IBPBII/1/415-547/13/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-547/13/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 lipca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-547/13/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 29 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 1 lipca 2013 r. ze spółdzielni wydziela się wspólnota z mocy ustawy tj. na podstawie art. 26 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa chce rozliczyć się z odchodzącymi członkami z tytułu wniesionych kwot na fundusz remontowy. Kwota wypłacona każdemu członkowi spółdzielni stanowić będzie różnicę pomiędzy wpłaconymi przez tę osobę środkami na fundusz remontowy, a kwotą która została wykorzystana na utrzymanie lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnej. Środki gromadzone są przez członków Spółdzielni na poczet przyszłych i bieżących remontów danej nieruchomości. Środki niewykorzystane w danym roku z funduszu remontowego przechodzą na rok następny. Nie ma konkretnych przepisów regulujących sposób rozliczania się z członkami w takiej konkretnej sprawie dlatego spółdzielnia zwraca się o interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy zwrocie na rachunek bankowy konkretnej osobie niewykorzystanych środków wniesionych na fundusz remontowy spółdzielnia powinna wystawić PIT do opodatkowania tej kwoty podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy kwoty na poczet funduszu remontowego były wpłacone przez członków Spółdzielni łącznie w opłatach czynszowych, z pieniędzy już opodatkowanych i stanowią jedynie zwrot wniesionych kwot a nie dodatkowy dochód. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że zwrot tych kwot jest wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa w związku z powstaniem z dniem 1 lipca 2013 r. wspólnoty mieszkaniowej zamierza rozliczyć się z odchodzącymi członkami z tytułu wniesionych kwot na fundusz remontowy. Kwota wypłacona każdemu członkowi spółdzielni stanowić będzie różnicę pomiędzy wpłaconymi przez tę osobę środkami na fundusz remontowy, a kwotą która została wykorzystana na utrzymanie lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnej. Środki gromadzone są przez członków Spółdzielni na poczet przyszłych i bieżących remontów danej nieruchomości. Środki niewykorzystane w danym roku z funduszu remontowego przechodzą na rok następny. Nie ma konkretnych przepisów regulujących sposób rozliczania się z członkami w takiej sprawie

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji, należy stwierdzić, iż chociaż Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku nie stwierdził jednoznacznie czy wpłacone wcześniej zaliczki na fundusz remontowy stały się po ich wpłacie własnością spółdzielni czy też były one tylko zaliczkami wniesionymi przez członka na poczet pokrywania kosztów remontu, to jednak stwierdzenie Wnioskodawcy, że "środki gromadzone są przez członków Spółdzielni na poczet przyszłych i bieżących remontów danej nieruchomości" pozwala uznać, że środki te pozostają własnością członków spółdzielni.

Wobec tego należy uznać, iż w związku z mającym nastąpić zwrotem przez Wnioskodawcę - Spółdzielnię Mieszkaniową części środków pieniężnych, które zostały wpłacane w ramach opłat czynszowych na fundusz remontowy i zwrot tych środków stanowił będzie - jak wskazano w uzupełnieniu wniosku-różnicę pomiędzy wpłaconymi przez dana osobę środkami na fundusz remontowy, a kwotą która została wykorzystana na utrzymanie lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnej, nie powstanie przysporzenie majątkowe, a tym samym przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, kwoty, które zostaną wypłacone przez Wnioskodawcę z tytułem rozliczenia funduszu remontowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ wydający niniejszą interpretację pragnie podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl