IBPBII/1/415-559/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-559/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 20 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

* z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym w kwocie do 200,00 zł brutto - jest nieprawidłowe,

* z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym w kwocie powyżej 200,00 zł brutto - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej organizuje wszelkiego rodzaju rozgrywki, w różnych dyscyplinach sportu. Wnioskodawca o terminie i godzinie meczu powiadamia referenta obsad sędziowskich lub związek sportowy, który wyznacza na mecz sędziów. Na zawodach, zgodnie z regulaminem, musi być obecny sędzia sportowy, delegowany przez związek sportowy na podstawie oficjalnych terminarzy w zależności od klas prowadzonych rozgrywek.

Sędziowie, którym Wnioskodawca wypłaca ekwiwalent sędziowski na podstawie delegacji od związku sportowego, nie są pracownikami Wnioskodawcy ani pracownikami związku.

Związek sportowy i Wnioskodawca nie zawierają z sędziami umowy cywilnoprawnej na prowadzenie zawodów. Do prowadzenia zawodów sportowych sędziów wyznaczają Kolegia Sędziów, odpowiedzialni za obsadę sędziów na podstawie oficjalnych terminarzy, w zależności od klas prowadzonych rozgrywek.

Należność za sędziowanie zawodów wypłacana jest danemu sędziemu na podstawie przedstawionego przez niego rachunku, według wzorów obowiązujących w danym związku sportowym, który zawiera następująca dane:

* imię i nazwisko oraz adres i nr PESEL sędziego;

* miejscowość oraz datę wystawienia rachunku;

* numer nadany przez kolegium sędziów;

* dane organizatora zawodów wpisane przez sędziego;

* dane dotyczące zawodów: miejsce, godzina, data, nazwy drużyn;

* funkcja sędziego.

Poniżej znajduje się wyliczenie ekwiwalentu (w zł):

* kwota brutto,

* koszty uzyskania przychodów,

* podatek netto 18%,

* ekwiwalent netto,

* razem:

Kwota słownie:

Potwierdzenie odbioru: podpis odbierającego gotówkę.

Wnioskodawca wskazał, że niektóre delegacje podają podstawę prawną wyliczenia (np.: Uchwała nr (...) Prezydium Zarządu (...) Związku Piłki Nożnej w (...) z dnia 26 lutego 2013 r.; art. I3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Poniżej znajdują się nieczytelne podpisy wraz z pieczątkami osób wyznaczających sędziego do zawodów o treści np:

* za Kolegium Sędziów (stempel Kolegium, podpis nieczytelny),

* Z. - Podokrąg Kolegium Sędziów, V-ce Przewodniczący Referatu d. s. obsady i obserwacji zawodów (pieczęć imienna wraz z podpisem),

* Z. - Podokrąg, Prezes (pieczęć imienna wraz z podpisem),

* P. - wydruk z systemu obsad, bez podpisu.

Dalej znajduje się oświadczenie podatkowe. Sędzia wskazuje tu płatnika, jako właściwego do potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Podaje swe dane osobowe oraz wskazuje urząd skarbowy, któremu podlega. Oświadczenie potwierdza czytelnym podpisem.

Na podstawie delegacji otrzymanej od Kolegium Sędziów sędzia stawia się we wskazanym terminie i miejscu aby wykonać swoje czynności. Wypełnia oświadczenie podatkowe a po zakończeniu zawodów wypełnia rachunek dla gospodarza zawodów za sędziowanie. Wylicza ekwiwalent sędziowski w kwotach określonych przez Związek i zawartych w Tabeli ekwiwalentów dla sędziów, obserwatorów i delegatów.

Kwota do wypłaty jest ustalana następująco: od kwoty brutto do 200,00 zł wynikającej z tabeli wyliczany jest podatek dochodowy w wysokości 18% jako ryczałt, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 5a. Tak obliczony podatek płatnik, tj. Wnioskodawca, przekazuje do urzędu skarbowego do 20 dnia po miesiącu, w którym wystąpiła wypłata. Ryczałt 18% pobierany jest tylko od ekwiwalentów do wysokości 200,00 zł.

Dla ekwiwalentów sędziowskich o wartości brutto powyżej 200,00 zł zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się na zasadach ogólnych, to jest z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20%.

W sposób powyższy Wnioskodawca rozlicza rachunki otrzymywane od sędziów za obsługę zawodów, których wyznaczają do obsady związki sportowe i dotyczą piłki nożnej, siatkowej, koszykówki i innych dyscyplin sportu.

Od miesiąca kwietnia sędziowie obsadzani do prowadzenia rozgrywek przez Związek Piłki Nożnej stosują inną metodę wyliczenia podatku dochodowego od ekwiwalentów. Związek Piłki Nożnej nakazał delegowanym przez siebie sędziom stosowanie 20% kosztów uzyskania przychodów przy wyliczaniu podatku, niezależnie od wysokości ekwiwalentu. Sędziowie przez nich delegowani na zawody stosują się do tych zasad, co do których Wnioskodawca ma wątpliwości i nadal stosuje zryczałtowany podatek dochodowy dla ekwiwalentów sędziowskich do 200,00 zł brutto. Inne związki stosują się do zasad obliczania podatku określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo nalicza podatek od osób fizycznych od ekwiwalentu za sędziowanie:

* w kwocie ekwiwalentu do 200,00 zł brutto według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym mowa jest o przychodach sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2) oraz art. 41 ust. 4 ww. ustawy,

* w kwocie ekwiwalentu powyżej 200,00 zł brutto według zasad określonych w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy.

Wnioskodawca potrąca 18% podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości zryczałtowanej, bez zastosowania kosztów uzyskania przychodu, od dokonywanych wypłat ekwiwalentów sędziowskich za prowadzenie zawodów sportowych w kwocie do 200,00 zł brutto.

Od ekwiwalentów sędziowskich w kwocie powyżej 200,00 zł. Wnioskodawca odprowadza zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 18%, które nalicza od przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%. Zryczałtowany podatek dochodowy oraz zaliczki na podatek dochodowy od delegacji sędziowskich Wnioskodawca odprowadza na konto urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia po miesiącu naliczenia. Podatek zryczałtowany rozliczany jest rocznie na zbiorczym druku PIT-8AR. Zaliczki na podatek dochodowy Wnioskodawca rozlicza za dany rok na druku PIT-4R. Pracownicy otrzymują imiennie PIT-11.

Rozliczeń delegacji sędziowskich pod względem podatkowym Wnioskodawca dokonuje z przekonaniem, że postępuje prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zakwalifikowanie przedmiotowego ekwiwalentu do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na klubach sportowych jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy). Kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku płatnicy są zobowiązani, zgodnie z art. 42 ust. 1 ww. ustawy, przekazywać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1 art. 42 cyt. ustawy, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11) - art. 41 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast podatnicy, wskazane (otrzymane) należności, łącznie z pobraną zaliczką winni wykazać z pozostałymi dochodami w zeznaniu rocznym składanym zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 i następne ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do przychodów zakwalifikowanych zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy zastosowanie mają koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, które określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z kolei zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych powyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dodatkowo, przychody te nie łączą się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy. Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu.

Analiza normy prawnej wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce, gdy:

* umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,

* kwota należności z tytułu tej umowy nie przekracza 200 zł oraz

* wysokość należności wynika z umowy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej organizuje wszelkiego rodzaju rozgrywki, w różnych dyscyplinach sportu. Na zawodach, zgodnie z regulaminem, musi być obecny sędzia sportowy, delegowany przez związek sportowy na podstawie oficjalnych terminarzy w zależności od klas prowadzonych rozgrywek.

Sędziowie, którym Wnioskodawca wypłaca ekwiwalent sędziowski na podstawie delegacji od związku sportowego, nie są pracownikami Wnioskodawcy ani pracownikami związku.

Związek sportowy i Wnioskodawca nie zawierają z sędziami umowy cywilnoprawnej na prowadzenie zawodów. Należność za sędziowanie zawodów wypłacana jest danemu sędziemu na podstawie przedstawionego przez niego rachunku, według wzorów obowiązujących w danym związku sportowym.

Od kwoty brutto do 200,00 zł, wynikającej z tabeli, Wnioskodawca wylicza podatek dochodowy w wysokości 18% jako ryczałt, w oparciu o art. 30 ust. 1 pkt 5a. Tak obliczony podatek Wnioskodawca przekazuje do urzędu skarbowego do 20 dnia po miesiącu, w którym wystąpiła wypłata. Ryczałt 18% pobierany jest tylko od ekwiwalentów do wysokości 200,00 zł.

Dla ekwiwalentów sędziowskich o wartości brutto powyżej 200,00 zł zaliczkę na podatek dochodowy Wnioskodawca oblicza na zasadach ogólnych, to jest z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości 20%.

Z powyższego wynika, iż należności są uzyskiwane przez osoby niebędące pracownikami płatnika (Wnioskodawcy). Jednak Wnioskodawca jako płatnik nie zawiera z delegowanymi sędziami żadnych umów cywilnoprawnych na przeprowadzenie zawodów sportowych, wypłaca im jedynie ekwiwalent pieniężny na podstawie przedstawionego przez sędziego rachunku. Jednakże rachunek ten nie może być uznany za umowę zawartą między Wnioskodawcą a sędzią. Również fakt delegowania przez Związek Piłki Nożnej sędziów do przeprowadzenia zawodów sportowych nie oznacza, że zawarta została umowa cywilnoprawna.

Zatem nie została spełniona przesłanka określająca, iż kwota należności wynika z umowy zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika. Kwota należności wypłacana jest na podstawie "rachunku" a nie na podstawie zawartej umowy. W takiej sytuacji nie jest spełniony warunek do zastosowania ryczałtu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący opodatkowania ryczałtem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 cyt. ustawy nie ma zastosowania w analizowanym przypadku skoro Wnioskodawcę z delegowanymi sędziami nie wiąże żadna umowa (żaden stosunek prawny) pomimo, iż wartość wypłacanych ekwiwalentów nie przekracza jednorazowo kwoty 200 zł.

Wobec powyższego, na Wnioskodawcy jako płatniku ekwiwalentów sędziowskich ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych świadczeń zarówno od ekwiwalentu w wysokości do 200, 00 zł brutto jak i powyżej 200, 00 zł brutto, z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika z tytułu wypłat dokonywanych sędziom sportowym w kwocie powyżej 200 zł brutto a za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków z tytułu wypłat dokonywanych sędziom w kwocie poniżej 200 zł brutto.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl