładów członkowskich, Kasa zobowiązana będzie do przekazania naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby na rzecz której dokonano wypłaty, informacji o dokonanych wypłatach i ich wysokości, w terminie 14 dni od dnia wypłaty (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych wypłaty wkładów po śmierci członka Kasy zaistniałych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie, tj. w podatku od spadków i darowizn wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto zaznaczyć należy, iż wypowiedź wnioskodawcy dotyczącą kwalifikacji na gruncie Kodeksu cywilnego - wypłacanego wkładu jaki przekazuje po śmierci członka Kasy, przyjęto, tak jak wskazano to w wezwaniu do uzupełnienia wniosku, jako element zdarzenia przyszłego, bez jego oceny. Podkreślić należy, że ocena stanowiska wnioskodawcy została dokonana jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego, tj. po uwzględnieniu wskazanych przez wnioskodawcę informacji, w którym przypadku wkład wchodzi do masy spadkowej, a w którym nie jest objęty spadkiem. Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny nie są przepisami prawa podatkowego.

W trybie wydawania interpretacji, określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania ww. Kodeksu cywilnego.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy stanowi, iż źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż podstawowym źródłem zasilania MPKZP środkami pieniężnymi są wkłady członkowskie. Osoby przystępujące do Kasy, w deklaracji przystąpienia określają kwotę comiesięcznej składki członkowskiej. Statut MPKZP przewiduje, że w deklaracji przystąpienia, członkowie wskazują nazwisko osoby uprawnionej do przejęcia zgromadzonego wkładu na wypadek ich śmierci. Ze statutu wynika, że w przypadku śmierci członka Kasy zwrot wkładów następuje do rąk osoby wskazanej w deklaracji przystąpienia do Kasy. Dopiero, jeśli nie będzie takiego wskazania lub nie będzie można z jakiejkolwiek przyczyny wykonać dyspozycji zmarłego, prawo do wkładu wejdzie do masy spadkowej po zmarłym i podlegać będzie ogólnym zasadom dziedziczenia stosowanie do przepisów Kodeksu cywilnego.

Jeżeli zatem, po śmierci członka Kasy wkład zostanie wypłacony innej osobie niż wskazana w deklaracji przystąpienia do Kasy, to jako, że wskazany wkład stanowi część masy spadkowej - nie będą miały do jego wypłaty zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w sytuacji, gdy członek MPKZP w deklaracji przystąpienia do Kasy wskazał osobę, której MPKZP obowiązana jest po jego śmierci wypłacić wkład członkowski i kwota wypłaconego wkładu - jak stwierdził wnioskodawca - nie wchodzi do masy spadkowej, wówczas wypłata tego wkładu stanowić będzie dla tej osoby - w rozumieniu art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód z praw majątkowych jednak nie wynikających ze stosunku pracy. Wypłata przedmiotowych wkładów osobie wskazanej w deklaracji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zgodzić się z wnioskodawcą, iż w tym przypadku nie będą miały zastosowania przepisy art. 631 § 2 ustawy - Kodeks pacy, zgodnie z którym prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż składki członkowskie nie są prawami majątkowymi wynikającymi ze stosunku pracy. MPKZP jest jednostką organizacyjną odrębną od zakładów pracy, dlatego wypłata składki członkowskiej z tytułu przynależności do Kasy, nie ma związku ze stosunkiem pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy podzielić stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie. Jednakże nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że z tytułu wypłaty przedmiotowych wkładów na wnioskodawcy ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Międzyzakładowa Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o Związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych w zakładach pracy (Dz. U. Nr 100, poz. 502 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych, w zakładach pracy mogą być tworzone pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe, których członkami mogą być pracownicy, emeryci i renciści bez względu na przynależność związkową. Nadzór społeczny nad tymi kasami sprawują związki zawodowe.

Przepis § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, że jeżeli przynależność do Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej deklaruje mniej niż 10 pracowników, może być utworzona międzyzakładowa Pracownicza Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa.

Utworzona na podstawie art. 39 ust. 1 ww. ustawy MPKZP nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), bowiem płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Międzyzakładowej Pracowniczej Kasie Zapomogowo-Pożyczkowej przepisy nie przyznały osobowości prawnej. MPKZP nie wyposażono również w zdolność prawną pozwalającą ją uznać - wbrew twierdzeniom wnioskodawcy - za jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, mimo, iż Kasa ma własne organy, a ich tworzenie i kompetencje uregulowano w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1992 r. w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy w szczególności § 13-27. Kasa nie stanowi również elementu struktury organizacyjnej zakładu pracy, w którym działa. Wykazuje samodzielność w stosunku do tego zakładu, o czym świadczą uregulowania § 4 i § 23 cytowanego powyżej rozporządzenia Rady Ministrów.

Wobec powyższego, skoro MPKZP nie ma żadnej formy organizacyjnej wymienionej w treści art. 41 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na ww. Kasie nie ciąży obowiązek potrącania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z tym, po zakończeniu roku na Kasie nie będą ciążyły obowiązki sporządzenia rocznej deklaracji PIT-4R oraz wystawienia informacji PIT-11 i przekazania jej osobie wskazanej w deklaracji, która otrzymała wkład członkowski po śmierci członka Kasy.

Wobec powyższego nie można zgodzić się z wnioskodawcą, iż z tytułu wypłat wkładów członkowskich dokonywanych po śmierci członka Kasy osobie wskazanej w deklaracji przystąpienia do Kasy ciążą na nim obowiązki płatnika wynikające z art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym okoliczność, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym na MPKZP nie ciążą obowiązki wystawienia żadnych informacji nie oznacza, że kwoty postawionych do dyspozycji środków nie podlegają opodatkowaniu po stronie osoby wskazanej w deklaracji, która otrzymała wkład członkowski po śmierci członka Kasy. Ponieważ świadczenia otrzymane z tego tytułu stanowią przychody z praw majątkowych nie wynikających ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, winny zostać wykazane w zeznaniu rocznym PIT-36 jako przychody do opodatkowania.

Wobec powyższego nie można się również zgodzić z generalnie zajętym przez wnioskodawcę stanowiskiem, iż wypłata wkładów w ogóle nie powinna podlegać opodat kowaniu.

Pomimo, iż wypłacone wkłady są dobrowolnymi wpłatami dokonywanymi przez członków Kasy z dochodu pozostającego do jego dyspozycji po opodatkowaniu, są one jednak wypłacane po śmierci członka Kasy, innej osobie niż osoba wpłacająca przedmiotowe wkłady tj. osobie wskazanej przez członka w deklaracji przystąpienia do Kasy. W tej sytuacji wkłady te stanowią dla tej osoby przychód z praw majątkowych nie wynikających ze stosunku pracy w rozumieniu art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl