IBPBII/1/415-571/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-571/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (wpływ do tut. Biura - 24 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniach 21 i 24 czerwca 2013 r. oraz w dniu 9 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania właścicielom nieruchomości przez Gminę przyłączy kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 czerwca 2013 r. (za pośrednictwem fax-u) i w dniu 24 czerwca 2013 r. (za pośrednictwem poczty) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania właścicielom nieruchomości przez Gminę przyłączy kanalizacyjnych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 28 czerwca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-571/13/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 9 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W. udzielił Gminie dofinansowania (dotacji). Umowa dotacji została zawarta na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) oraz uchwały Zarządu NFOŚiGW z dnia 15 marca 2013 r. nr..., w wyniku pozytywnego rozpatrzenia przez NFOŚiGW wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. o dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia pn. "...", w formie dotacji ze środków NFOŚiGW.

Przedsięwzięcie obejmuje wykonanie 558 sztuk podłączeń kanalizacyjnych w Gminie o łącznej długości 9,6 km

Zgodnie z zawartą umową kwota przekazanych środków z dotacji, tj. 1.003.960 zł nie może przekroczyć 45,00% kosztów kwalifikowanych zrealizowanego przedsięwzięcia.

Gmina jako beneficjent bezpośredni udzielonej dotacji jest zarazem podmiotem realizującym przedsięwzięcie. W związku z powyższym, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, to Gmina wyłoni wykonawcę zadania-firmę, która wybuduje zaplanowane podłączenia kanalizacyjne.

Osoby będące właścicielami nieruchomości są de facto końcowymi beneficjentami dotacji udzielonej ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wynika to z tego, że wykonanie przyłączeń kanalizacyjnych jest - co do zasady - obowiązkiem właściciela, a w tym przypadku pokrycie 45% kosztów realizacyjnych indywidualnego przyłącza nastąpi ze środków dotacyjnych, a więc właściciel nie poniesie tej części kosztów, które w innej sytuacji przypadałyby na niego w 100%.

Dofinansowanie do połączeń kanalizacyjnych budowanych dla mieszkańców Gminy jest dotacją. Zgodnie z umową z NFOŚiGW to Gmina otrzyma dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do budżetu i stanowić ono będzie dochód budżetu. Środki te z budżetu Gminy będą przekazywane bezpośrednio na konto firmy wykonującej podłączenia kanalizacyjne dla mieszkańców.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 5 lipca 2013 r., które wpłynęło do tut. Biura w dniu 9 lipca 2013 r. wynika, iż:

* adresatem (odbiorcą) faktury wystawionej przez firmę, która fizycznie wybuduje zaplanowane przyłącze będzie Gmina,

* faktura ta zostanie wystawiona na Gminę,

* sfinansowanie (dofinansowanie w wysokości 45% kosztów realizacyjnych) indywidualnym odbiorcom - właścicielom nieruchomości usługi związanej z budową przyłączy kanalizacyjnych będzie dokonane ze środków pochodzących z dotacji NFOŚiGW, które Gmina wprowadziła do budżetu,

* przedmiotowa dotacja jest dotacją w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych,

* Program Priorytetowy NFOŚiGW "Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego" można traktować jako program rządowy;

* mieszkaniec będzie przekazywał środki finansowe na częściowe sfinansowanie przyłączenia (pozostałe 55% kosztów realizacyjnych) na rzecz Gminy na podstawie zawieranej indywidualnie umowy cywilnoprawnej,

* mieszkańcy nie będą otrzymywali od Gminy środków finansowych, lecz dofinansowaną usługę wykonania przyłącza.

Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że interpretacja indywidualna w analogicznej sprawie została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 20 maja 2013 r. znak: IBPBII/1/415-105/13/BJ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku sporządzania przez Urząd informacji PIT-8C dla osób - właścicieli nieruchomości, którzy są końcowymi beneficjentami wykonanych przyłączeń kanalizacyjnych, z uwagi na pokrycie 45% kosztów realizacyjnych indywidualnego przyłącza ze środków dotacyjnych.

Wnioskodawca uważa, że opisana wcześniej dotacja (dofinansowanie) jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla osób będących właścicielami nieruchomości, którym 45% kosztów realizacji indywidualnego przyłącza pokryje dotacja otrzymana przez Gminę z NFOŚiGW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

* zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

* ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

* bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

* zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

* zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

* kosztów realizacji inwestycji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W. udzielił Wnioskodawcy dofinansowania (dotacji). Umowa dotacji została zawarta na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska oraz uchwały Zarządu NFOŚiGW, w wyniku pozytywnego rozpatrzenia przez NFOŚiGW wniosku o dofinansowanie realizacji przedsięwzięcia pn. "...", w formie dotacji ze środków NFOŚiGW.

Przedsięwzięcie obejmuje wykonanie 558 sztuk podłączeń kanalizacyjnych w Gminie o łącznej długości 9,6 km

Zgodnie z zawartą umową kwota przekazanych środków z dotacji nie może przekroczyć 45,00% kosztów kwalifikowanych zrealizowanego przedsięwzięcia.

Gmina jako beneficjent bezpośredni udzielonej dotacji jest zarazem podmiotem realizującym przedsięwzięcie. W związku z powyższym, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, to Gmina wyłoni wykonawcę zadania-firmę, która wybuduje zaplanowane podłączenia kanalizacyjne.

Dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi dochód budżetu. Środki te z budżetu Gminy będą przekazywane bezpośrednio na konto firmy wykonującej podłączenia kanalizacyjne dla mieszkańców.

Mieszkańcy nie będą otrzymywali od Gminy środków finansowych, lecz dofinansowaną usługę wykonania przyłącza.

Z powyższego wynika, iż mieszkańcy Gminy nie otrzymają środków finansowych. Mieszkańcy otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przyłącza.

Zatem wartość tych nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy - jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści tegoż przepisu, w tym warunku dotyczącego dokonywania ww. świadczenia w ramach programów rządowych.

Zatem w przypadku spełnienia przesłanek wynikających z treści ww. przepisu nieodpłatne świadczenia przekazane przez Gminę osobom fizycznym (mieszkańcom) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, a Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-8C.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanej w uzupełnieniu wniosku interpretacji, należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcie to zapadło w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego interpretację.

W związku z dołączeniem do uzupełnienia wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl